Gå til innhold

Ang pensjon: min bestemor er minstepensjonist og får....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ca 12 000 i mnd. Og så skal hun betale over 9000 i husleie i omsorgsbolig, og 3000 i matpenger. Utenom dette kommer penger til medisiner, frisør, fotpleie, gaver osv...... Får i tillegg 2ooo i bostøtte men det er søkt om spesifikt.

 

Så egentlig går hun i minus hver mnd. DET er skammelig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og nettopp dette bør vår generasjon ta lærdom av. Pensjonen er ikke nok, og vil aldeles ikke være i nærheten av nok den dagen vi blir gamle. Derfor MÅ man spare selv også. Det sier jo politikerene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har mer enn meg som går arbeidsledig da. Og jeg har to barn jeg må ha i barnehage for jeg skal jo være arbeidssøkende. 12 000kr er mye penger. Det er vel husleien som er høy og skammelig. Frisør og fotpleie....hvem har råd til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotpleie er jo faktisk ganske avgjørende for eldre mennesker. Men frisør kan man klare seg uten.

 

Vi tjener 700.000 i året og jeg har ikke råd til frisør like ofte som min bestemor med 15.000 i mnd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har et visst ansvar for alderdommen vår selv mener jeg da..

 

Vi må spare penger og vi må sørge for å være gjeldsfri. Da slipper vi unna sånne husleier. Må vi i eldrebolig kan vi selge en nedbetalt bolig og ha penger nok å leve av.

 

Som det er nå kreves det at to personer jobber full tid for å finansiere en pensjonist, og pensjonistene i dag lever lenge. Vi må passe på å sørge litt for oss selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det skammelig?

Selv uten å ha jobbet og lagt seg opp penger til alderdommen har vi en ordning som sikrer at hun har mulighet til å bo i en omsorgsleilighet der hun får den hjelpen hun må ha. Hun har råd til mat, klær og medisiner. Hadde hun krevd en høyere leestandard kunne hun spart opp penger tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel som hun under her sier, så er fotpleie ganske viktig for eldre. Og at det er luksus å gå til frisør.... Vel jeg går også veldig sjelden til frisør, kanskje bare en gang pr år pga dårlig råd, men jeg mener at det ikke burde være for vanskelig å få til for en pensjonist når honnørklipp kanskje koster 200 kr.....

 

Dessuten er det litt forskjell på et gammelt og et ungt menneske. En pensjonist på 93 år har ingen mulighet til å ta seg ekstrajobb f.eks.......

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tusen i måneden mener du man trenger til fotpleie da? Det bør vel være overkommelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo nettopp at hun IKKE har råd til det. Kommunen tar så mye at hun går i minus hver mnd. Matpengene og husleien har nettopp blitt satt opp og det på samme tid som de har redusert tilbudet ved å fjerne stillinger. Flere av de ansatte har bedt oss pårørende si ifra oppover i systemet for de synes det er uforsvarlig å drive slik det gjøres....

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dere som sier at man må spare til egen pensjonisttid forrdi pensjonen ikke er nok.. Før i tiden var det ganske vanlig at iallefall kvinner ikke jobbet, men var hjemme å tok seg av hus og barn. Da har man ikke mulig å spare til man blir pensjonist!

Syns det hørtes veldig dyrt ut med en omsorgsleilighet med leie på 9000 i mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som mener det bare er å spinke og spare, bruke penger for salg av nedbetalt bolig osv osv.... Dere vet vel at stat og kommune tar satser ut fra hvor mye penger du har? Så har du mye må du å betale mer! Alle skal ha likt igjen til slutt (nesten) uansett. Sånn er AS Norge! De er ikke dumme de der på toppen... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hun kastet ut?

Får hun ikke mat?

 

Hvor får hun penger fra om hun går i minus? Om hun har oppsparte midler er det vel ikke noe problem. Jeg ser ingen grunn til at staten skal betale formuende pensjonister, som kansje knapt har vært i jobb hele sitt liv, en pensjon som erså stor at de kan brukeden på luksus og gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er dne eldre generasjonen av de som var husmødre. Jobba og sleit i hjemmet og med barn. Når mennene var ute.

Man fortjener et liv uten de store bekymringer når man blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller færreste har betalt så mye skatt at det dekker egen pensjon. Hele pensjonssystemet er lakt opp på å hele tiden forskyve problemet til neste generasjon. Når nå de store barnekullene fra etterkrigstiden krever sin pensjon sliter vi med å klare dette.

 

Jeg synes det er skammelig at noen får pensjon i det heletatt så lenge de er friske nok til å jobbe noe. Vi har masser av uløste oppgaver. Da burde det vært et krav at alle gjordedet de kunne så lengede kunne. Jeg ser på dem som pensjonerer seg for å få tid til å reise og "kose seg" på sine gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg skjønner ikke hvordan folk i andre land klarer seg jeg, de som ikke har pensjon i det hele tatt, eller så ekstremt lav pensjon at det knapt rekker til husly....

 

 

Spare i fond og aksjer kanskje? Spare i god, gammal sparebank? Setter man av en 1000 lapp i mnd i fond/aksjer/sparing kan man komme godt utav det når man er pensjonist, for man skal jo strengt tatt jobbe en god del år lengre enn man er pensjonist, og penger svler penger når det står på bok.

 

Jeg sparer i fond i tillegg til statens pensjonssparing. Så jeg vil ha mer en minstepensjon når jeg går av. Og en av de lureste tingene jeg og mannen min har gjort, er å skaffe oss et hus som er med alt på et plan og overkommelig å bo i når man blir eldre (med mindre man MÅ på sykehjem da selvsagt) dermed vil vi ikke ha de store boutgiftene og kan heller ha hjemmehjelp.

 

Min bestemor på nærmere 90 bor fortsatt hjemme uten hjemmehjelp, og klarer seg finfint. Og hun betaler jo nesten ikke på husly og klarer seg bra på minstepensjon, på tross at hun er enke og står alene med alle utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig!

Kommunen tar en viss prosent av INNTEKT, dvs pensjon og evt renteinntekter. De tar IKKE av formuen.

 

Så bestemor med minstepensjon kan gjerne ha en million eller to på bok uten at noen rører disse pengene.

 

HI; siden din bestemor har minstepensjon, så har hun sannsynligvis ikke jobbet. Har hun ikke bodd i egen bolig tidligere? Ved salg av bolig ville hun vel hatt en viss slump penger på bok?

 

Hvis hun ikke har bodd i egen bolig, vil det si at hun og din bestefar har prioritert å bruke pengene på andre ting enn å nedbetale egen bolig.

 

Jeg mener bestemt at man til en viss grad er ansvarlig for hva slags økonomi man får i sin alderdom. De som velger å bruke pengene sine på egen bolig, vil etter all sannsynlighet ha formue den dagen de blir pensjonister - enten i form av nedbetalt bolig eller penger i banken etter salg av bolig. De som velger å bruke opp alle pengene sine underveis, vil sannsynligvis heller ikke ha formue den dagen de blir pensjonister.

Skal da disse få mer i pensjon enn andre? Skal vi belønne de som bruker opp alt underveis og som ikke sparer?

 

Og til HI; minstepensjonister betaler ikke egenandel på medisiner. de får gratis tannlege. Hårklipp og fotpleie på et eldresenter er veldig billig sammenliknet med ordinære priser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du man ikke skal det? Man bekymrer seg for alt, og når man er ekdre skal den indre roen måtte komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor er også minstepensjonist, hun har tatt seg av hus og hjem mens bestefar jobbet og ikke tjent seg opp noe særlig pensjonspoeng.

 

Men hun sitter jo i et gjeldfritt hus som hun selvfølgelig eier sammen med bestefar (de er jo gift). De har sparekontoer og penger nok til å leve et helt greit liv.

 

Det har de fleste minstepensjonister, de damene dere snakker om som har slitt hjemme uten mulighet til å spare egne penger er jo gjerne gift med en mann som har betalt ned boligen og spart penger. Siden de er gift eier de disse tingene sammen!

 

Mine besteforeldre klarer seg ihvertfall godt, de lever ikke i luksus selvfølgelig, men de har til alt de trenger og enda noen kroner de kan dele ut til barn, barnebarn og oldebarn. Såpass bør en kunne spare opp til selv.

 

Norge AS ville jo aldri kunnet gå med overskudd om alle skulle få 300.000,- i året i trygd fra de er 65 til de 90 år gamle. Vi har et ansvar selv. Kanskje fler skulle tenke på dette og begynne en spareordning. Man trenger ikke nødvendigvis spare så mye engang, betaler du ned egen bolig og lager et fast trekk på mellom 300 og 1000 kroner i måneden får du en helt ok alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor er også minstepensjonist og har dessverre svært lite å bruke på seg selv. Hun har husleie på 9000 kr, noe jeg syns er helt hårreisende. Hun har også vært hjemmeværende og gjort en knallinnsats med å ta vare på familien og hjemmet. Hun sitter ikke igjen med noe fordi hun ble skilt fra min bestefar i en alder av 70år etter at han har vært utro gjennom flere tiår. Syns det hele er forferdelig trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pensjonister i andre land klarer seg?

 

Jo noen har hatt mulighet til å spare opp penger til egen pensjon.

Andre har ikke penger til å klare seg...

Og en stor andel bor hos et av sine barn, og blir forsørget av familien.

 

Fint at din bestemor på 90 klarer seg selv, det gjorde min bestemor også. Hun tilbragte snaue 3 uker på sykehjem før hun døde. Heldigvis for henne og for oss, men det er ikke alle som er så heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...