Gå til innhold

hvor lang tid tar det før man har gått ned det man skal etter en fødsel??ner det i løpet av de 6 ukene ??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det tok deg 9 mnd å gå opp disse kiloene, så det tar deg hvertfall 9mnd å gå de ned igjen. Noen er heldige og raser ned i vekt, mens andre går opp. Noen har gener som gjør at de går ut av sykehuset som om de ikke hadde født, med omtrent flat mage, mens andre sliter i flere år.

 

Som alt annet er ett sunt og variert kosthold, samt daglig trening nøkkelen. Så får du selv velge hvor hardt du ønsker og trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det tok deg 9 mnd å gå opp disse kiloene, så det tar deg hvertfall 9mnd å gå de ned igjen." Eh....den var ny! Hvor har du plukket opp dette forskningsresultatet?

 

Med førstemann var alle kiloene + 3 ekstra kilo borte før det hadde gått 2 mndr. (Ikke 9 mndr, så jeg må jo være et unikum! Eller hva sier du, 01:36?)

 

Etter andremann slet og sliter jeg mer med å få vekk kiloene. Nå, 10 mndr etter fødsel, har jeg ennå 3 kg igjen for å nå vekta jeg hadde før jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går man jo ned ganske mange kilo de første ukene etter en fødsel, men det meste er jo "innmat" som forsvinner under fødselen og vann i litersvis etterpå.

 

Om du satser på å skal komme deg inn i en eller annen kjole, ville jeg tatt det helt med ro og heller funnet en annen kjole når den tiden nærmer seg. Hoftene kan være større, magen trenger aldeles ikke bli i nærheten av flat, og puppene kan være gigantiske med melk rennende ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig med alle mine fire barn... og kom meg inn i vanlige bukser str 36 på vei hjem fra sykehuset.. (men jeg hadde slitt med ekstrem kvalme og oppkast i alle disse mnd... så var vel ikke akkurat så stor da jeg fødte heller)

 

Mange av mine venner har brukt 6 - 12 mnd på å gå ned igjen..

 

Har fakstisk hørt jeg og at når kroppen bruker 9 mnd på å gå opp, må den få lov til å bruke 9 mnd på å komme seg til seg selv igjen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det er ingen fasit dessverre, siden det er så veldig individuelt!

I tillegg kommer det an på om du ammer og hvor aktiv du er etter fødsel + hvilken forbrenning du har.

Jeg hadde kraftig bekkenløsning, ammet ikke og var ikke aktiv de første månedene, så her tok det tid gitt. Hadde totalt 20 ekstra når jeg var høygravid og etter 10 mnder hadde jeg ca 6-7 kg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Hva mener du med "det man skal" ? Vekta av baby, morkake, ekstra blod, vann etc? Eller før man er nede i "idealvekt" igjen? Eller tilbake i det man veide før fødsel?

 

Uansett - svaret du ønsker finnes ikke. Fordi dette er fullstendig individuelt.

Selv har jeg to svangerskap og fødsler bak meg. Første gang gikk jeg bare opp noen få kg (3-4), og allerede på 6-ukerskontrollen hadde jeg likevel tatt av 17 (!) kg etter fødsel, og veide altså 13-14 kg minde enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Hadde ikke vann i kroppen (sier seg jo selv, i og med at jeg gikk opp bare 3-4 kg), så ikke vet jeg hvorfor i alle dager jeg tok av så mye så kjapt etter fødselen..!?

Andre gang gikk jeg opp nærmere 10 kg. Ble gravid igjen bare ca 7 mnd etter fødsel, og da hadde jeg ikke tatt av meg mer enn halvparten av de 10 "ekstrakiloene".. ikke vet jeg når jeg hadde vært tilbake til utgangspunktet - eller OM jeg hadde kommet tilbake til det, uten iherdig innsats? For der ligger jo også mye av nøkkelen til vekttap etter en fødsel; aktivitetsnivå, kosthold, evt amming osv, osv...

 

Spiser du sunt og beveger deg nok, så forsvinner nok kiloene. Uansett om det tar kort eller lang tid.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 30 kg og hadde 20 kg igjen etter fødselen. Den første uka gikk jeg ned 5 kg, så stagnerte det. Nå er babyen 5 mnd og jeg har gått ned 5 kg til. Har bare 10 kg igjen!

Jeg har en søppelpose med klær i 36-38 på loftet, det ser ut som den blir liggende til jul..jaja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke født før så det kan jeg ikke svare på..

 

Uansett..

Jeg har lagt på meg maks 10 kilo nå og har igjen 6 uker til termin. Så blir spennende å se om jeg holder meg under 12 kilo som resten av kvinnene i familien har gjort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tok det ca 9-10 mnd. Men er bare veldig fornøyd med at jeg faktisk klarte det. Kjenner mange som aldri kom tilbake til startvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hvor mye du har lagt på deg i svangerskapet det...

 

Et svangerskap veier mellom 9 og 12 kilo, da regner de med ungen, fostervann, morkake, ekstra blod osv + et par ammekilo. Legger du på deg bare dette er de vekke innen to uker etter fødselen.

 

Legger du på deg mer enn dette pga vann i kroppen er de også borte innen et par uker.

 

Legger du på deg mer enn dette fordi du har spist mer enn du trenger, sittet for mye rolig og lagt på seg i over rompe, lår osv tar det selvfølgelig lenger tid å bli kvitt det. Da må det slankes vekk igjen og går ikke automatisk av etter at ungen er født.

 

Om du går rett tilbake til gamlemåten din å leve på, være aktiv, spise det samme som før svangerskapet osv vil kiloene forsvinne i løpet av ganske grei tid, noen måneder kanskje.

 

Men fortsetter du uvanene fra svangerskapet, spiser litt for mye, er litt for innaktiv osv så forsvinner de ikke i det hele tatt ;)

 

Jeg har prøvd begge deler. Har i to av svangerskapene mine lagt på meg 12 kilo og alle var borte da jeg reiste hjem fra sykehuset (fikk barn på nesten 5 kilo og hadde mye fostervann).

Har også prøvd å legge på meg 18 kilo og fortsette de dårlige vanene etter fødselen men is til kveldsmat, lite trening osv, da satt kiloene der fremdeles 1 år etter fødselen og jeg måtte jobbe for å få de vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lapå meg 11 kg sist,alle var borte da (pluss 3 til) da jeg var hjemme fra føden:) (jeg er ikke tynn fra før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første var jeg helt tilbake igjen etter 6 uker, og etter 3-4 mnd hadde jeg gått ned enda mer pga amming. La på meg 15 kg, og er veldig tynn fra før.

 

Med andre la jeg på meg12 kg, trente masse og spiser veldig sunt. Var nede i 57 kg (min før-vekt) to uker etter fødsel, selv om magen var litt slapp og dermed ikke passer de gamle klærna helt. nå, 4 uker etter begynner det å komme seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La på meg 11 kilo sist, da jeg var hjemme fra føden hadde jeg gått ned 13 :) (trente før fødsel, men er ikke tynn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer nok fra person til person. Jeg la på meg 18 kg. Gikk ned 12 kg på 6 dager. resten mista jeg litt etter litt i løpet av 4 mnd. Magen var flat igjen også da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...