Gå til innhold

Noen som kan fortelle meg litt om F-83?


makrellen 3.barnsmamma

Anbefalte innlegg

Hei, hei. Jeg er mamma til en nydelig gutt på 6.5år, han har hatt tydelige vansker helt fra fødselen av. Han har vært igjennom en god del utredninger, men uten at de har satt noen diagnose. Han har vært knytte opp mot et habilitetssenter i 3.5 år. Har hatt oppfølging fra fagpersoner siden 6 ukers alderen.

 

Siden han skal begynne på skolen til høsten, ble det satt i geng nok en utredning tidlig i vår. Vi fikk i dag vite at de har kommet fram til diagnosen F83. Personlig har jeg aldri hørt om denne diagnosen før, og det er lite å finne på nettet. På møtet i dag ble det lite rom for å spørre, siden det i alt var 20 fagpersoner til stede. Så, er det noen her som kan hjelpe meg, informere meg?

 

Vi har hele veien fått høre at han ligger innenfor autismespekteret, men at han har visse vansker som gjør at han faller utenfor disse diagnosene.

 

Jeg er forvirret og usikker, vet ikke helt hva jeg skal tenker. I 6.5 år har jeg kjempet for gutten min. Trodde en diagnose skulle gjøre ting lettere, men jeg føler meg helt tom...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke hjelpe så mye siden dette er en generell diagnose, men kan referere diagnosemanualen:

Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter

Denne kategorien omfatter forstyrrelser der det foreligger blanding av spesifikke forstyrrelser i tale og språk, innlæring og motorisk utvikling, men der ingen av disse dominerer tilstrekkelig til å utgjøre hoveddiagnosen. Denne blandingsgruppen skal bare brukes der det foreligger en betydelig overlapping mellom hver av de spesifikke utviklingsforstyrrelsene. Ved disse tilstandene er det vanligvis en viss grad av generell svikt i kognitive funksjoner. Kategorien skal derfor brukes ved forstyrrelser som oppfyller kriteriene for to eller flere av kategoriene beskrevet under F80.-, F81.- og F82.

 

Og F80.-, F81.- og F82. omhandler spesifikke utviklingsforstyrrelser.

Og F84 tar for seg gjennomgripende utviklingsforstyrrelser, som feks barneautisme.

 

Jeg blir derimot forbannet for måten du som forelder er blitt behandlet på i møtet.

Skjønner godt du er forvirret, usikker og helt tom etter et slikt møte.

Fagfolkene skal ta seg tid til å forklare og sikre at du får stilt alle spørsmål du måtte ha.

 

Lykke til videre. Trenger du hjelp finnes for eksempel NFU til for deg: http://www.nfunorge.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg har nå sendt mail til NFU i håp om å få vite mer, kanskje og få komme i kontakt med andre.

Jeg vurderer i tillegg å spørre om et nytt møte ved habilitetssenteret for å få mer informasjon. Det verste sjokket har lagt seg nå, og da blir man litt mer handlingens kvinne i stede for å være handlingslammet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ser at dette er gammelt, men lurer på om hjelpen kom og mer informasjon ble tilgjengelig.

Jeg gar selv en datter som har fått denne diagnosen og jeg har fått minimalt med informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...