Gå til innhold

Søke om permisjon... Når gjøre dette?


*desemberbaby*

Anbefalte innlegg

Hei alle desember-mammaer :)

Jeg har termin 2 desember, vi gleder oss masse! :) Førstegangs..

Har dere meldt ifra til arbeidsplass og NAV om permisjon enda? Når har dere tenkt til å gjøre det? og velger dere 80% eller 100% lønn, og hvorfor? :)

Jeg jobber i kommunen, har en liten stilling fast, men har gått i vikariater.. Jobber også ekstra vakter.. Er det flere som har variabel inntekt hver mnd? Kan tenkte på permisjon og økonomi til man får magesår!!!

 

Håper noen tar seg tid til å svare meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker og tenker på økonmien og tror det er derfor vi drøyer sånn med å sende søknadene som må sendes. Det er ikke lett å finne ut av hva som lønner seg!

 

Jeg har termin i slutten av desember, men jeg sa fra på jobben allerede før sommeren. Når det gjelder permisjonen, så har vi i alle fall bestemt oss for en ting, og det er at vi tar den ut i 100 %. Så kommer jeg nok til å ta inntil 10 uker med ulønnet permisjon i tillegg. Men hvordan vi skal fordele tida, er ganske usikkert. Mannen er en selger og har ikke så lett for å komme fra jobben. For han passer det best å ta f. eks 2-3 dager permisjon i uka for en lengre periode. Så vi prøver å regne ut hvordan det blir hvis vi deler noe av permisjonen opp på den måten. Da må jeg tidligere tilbake på jobb et par dager i uka, men siden vi har en grei avtale om 2 timer ammetid på jobb, tenker jeg at det går fint.

 

Sukk. Skulle ønske vi var stinnrike, så jeg kunne være hjemme med ungen lenger. Men det får bli som det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra til nav minst en mnd før du skla ut i permisjon, dvs tre uker før termin. Snakk med arbeidsplassen din nå, det kan hende du trenger tilrettelegging fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Førstegangs her og.. Vi fikk beskjed om at vi kunne søke etter uke 26 og minst en måned før. Både jeg og samboeren min jobber som lærere, vi vurderer 100% og heller prøve å spare litt så vi kan ta ut noen uker permisjon uten lønn... Da går det jo ikke utover feriepengene neste år.. (det er sikkert ikke så lett å få til å spare men.. ;) )

Er det noen som vet om man kan ha opphold mellom min permisjon og farens permisjon, f.eks 2 uker hvor ingen av oss har permisjon også går han ut i permisjon etter det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Pappa'n har tre år fra fødsel å ta ut permisjon på... så ja, dere kan ha en periode der ingen av dere er i permisjon;-) MEN om dere får ett barn til før pappa har brukt opp sine 12 uker, mister han disse når nestemann kommer.

 

Skriv en liste over spørsmål og ring NAV. Dem er kjempeflinke på 55553333. De små lokalkontorene har ofte litt mer problemer med å svare, da det blir så mye oppgaver på hver. De på hovedkontoret har sitt felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Vi har termin 8 desember og sendte søknaden inn til Nav nå på mandag. Jeg har fått beskjed om at de vil ha den så fort som mulig etter uke 26 da det kan ta flere mnd for de å sjekke og godkjenne. (?). Heia NAV....

Jeg leste på sidene deres at de helst ville ha det tre mnd før termin, men så er det ikke lov til å søke før man har tre mnd igjen heller. Hehe. Systemet er helt håpløst!!!

 

Vi har valgt 80%, da vi begge synes det var alt for tidlig å sende han i barnehagen hvis vi valgte 100%.

Arbeidsplassen din skal ha en skriftlig beskjed, synes det var greit å få unna, da de da hjalp meg med å finne ut av riktig lønn. De tok gjennomsnittet av ett år, da jeg også har variabel inntekt. Jeg får lønn fra jobben min gjennom hele perioden, da får jeg jo lønn den datoen jeg er vant til og så får jeg feriepenger, DET kommer godt med. ;o)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi sendt inn våre papirer til NAV :) Vi valgte 80% betalt og lengst tid hjemme..

Men jeg spurte litt på Nav om permisjon til far, og da sa de til meg at han måtte ta de ut med en gang jeg var ferdig med min, ellers så mistet han rettighetene sine. ville han utsette sin permisjon en stund etter at jeg var begynt i jobb, måtte dette søkes om. så spør for sikkerhetsskyld på NAV. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kan søke om gradert permisjon HVIS han ikke skal ta perm. fortløpende etter mor. Søknaden må være NAV i hende FØR mor er ferdig med sin perm. Hvis ikke så regnes det automatisk som at far har permisjon, og taper derfor dager på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...