Gå til innhold

Noen som har god erfaring me hormonspiral?? bivirkninger??


fox`y

Anbefalte innlegg

Legen anbefalte meg å sette inn hormonspiral denne gangen. hadde kobberspiral sist, jeg var veldig fornøyd me den siden jeg ikke liker hormoner, men blødde noe sinsykt. Å var veldig svimmel og uvell.

Men liker ikke hormoner, jeg har stoffskiftesykdom så legger sinsykt fort på meg. å nå etter fødsel vill jeg gjerne gå ned en go del kg.

Hva er deres erfaring med hormonspiral??? fikk dere noen bivirkninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har hatt kobberspiral i 5 år, opplevde det samme som deg. Store menstruasjonsblødninger som varte lenge og svimmelhet/uvel særlig under mens.

 

Jeg ble også gravid med kobberspiralen, svangerskapet løp som normalt frem til 12 uke. Da gikk desverre spirren til grunne. Om dette var et resultat av kobberspiralen vet jeg ikke.

 

Har nå fått satt inn en hormonspiral etter annbefaling fra gynekolog. ( hun mener at kobberspiral er langt ifra trygt og at det ikke er usansynlig å tenke at man vil oppleve spontanabort ila 5 år på denne typen prevensjon. ) Jeg ønsker å være trygg på at dette ikke vil skje igjen da det var svært nedslående for meg.

Jeg har fra før av PCOS og legger fort på meg. Har ikke opplevd noen negative bivirkninger fra hormonspiralen ennå er på min 3 uke nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte fjerne hormonspiralen min til slutt. Hadde den vel 10 mnd. Var plaget med gjentatte soppinfeksjoner. Tror jeg hadde det 7 ganger på 10 mnd.

Aldri hatt det før eller etter jeg fikk den fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min hormonspiral.

Har hatt den i snart halvannet år. De første månedene hadde jeg små sporblødninger, men det opphørte. Jeg er ikke en av de som mister mensen helt, men jeg blør litt ca 1-2 dag i måneden. Og det er helt til å leve med :)

Har forøvrig ikke opplevd andre bivirkninger som vektøkning eller humørsvingninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjempe fornøyd med min hormonspiral etter at de 3 første ukene var avsegstyrt... De 3 første ukene hadde jeg kraftige mensensmerter og feber, men etter det null blødning og null tull :) ingen vektøkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt inn hs noen mnd etter sist fødsel, som nå nærmer seg fire år siden. Blødde endel helt i begynnelsen (men det er jo vanlig med spiral, hormon eller ei, vil jeg tro). Etter det har jeg ikke merket noen ubehageligheter eller bivirkninger. Jeg ble anbefalt av legen min å bruke hormonprevensjon da jeg var plaget med store blødninger og store mense-og eggløsningssmerter. Hs var da det hormonpreparatet som hadde minst hormoner og de virket lokalt i stede for i hele kroppen som ved for eks. p-piller. Jeg har ikke hatt vanlig mens siden jeg fikk satt inn denne. Har noen småblødninger inni mellom, men så lite at et truseinnlegg er nok. Det er stor forskjell for meg som blødde så kraftig i nesten en uke at jeg måtte ha både bind og tamponger og byttet i ett sett. Nå er det knapt noen dråper i løpet av en dag. Mense-og eggløsningssmertene er også så godt som borte, og det er helt himmel! var fryktelig plagsomt før, og jeg måtte bruke sterke smertestillende som jeg fikk på resept for i det hele tatt å komme meg gjennom de første dagene av mensen hver mnd. Jeg har ikke hatt noe vektoppgang heller, og jeg la på meg + fikk lett vann i kroppen av p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten alle jeg kjenner osm har fått barn bruker hormonspiral,- eller implantat under huden. Blir ganske mange..Ingen er misfornøyd. Den mest misfornøyde gikk og småblødde av og på i 8 mndr etter innsetting (ikke mer enn et truseinnlegg kunne ta det), men blødningsfri etter det, og null andre bivirkninger.

 

Selv måtte jeg ta den ut, men mener jeg er et av få unntakt. Men mange mister tålmod mtp småblødniger....Noen leger mener man bør gi det et lite år med småblødninger (det er nesten ikke mer enn spotting) før man kan forvente maks resultat....Jeg gikk tre år og da begynte det og blør mer og mer og oftere og oftere.....Men jeg synes så absolutt det er verdt og prøve. Har ikke hørt noen oppleve vektoppgang de knytter til den heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiralen skiller ut bare svært små mengder hormoner og virker lokalt til forskjell fra p-piller o.l. som fyller hele kroppen med hormoner. Derfor går man heller ikke opp i vekt av hormonspiral.

 

Jeg har vært superfornøyd - bare bittesmå truseinnleggblødninger en gang i mnd, ingen EL smerter, ikke noe som skal huskes, i det hele tatt det beste prevensjonsmiddelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min historie er nesten identisk som *Rutletutt* sin, med enorme blødninger, smerter og styr, og ikke hatt en eneste bivirkning etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takker for svar :) ammer så håper ikke d er noe farlig å gjøre når man setter inn denne??

Min verste frykt er vektøkning men d virker som d ikke forekommer, så kansje jeg skal gå for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om at ammingen kan bli påvirket av hs.. Fikk selv satt inn hs i oktober i fjor. Ingen blødninger, ikke vektoppgang, spotting de 2 første mnd og antydninger til menssmerter et par ganger i mnd i noen få timer.

 

Er absolutt verd å sette inn. Flere fornøyde enn missfornøyde med hs tror jeg ;) Er også veldig deilig å slippe å tenke på piller/andre prevansjoner som man må benytte seg av jevnlig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble plaget av pms, noe jeg ikke har hatt før, men brukte p-piller fram til jeg fikk barn. Og jeg har fått 3 tette barn, ammet tett, og dermed ikke hatt mens på nærmere 1 år mellom barna. Derfor kan det hende at pms ikke hadde sammenheng med hormonspiralen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg gav ca 1100,-. Dyrt tenkte jeg, men en kan ha den i 5 år, og da blir det jo ikke særlig dyrt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min:) det var noen uker med småblødninger, men det gikk fort over. Ingen andre bivirkninger, heller ikke i forhold til vekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...