Gå til innhold

Går du ut av huset når du lager mat som tar lang tid?? Gryter, stek etc


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har noen ganger gått på tur mens steken står i ovnen, gjør det ofte på hytta! Koker nå en gryte som skal trekke ca 2 timer, og det hadde vært greit å få hentet i bhg imens, men hva med brannsikkerhet? Når vi lager mat i ovnen tenker jeg at det er rimelig trygt, men hva med komfyren? Koker i vanlig gryte på laveste varme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ihvertfall korte turer, som leking i hagen eller hos naboer tur på butikken, hente i barnehagen osv. Har bare på laveste temperatur, så det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på hvilke svar du får her:) Husker fra da jeg bodde hjemme, at vi dro fra mat som hadde lang steke tid. føler det er tryggest i ovnen jeg da. men selv har jeg ikke dratt fra maten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg ofte. Jeg vet jo at jeg kommer hjem før det er tørrkokt. Og jeg ser til at ikke noe ligger i nærheten, eller kan falle mot platen som er på. Jeg tar av og til å setter en sånn rist under pannen i tillegg. Og alltid laveste trinn på varmen :)

 

Jeg har gjort dette i 20 år(ikke hver dag, da ;)), og har enda ikke opplevd uhell av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr det rett og slett ikke. Men nå er jeg brannvernsleder på jobben og har sett litt for mange videoer av hvordan en brann oppstår/brannforløpet så jeg har vel blitt litt i overkant skremt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er det da som må til for at brann skal oppstå med f.eks stek i ovnen?? Eller gryte som putrer på laveste på komfyren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvis den står i ovnen og jeg skal bare en liten tur i butikken som tar maks 5-10 min, ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen av lykke er jo kalde klare oktoberdager hvor man går lang tur og kommer hjem til Fårikålen som har stått og putret og kan sette seg rett ned og spise!! Så ja, går fra stek i ovnen som står på lave temperaturer og type brennsnut og fårikål som står på 1 og såvidt bobler.

 

Men selvsagt det er jo en kalkulert risiko, går imidlertid aldri fra tørketrommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli kortslutning i kontakten enten den som er i stekeovnen, eller i stikkontakta den er koblet til f.eks. Så et eksempel på en 4 måneder gammel stekeovn, stikkontakten til ovnen begynte å gnistre og tok fyr.

 

Hvis du har en kjele på stekeplata som ikke dekker hele plata kan det f.eks dryppe fett fra vifta som detter ned på plata og tar fyr. Dette skjedde faktisk hos meg for mange år siden. Vifta sto på og jeg hadde akkurat lagd mat hvor stekeskyen sto til værs og fettet hadde blandet seg med damp. Da jeg dro av plata drypp det en dråpe ned på plata og det begynte å brenne. Sto heldigvis rett ved siden av..

 

Moren min pleier å sette på poteter og reiser hit i 20 minutter for å hjelpe meg med henting av barna. Da lar hun kjelen stå på det laveste. En dag kom hun plutselig på at; herregud jeg glemte å skru ned plata!! Jeg dro innom og da jeg skrudde av plata var det en halv cm med vann igjen i kjelen.. huff, det kunne gått ille :(

 

men som sagt, Jeg er nok litt i overkant hysterisk. Jeg går heller aldri fra, eller legger meg, når oppvaskmaskin, vaskemaskin eller tørketrommel står på. Har sett og hørt for mange skrekkhistorier. ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne gjerne gått ifra noe på platen, men det er sjelden jeg har hatt behov for det.

 

Vi har induksjon, så det er ingen fare for at noe av området rundt kjelen blir varmt (som i eksempelet over her). Jeg kan også sette på timeren slik at platen skrur seg av etter en viss tid (hvis det er fare for at jeg blir oppholdt noe sted f.eks). Platen skrur seg også av automatisk hvis den tørrkoker (dog ikke så tidlig at det oppi ikke blir ødelagt.. hehe). Gjorde det nemlig med smokkene en gang. Glemte at jeg kokte smokker, og oppdaget det heller ikke før jeg gikk inn på kjøkkenet igjen (hadde sovnet på soverommet). Da var smokkene smeltet fast i bunnen på kjelen som en stor svart smørje ;p

 

Platen hadde imidlertid skrudd seg av, men det reddet hverken kjelen eller smokkene. Men jeg unngikk jo brann da, så burde være fornøyd;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn av nysgjerrighet fordi jeg ikke har peiling:

Er det ekstra farlig å gå fra tørketrommel? Hvorfor det?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går fra mat som står slik å godgjør seg på ovnen eller i stekovnen. Jeg lar også vaskemaskin, tørketrummel og oppvaskmaskin gå selv om vi forlter huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det gjør jeg, men stiller inn sluttid på det enten det er steking eller koking, i tilfelle jeg punkterer eller brekker et bein og ikke kommer hjem igjen med det første.

 

Jeg har også induksjon, og føler at den er mye tryggere når det kommer til overoppheting, tørrkoking osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. ikke etter at det ble kjøkkenbrann for noen år siden =( pga kaffetrakteren.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tirsdag var jeg hjemme mellom toget og tilstelningen på skolen for å sette på pinnekjøttet, satte det veldig lavt etter at det hadde kokt opp, og induksjonskoketoppen vår slår jeg automatisk av ved overopphetning, så eneste jeg var bekymret for var at kjøttet skulle bli ødelagt. Kom tilbake halvannen time senere, og middagen ble veldig bra da alt var ferdigkokt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lurer jeg også på? jeg går aldri fra komfyren, men rett som det er fra tørketrommelen....er det dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på grunn av brannfare.. Ledninger/stikkontakter kan kortslutte. Foreldrene mine sluttet tvert å tørke tøy på natta etter at tørketrommelen tok fyr. Heldigvis gikk røykvarsleren av, de bråvåknet av den, og skadene ble minimale!

 

Jeg syns det er skremmende hvor lett folk tar på sikkerheten! Er det viktigere med tanken på ferdigkokt fårikål på en kjølig høstdag enn tanken på at huset kan være borte innen du kommer hjem?? Det kan ta 10 minutter før det begynner å ulme, men det tar bare 5 minutter før huset er overtent!! Da hjelper det ikke at man "bare var borte i et kvarter"!! Tenk dere om, damer!!

 

Dagens skjennepreken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff...får vel slutte med det da!..(trenger en skjennepreken innimellom)

men oppvaskmaskin og vaskemaskin kan vi vel trygt gå fra...eller? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg til å sove selv om tørketrommel, vaskemaskin og oppvaskmasin går.. veldig deilig å kunne stå opp til ren oppvak, og rent tøy.

Men har aldri hatt behov for å reise da jeg lager mat.. lager ikke såå mye mat heller egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke fra elektriske installasjoner som er i gang, har to ganger opplevd branntilløp i koblingsboks/stikkontakt der installasjonen var tilkobla. Den ene gangen var hjemme hos morfar (og da satt vi selv i stua og merka det ikke!) og den andre gangen hos meg selv da jeg bare skulle et kort ærend som dessverre ble på nesten en time! Var ikke veldig stor i hatten da jeg kom hjem og oppdaga det.

 

Men man kan lage dynegrøt ved å koke opp risengrynsgrøten og så ta den av plata, sette den på en trefjøl og pakke den godt inn, f eks i en dyne. Så koker den videre de neste 2 timene, uten brannfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da...

NEI, det er jo akkurat det samme prinsippet, akkurat som at man ikke skal gå ifra kaffetrakteren på osv ;)

 

Tror du og jeg må ta en ordentlig prat om brannsikkerhet, Tinemor.. hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du det hjelper at oppvask og klær er rene, om du ikke har et hus å våkne opp i dagen etter? Eller i verste fall, at du ikke engang våkner opp dagen etter på grunn av røykskader? Du vet, det er ikke selve flammene som tar flest liv, men den giftige røyken!! Og da er man DØNN avhengig av at røykvarsler er rett installert og på rett plass, og at den VIRKER som den skal!

 

Denne var til 23:30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen da må jeg jo være hjemme hele tiden da.....disse maskinene går jo non stop i mitt hus;-) men skal skjerpe meg! Takk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... bra, Tine!! Da har jeg ihvertfall oppnådd noe ved å skjenne på dere ;)

Men jeg leste at du ihvertfall skrur TV'n helt av, og det er bra!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...