Gå til innhold

Noen som vet litt om hold av høns?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har lyst på et lite hønsehus i hagen, men er et par ting jeg lurer på.

Skal selvfølgelig sette meg mer inn i det om det blir aktuelt, men vi satt å småsnakket om det nå og lurte.

 

- Hvor mange må en ha for at de skal trives best? Eller har ikke antallet noe å si?

 

- Kan de være ute i hønsehuset om vinteren så lenge det er et rom der som er isolert?

 

- Må man ha hane for å få egg?

(Kan ikke så mye om høneanatomi, he he he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig koselig med høner!

Da vi hadde høner hadde vi stort sett to. Trenger ikke være flere men det er hyggelig for dem å ikke være helt alene.

 

De må ha hus som de kan gå inn i og på sommeren og jeg ville ikke hatt dem ute i det hele tatt på vinteren. Vi har hatt dem inne i et uthus de første årene vi hadde høner, senere avtalte vi med en lokal bonde som hadde dem om vinteren (han driver med høns så det ble bare to til for vinteren).

 

Husk å ha netting over hønsegården eller snorer med tett nok mellomrom til at hønsehauken ikke får landet. Og husk også å grave DYPT når dere skal sette veggene på hønsegården, de bør legges dypt ned og innover slik at ikke reven klarer å grave seg inn, det gjorde han hos oss engang og tok dessvere livet at hun ene vi hadde :(

 

Egg blir det uten hane, trives de legger de et egg om dagen og de blir GODE! Skal du ha kyllinger må du ha hane.

 

Lykke til med høner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk.

Virker så koselig, samtidig som det kan komme egge av det og ungene lærer en viktig del i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min egen høne da jeg var liten :) Kjempekoslig og så blir det veldig gode egg!

Vi hadde et isolert hønsehus der hønene kunne gå inn og ut som de ville til en overbygget (med gjerde) hønsegård. Viktig som hun over her skriver med netting både over og dypt ned, hvis ikke kan hva som helst ta seg inn i hønsegården.

Våre høner var ute også om vinteren (holdt seg mest inne i huset sitt) OG vi hadde en varmelampe mener jeg å huske som vi hadde skjøteledning på?? Noe slikt noe i hvertfall..

En positiv ting med høner er at naboer/familie som passer når dere er på ferie trenger ikke annet enn å gi dem litt for en gang om dagen og som takk får de jo ferske egg hver dag.. Vinn vinn :)

Skulle gjerne hatt høner selv kjenner jeg, men vi har nesten ikke noe hage, så lite plass til hønsegård her så lenge..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Du trenger ikke mer enn to høner for at de trives

 

- De kan være i isolert hønehus hele vinteren, men de trenger varme. Du kan feks trekke ut en skjøteledning og henge opp en varmelampe, det holder

 

- Du må ikke ha hane for å få egg. Men jeg anbefaler å ha en hane allikevel. Han holder orden i "haremet" sitt. Hvis du ikke har hane vil hønene hakke veldig mye på hverandre og ender opp som halvnakne høns til slutt, litt trist å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha stort nok "beite"...!

 

Det er sååå mange som lager alt for små hønsehus.. Høner er aktive dyr som liker å springe, grave og leke seg.. Så jo større plass de har å boltre seg på jo bedre.. De må ha et isolert hus, helst med varmelampe. Gjerne gjør hønsehuset koselig og spennende for dem.. Med gjemmeplasser og sittepinner:)

 

 

Ellers holder jeg med de over her.. Pass på å sikre ordentlig så ikke rovdyr kommer å tar dem! :s

 

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...