Gå til innhold

Til dere med insulinresistens (mulig feil forum)!


Messy + spire

Anbefalte innlegg

Vil bare si litt om hvordan jeg har hatt det etter jeg fikk påvist insulinresistens. Mulig dette er helt feil forum, men fant ikke noe som passet . Har lest andre innlegg inne på dette forumet som omhandlet insulinresistens, så bestemte meg for å legge det inn her. Rett meg om jeg tar feil og si gjerne hvor et slik innlegg hører hjemme, så skal jeg poste det der :)

 

Jeg gikk i flere år og skjønte at det var noe galt med kroppen min. Jeg la på meg, fikk masse vann i kroppen og mye humørsvigninger. Jeg fikk også kviser øverst på ryggen (og jeg har aldri vært plaget med kviser tidligere). De ekstra kiloene la seg på mage, bryst og ansikt – armer og ben forble tynne. Etter flere turer til leger (over flere år!) som kun ristet på hodet og sa jeg var lat og fet, så oppsøkte jeg en privat lege. Han tok en blodprøve av meg som viste insulinet mitt i fastende tilstand. Insulinet mitt var skyhøyt! Alle de andre fastlegene hadde sjekket kun blodsukkeret mitt, og det var det jo ingenting galt med. Jeg regner med at alle som har insulinresistens vet hva dette er og hva det gjør mot kroppen. Hadde jeg gått over lengre tid med dette så hadde jeg nok fått diabetes en dag..

 

Legen som jeg nå gikk til ville ikke sette meg på medisiner Han mente at det ville være å skyve vekk problemet. Han satte meg i kontakt med enæringsfysiolog som skulle hjelpe meg. Jeg har aldri vært en spesielt usunn person, trente jevnlig gjorde jeg også. Jeg spiste grovbrød og andre normale ting som inngår i typisk norsk matkultur. Dette var da helt feil for meg. Jeg måtte da ikke på en diett, men det måtte en livsstilsendring til. Jeg kuttet ut alt av brød, poteter, pasta, ris, sukker og frukt. Måltidene mine besto av kjøtt, fisk og grønnsaker. Jeg trodde dette kom til å bli fryktelig vanskelig, men det ble det ikke. Jeg begynte også med mer intensitettrening – som spinning og stepp. Ekstra hyggelig var det å se at insulinet mitt hadde normalisert seg etter kun få uker med denne livsstilen.

 

Nå har det gått 1 1/2 år seiden jeg endret livsstil. Jeg holder fremdeles på denne livsstilen, men unner meg godteri og karbo innimellom. I hverdagen så er det den nye livsstilen som gjelder.

 

Positive ting som har skjedd siden endret livsstil:

 

- insulinet er normalt

- Hormonforstyrrelser er borte

- Vekten er gått ned. Har enda bittelitt mage, men det er vanskelig å punktslanke seg (jeg bruker nå str M, så jeg er strålende fornøyd)

- Humøret er blitt mye bedre

- Jeg sover bedre

- Kvisene på ryggen er forsvunnet

 

Alle disse endringene i kroppen skjedde kort tid etter jeg endret livsstil (gikk vel ned 15 kg på noen mnd)

 

 

Nå skal det sies at jeg aldri har hatt uregelmessige menstruasjoner tidligere. Ikke har jeg cyster heller. Det var kun insulinet som var problemet til meg. Har man insulinresistens så vil det påvirke eggstokker og hormonene. Dette har jeg da ingen problemer med i dag.

 

Til alle dere som føler at det å endre kosthold er vanskelig: ingenting er umulig!

Tenkt på alt det positive dette gir deg! Hopp i det, bit tennene sammen og tenk at det er mye mindre morsomt å ende opp med diabetes en dag.

 

Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Grattis med diagnose og forandring av kosthold.

 

var selv IR men kuttet veldig ned på usunne karbo, men spiser fullkorn pasta, basmati ris, frukt som ikke har så høy gi osv.

 

Første året kvittet jeg med med litt over 30 kilo, fikk litt jojo effekt fordi ejg begynte å spise snop igjen.

 

I løpet av det siste halve året, har jeg blitt kvitt 15 kilo til, har fremdeles mage, men bruker str M nå og er ganske fornøyd.

 

Jeg fikk de første årene metformin som har vist seg veldig effektivt mot IR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...