Her er det mange likhetstrekk med sønnen min, som også er 7. Han har hatt vanskelig adferd siden 3 1/2-års alderen og er blitt utredet for de fleste diagnosene som har med vanskelig adferd å gjøre. Det har da endt opp med diagnosen Opposisjonell trasslidelse (ODD), som sier at han har en adferd som bryter med normale regler og normer. Jeg er ikke helt fortrolig med den diagnosen, men greit nok - den beskriver kun adferden, og sier ikke noe om årsakene.
Etter et tips fikk vi for en mnd siden sønnen min testet på en privat klinikk som driver med kiropraktisk nevrologi, KA-klinikken, for bl.a. rester av primitive reflekser. (Les også mer om primitive reflekser her:
http://www.alternati...o/reflekser.htm). Rester av primitive reflekser kan nemlig gi utslag i diverse adferdsproblemer. Pluss at det kan føre til avvik i den normale motoriske utviklingen hos småbarn (f.eks at man hopper over et utviklingstrinn og f.eks ikke krabber før man går), som igjen kan føre til problemer med koordinasjon, konsentrasjon og balanse. Hos sønnen min var fremdeles Moro-refleksen aktiv, og dette er årsaken til at han har eksplodert ved plutselige sterke lyder, brå forandringer, stress, osv. Spinal galant refleks var også aktiv. Så har dette igjen ført til dårlig koordinasjon og balanse.
KA-klinikken holder gratis foredrag om disse sammenhengene, og forteller at mange barn med adferdsproblemer og diagnoser som ADHD og aspergers har fremdeles slike aktive primitive reflekser. Det flotte er at refleksene kan fjernes ved å gjøre bestemte enkle øvelser i en kortere eller lengre periode, slik at hverdagen og livskvaliteten også kan bli bedre.
Etter bare en måneds trening med noen enkle øvelser hjemme og 6-7 ganger hos kiropraktoren er refleksene nesten forvunnet, han takler forandringer og sinne mye bedre, og er en mye mer fornøyd og harmonisk unge. For å trene opp de motoriske ferdighetene kommer han ant til å trenge behandling/trening på klinikken en gang i uka, kanskje i et halvt år, men hvis han får en bedre livskvalitet av det er det absolutte verdt det. Derfor vil jeg absolutt anbefale dere å sjekke ut dette med primitive reflekser.