Gå til innhold

Barn som gnisser tenner i søvne


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Høres ut som om hun kommer til å gnisse tennene i stykker.

 

Noen tips til hva man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min var fæl på dette, snakket med tannlegen om dette, og det er helt normalt..og det er ikke nødvendig å gjøre noe med det. Det går over av seg selv (selvom jeg aldri trodde det kom til å gå over hehe )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min gjør også det, men jeg lar han nå bare holde på. Hvis det ikke går over etter en stund, vil nok tannlegen tilpasse en beskyttelsesgreie :)

 

Selv gnisser jeg tenner i søvne når jeg er stresset eller ikke har det bra (i kjærlighetsforhold, på jobb, problemer i vennegjengen etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min gjør det og har fått beskjed av tannlegen om det er skadelig for tennene sånn på sikt. Så han fikk støpt en slags gomme, som faktisk var dekket av Nav, som han skal bruke i perioder for å venne seg av med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det enda. Fikk i en alder av 27 vite om beskyttelsesgreia, men er i gang med noe seriøs tannbehandling nå så får se etterpå om jeg trenger det når hele bittet er endret på med kroner og greier. Kanskje slipper jeg. Mine var helt nedslitte. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men dette er snakk om BARN! Barn skal slipe ned tennene sine, og dette er helt naturlig hos barn. Er noe helt annet hos voksne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da regner jeg faktisk med at HI er såpass oppegående at om det går over flere år,så kontakter hun tannlegen. Barn gnisser tenner i en periode, og det er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få tilpasset en skinne enten i myk plast eller hard akryl. Den i myk plast er enkel å lage, man tar et avtrykk av tennene, tannlegen lager en gipsmodell av tennene og smelter plast over modellen av tennene, og klipper til skinnen så den passer til tennene. Men den er ikke så holdbar, da man "spiser" den opp etterhvert pga tanngnissing. Men rimelig og enkel å lage.

 

Den i hard akryl er mer holdbar, men må sendes til tanntekniker for å lages, og er derfor en del dyrere. Rundt 3000,- , man får dekket en del fra Helfo, men egenandelen er ganske høy. Husker ikke helt i farten, men rundt 1000,- i all fall.

 

Til barn vil jeg tro en myk skinne er å foretrekke, da tennene og bittet forandrer seg hyppig pga tannfelling og nye tenner som kommer fram.

 

Lurer på hvorfor barn skal slipe ned tennene sine? Den har jeg ikke hørt om før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...