Gå til innhold

Ang pensjon: min bestemor er minstepensjonist og får....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mange av de eldre i dag som er minstepensjonister kan ikke noe for dette selv. Det pensjonssystemet med opptjening til pensjonskassa trådde vel ikke i kraft før disse eldre var langt opp i årene. I tillegg, som flere har nevnt jobbet kvinnenne som regel hjemme med hus og barn.

 

Min bestemor som ble over 90 år var minstepensjonist. Selv om hun var det hadde hun jobbet et langt liv. Hjemme og rundt omkring på ulike gårder som kokke og tjenestepike. Blir litt feil å si at det var hennes egen feil at hun ble minstepensjonist.

 

Staten tar 85% av all pensjon og renteinntekter hvis du kommer på sykehjem. De resterende 15% kan disponeres fritt. Ikke mye hvis en ikke har noen peeng på bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2000 kr i mnd er lite til hele den posten om man faktisk må ta en del medisiner. Noemange eldre må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI sin bestemor er heldigdersom alle hennes medisiner er gratis. Mange som ikke får dem. Men dere er kanskje en smule tette i pappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du regnskapet?

 

INN: 12 000

 

UT: 9000 + 3000 = 12 000

 

Får bostøtte fordi vi har søkt om dette; 2000

 

Og de 2000 skal være nok til frisør, FOTPLEIE, medisiner for mange hundre kr pr mnd, strøm, telefon, hjemmehjelp, gaver, avisabonnement, NRK lisens og fritidsaktiviteter.

 

Lurer på hvor langt du hadde kommet med 2000 kr på alt det.....

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har hatt oppsparte penger på lønnskontoen sin. Og "formuen" er ikke særlig formue vil jeg si. Godt under 100 000,-

 

Er det riktig at man skal bruke opp sine oppsparte midler? At man skal måtte bli raka fant for å betale for grunnleggende behov?

 

Og hva skal skje når "formuen" er brukt opp????

 

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo regninger i tillegg da. Forsikring, telefon, strøm, NRKlisens osv osv.....

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun har hatt oppsparte penger på lønnskontoen sin. Og "formuen" er ikke særlig formue vil jeg si. Godt under 100 000,-

 

Er det riktig at man skal bruke opp sine oppsparte midler? At man skal måtte bli raka fant for å betale for grunnleggende behov?

 

Og hva skal skje når "formuen" er brukt opp????

 

Hi"

 

Hvorfor skal man ha oppsparte midler da, om det ikke var for å bruke av dem når man trengte? Det er tull at folk sitter hjemme og sulter og fryser, mens de har flere hundre tusen på konto som barna skal arve. Barna kan ta ansvar for eget liv og økonomi!

 

Sier ikke at dette gjelder dere, men rent generelt!

 

Siden hun bor i omsorgsbolig, er ikke husleia "behovsprøvd"?

 

Og ja, dere må ta det oppover i systemet, ut i avisa og medier, ellers når dere ingen plass! Ikke her på et anonymt forum. Dere må snakke til politikerne og stille kommunen i dårlig lys i media, slik at de får press på seg. Eneste som nytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skrevet akkurat det samme innlegget om alenemødre på OS som sviver hjemme dagaen lang, mens ungen er i b.hagen hadde det vært synd på henne for hun har så jævla lite penger. Hun har heller ikke jobbet en dag for disse pengene, hvertfall ikke de fleste av dem.

 

Synes det er skammelig at en stakkars pensonnist skal få så lite penger og en som er såpass gammel trenger faktisk fotpleie hver mnd for ingen sykepleiere/hjelpepeleiere steller bena dems. Frisør bør dem gå til annenhver uke hvis ikke blir dem seende ut som troll på håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å, er bare så glad for at jeg slipper å tenke på det. Innen den til vil jeg være god for mange, mange millioner så pensjonstiden er noe jeg ikke er bekymret over, minstepensjonist eller ei. Deilig å være fra en familie med mye penger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minstepensjonister og personer med supplerende stønad betaler ikke egenandel på medisiner på blå resept.

I tillegg kan man søke om refusjon dersom man har mer enn 1600(??) kr i utgifter til andre viktige medisiner gjennom et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstepensjonistene kan ikke noe for det selv??

 

Er du klar over at før dagens pensjonssystem trådde i kraft (folketrygden) fikk de INGENTING??? Så fra å ikke tjene noen ting og ikke ha noen pensjonsordning, fikk disse kvinnene plutselig egen inntekt i form av minstepensjon!

 

Så når et gift par hvor kun mannen ahr jobbet, går av med alderspensjon så blir hanns inntekt redusert til 67%, mens hun faktisk får egen inntekt for første gang. Tilsammen vil de da i mange tilfeller få mer enn det de hadde da mannen jobbet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"de har redusert tilbudet ved å fjerne stillinger. Flere av de ansatte har bedt oss pårørende si ifra oppover i systemet for de synes det er uforsvarlig å drive slik det gjøres...."

 

Hvilke ansatte er dette da?

Hvis hun bor i en bolig med ansatte....Hvorfor skal hun da betale for hjemmehjelp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun får da penger for å betale husleie og mat, 3000,- er mye til mat for en person. Kanskje begynne å handle litt annerledes?

 

Som flere sier;

hun skulle ha spart da hun hadde muligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...