Gå til innhold

HJELP hvordan skal jeg forsørge oss nå??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sa opp jobben min mens jeg var gravid da jeg hadde planer om å begynne i familebedriften og ikke ville ha sønnen min i barnehagen før han var litt eldre.

Men familebedriften gikk så og si konk.Mannen min forlater meg sier han.Og her sitter jeg med en datter fra tidligere ekteskap på 11 år en datter på 2 vi har sammen og en i magen på vei??

Jeg har jo ikek arbeid og har ikke krav på dagpenger eller permpenger.

Jeg er helt fortvilt!! Er det noen som har erfaring med situajsonen jeg er? åssen klarer dere dere? Får jo ikke søkt meg noe ny jobb da jeg stortsett bare kaster opp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av! Når mannen din forlater deg har du jo krav på overgangstønad og ekstra barnetrygd. I tillegg må jo mannen din betale bidrag for deres felles barn, inkl det i magen når den blir født! Du vil nok klare deg med stønader fra nav en periode, ta ut 2 åringen fra bhg og søk kontantstøtte!

 

Forøvrig en flott mann du valgte og få barn med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen forlater deg?? hva er det for en mann da?

Ganske dumt av dg å si opp jobben må jeg si men skjønner dg litt også.

han kan da ikke bare reise fra alt ansvar heller vel? kan dere ikke snakke om det? kanskje det fikser seg?:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra den dagen mannen din har gått får du: overgangstønad, dobbel barnetrygd, barnebidrag, og du kan få kontantstøtte ved å ta 2 åringen ut av barnehage og bostøtte. Når neste kommer får du engangsstønad.

 

Det er det jeg kommer på i farten.

 

Hadde samme problemtenking da jeg ble gravid og alene, men vips så fikk jeg rede på hva jeg har krav på. Og dette får du uten og ha vært i jobb :)

(Nei jeg er ikke NAV snylter, jeg har jobb, men man får dette med jobb og, det blir bare regulert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 åring begynner i august måned.KAn vel ikke trekke plassen så sent? Uff trenger virkelig det sosiale i bha å :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går på NAV og søker om overgangsstønad for barnet på 2 år, så søker du på nytt når du har født den i magen. For da får du 3 år med overgangsstønad for det minste barnet.

 

Og så får du en ekstra barnetrygd, i forhold til antall barn. 2 barn gir 3 barnetrygder, 3 barn gir 4 barnetrygder.

 

Og så skal du ha bidrag fra barnefedrene.

 

Du kan også søke om bostøtte hos kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var litt i samme situasjon som deg da mannen forlot meg da jeg var gravid med vår nr 3.

 

Det første du trenger er MEKLINGSATTEST (noen stønader krever dette) Kontakt familievernkontoret på mandag.

 

Sørg for at eksmannen har byttet adresse i folkeregisteret, ellers får du avslag på søknadene.

 

Så går du ned på nav, der søker du;

 

-Overgangsstønad (den får du sikkert innvilget fra dag 1, bare husk å søke på nytt når babyen kommer)

 

-søk om stønad ved barnetilsyn (nav dekker 66% av regningen, tror jeg. faller du utenom den kategorien, altså ikke arb.søker, i minst 50 % jobb eller skole, da går du til kommunen og søker delvis friplass om de har det. Den FÅR du innvilget, det går KUN på samlet inntekt. Så om du tjener under 300 000,- så er den bænkers. Å ta barnet ut av barnehagen bør være siste utvei. I så fall søker du kontantstøtte.

 

-bostøtte (om du har husleie)

 

-utvidet barnetrygd (du får bt for et barn mer enn du har)

 

-BARNEBIDRAG av den egoistiske idioten som stikker fra kona i en slik situasjon

 

-og når babyen kommer, får du engangsstønad..

 

Du kan søke om sosialhjelp om du trenger til møbler, hvitevarer o.l. Men husk at de stønadene du får innvilget blir etterbetalt fra dagen for bruddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo da, enkelte "menn" bare drar fra alt ansvar.. Opplevde det i fjor. % uker inn i vårt 3.svangerskap så dro han på jobb og nektet å komme hjem. Er i full krig ennå........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Jeg har ikke vært klar over alt dette bortsett fra barnetrygd. Aldri benyttet oss av kontantstøtte..Men jeg skal sette ting i bevegelse til uken. Ringe nav og familieverenkontoret. Jeg fatter ikke helt at dette skjer..

Mannen tar ikke telefon og det har han ikke gjort på 14 dager.

Han dro herfra og sa han var ferdig med alt.

Har vært dødsfall i familen hans så tenker at det var dråpen.

Han takler ikke at jeg ikke er mobil og bare kaster opp fo 2 gang.

Utbrent og overarbeidet. Jeg vet han bor på hotel.

Vi har ikke kranglet så håper han kontakter meg veldig snart...

 

Takk igjen for alle svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han bor på Hotel må du passe på at han ikke bruker opp felles midler. Da må du overføre pengene dine til en egen konto han ikke har tilgang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...