Gå til innhold

Min nybakte lille gutt og jeg kom hjem i dag!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, selvfølgelig vil vi angre på navnene :D Nei, vi vil ikke det. Hvorfor skulle vi det? Vi har valgt navn vi kan stå for, akkurat som resten av verden. Deg inkludert. Kommer du til å angre? Og hva får deg til å tro at vi ikke er voksne? Vi er over 30, og er ingen forskjell på oss og andre.

Når det er sagt, trekker jeg heller din voksenhet i tvil som må rakke ned litt på andre for å føle deg bra sjøl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med ny baby! :) Men "Tengel", da tenker jeg bare på slemme, slemme Tengel i Brødrene Løvehjerte, jeg... Isfolket har jeg ikke lest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus, jeg leste at HI hadde kommet hjem fra sykehuset med et friskt, skjønt barn - noe jeg synes er like fantastisk hver gang jeg hører om det. Gratulerer!

Artig at så mange leste innlegget som: "Kom igjen og diss min nyfødte lille baby og heng dere opp i ordvalg på veien, jeg ønsker nemlig å provosere veldig med babylykken min".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du er modig jeg! elsker isfolket selv. sikkert lest hele serien 10 ganger eller no. synes navnene er kjempe fine. men jeg må inrømme at jeg har litt motstand inni meg, for barnets skyld, mot å bruke en del av navnene. nettop på grunn av reaksjoner som dette. er ikke redd for å angre for min egen del, og tror neppe at BARNA vil plage ungen min, de vokser jo opp i en generasjon som knapt kommer til å høre om isfolket. En del voksne vil nok sende skjeve blikk, men de voksne sier jo sjelden sånt rett ut (annet enn på slike forum som dette, hvor alt er lov..) så, det er kanskje ikke så farlig like vel. tror ikke at Heike, Tengel, Imre, Viljar, Tarjei og Nathaniel vil skille seg ut blandt Nilas, Maxmillian, Hulda, Emrik, Frikk og Krisander?!? eller hva?

 

kall barna det du med hjerte mener er rett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle voksne sende skeive blikk? Forstår det ikke jeg. Om de forbinder navnet med Isfolket - so what? Er vel ikke verre enn at de tenker "Tengel ja, det het han figuren i Isfolket". Trenger da ikke sende skeive blikk fordet?

 

Hvis man skal slutte å bruke navn fordi noen forbinder dem med karakteren i en bok, da blir det ikke mange navn igjen.

Tengel er for øvrig et norrønt navn, og oppsto lenge før Isfolket var påtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor voksne skulle sende skjeve blikk? og det spør du om etter å ha lest innleggene her? det er klart at noen reagerer. jeg sier jo ikke at du IKKE skal kalle ungene dine for det. Bare at det er et faktum: folk reagerer.

 

det hjelper desverre ikke at tengel var et vanlig navn for, ja, hva var det? 200 år siden.. folk forbinder det med det som ligger lengst framme i bevisstheten. Birk er et helt vanlig navn, meg det VIL uungåelig bli satt i samenheng med ronja. kanskje ikke like mye for de barna som vokser opp i dag, men for oss som vokste opp med det. Noen synes da det blir rart å treffe på barn som heter disse "karakter navnene" Ja, det er mange andre navn som også brukes i bøker, men det er de navnene som vi har hør primært der, og inger andre steder som man reagerer på. for det om hovedpersonen i en veldig populær serie NÅ for eksempel skulle hete Sofie, og du så valgte å kalle datteren din for det, så ville ingen reagert. det finnes en flokk sofier fra før! Men det er ikke tilfellet med Tengel. 34 personer er ikke en flokk. Linus for eksempel bor i svingen, og Elias er en båt! Det er fine navn, men ikke velg de navnene for så å steile om folk komenterer det!

 

men ikke missforstå meg nå da, jeg er jo FOR disse navnene. jeg sier bare at jeg SKJØNNER at folk stusser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt flere som har valgt navn fra isfolket også Tengel, så om noen år vil det ikke bli sett på som like spenstig lenger tenker jeg.

 

Masse gratulerer med nytt nurk HI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guuud bedre!

 

gratulerer så masse med din lille Tengel :) flott og sterkt navn!

 

du har all grunn til å si navnet høyt og stolt:))

personlig synes jeg det er disse motenavnene som er harry, nesten litt kvalmt:p tenk om værden hadde fått nokk en Lucas...det er harry det!

på b.hage avd til barne mitt har vi TRE Emma f.eks..haha håpløst

takknemlig og glad for meg selv at barnet mitt har et navn nesten ingen andre har:) å jo bedre kjent vi blir jo sterkere synes jeg navnte er <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg er enig med deg, men jeg tror ikke reaksjonene her inne er representative for hvordan folk reagerer i det virkelige liv. Det er sikkert mange som vil tenke INNI seg at det var et merkelig navnevalg, men tror ingen vil si noe høyt.

Det er noe ved nesten alle navn som får folk til å reagere. Jeg tenker "å nei, ikke enda en!" hver gang jeg hører noen har gitt barnet sitt navnet Emma eller Sander, men jeg viser da ingen reaksjon på noen måte.

Jeg forstår derfor ikke hvorfor det faktum at mange kommer til å reagere på navnet har noe som helst å si for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev jo at de kom vel ikke til å si no! ved "skjeve blikk" og "reagerer" så mente jeg jo inni seg! skjeve blikk er vel mer en utrykksmåte, enn at noen stiller seg opp og ser bokstavelg talt SKJEVT på deg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, joda jeg skjønner det :)

 

Uansett syns jeg det er kult har Hi var modig nok til å velge dette navnet, tror vi kommer til å se flere små Tengeler fremover.

Selv har vi et veldig sjedent navn til sønnen vår (tror han er den eneste i landet som heter det) og et litt småsært navn til jenta vår - og jeg merker jo noen ganger at folk stusser litt når jeg sier navnene, men det er liksom helt greit, det gjør meg ingenting. Stort sett får vi veldig positive reaksjoner.

 

Det er noe med at man ikke kan behage alle ved valgene sine, uansett hvilket navn man velger. Venninna mi merker at folk stusser når hun sier navnet på dattera si også, som er et motenavn... noen sier det til og med direkte ut: "å, ga dere henne et sånt motenavn...!"

Men Tengel synes jeg klinger godt og er vakkert. Håper det blir mer vanlig igjen, så folk ikke lar være å bruke det i frykt for reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...