Gå til innhold

Cøliaki? Melkeallergi? Eller bare en krevende unge? Bekymret for gutten min - kan noen med erfaring se hit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lillebror (nå 15 mnd) har vært vanskelig fra han ble født. Gråt mye som liten, har alltid vært veldig klengete, sov bare oppå oss som baby, må fortsatt bæres veldig mye. Sutrer og gråter lett. Sover fortsatt veldig dårlig.

 

Dette er jo diffuse ting som ikke trenger bety at han feiler noe. Men av andre symptomer, har han også:

 

- masse brekninger frem til 7-8 mnd alder. Han vrengte seg flere ganger daglig uten at noe kom opp

- masse surkling fra luftveiene, sånn at fremmede reagerte på det

- mye hoste

- litt eksem, men ikke mye

- veldig vanskelig når det gjaldt fast føde, og er det fortsatt

- avføring bare annenhver dag, normal konsistens, men helt spesiell lukt (andre småbarnsforeldre har også reagert på den)

 

Vi har jo lurt på om han feiler noe tidligere, og han har vært hos følgende fagfolk:

- kiropraktor, manuellterapeut, osteopat (de fant lite eller ingenting på han)

- barnelege: sjekket for refluks (som han ikke har). Fikk astmamedisin (flutide) som ikke hjalp noe mot surkling og hoste

- øre/nese/hals-lege: alt fint

- allergitesting (blodprøve) da han var 11 mnd: Ingen utslag. (Vi kuttet også ut melk i 10 dager da han var 2 mnd gammel - uten effekt).

- cølikitest (blodprøve) da han var 11 mnd: negativ

 

Begge foreldrene hans har masse allergier, og det er cøliaki i begge familier. Derfor tenker jeg særlig på det. Vi har god kontakt med en flink barnelege, men han sier at nå kan de ikke gjøre mer. Vi må bare vente og se. Det er for tidlig med prikktesting eller flere blodprøver.

 

Noen som har vært i lignende situasjon? Hva skjedde hos dere? Er det noe mer vi bør gjøre eller tenke på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Det er alltids "noe man kan gjøre", om ikke annet for å få testet en følelse/teori.. Hvis dere synes han reagerer negativt på enkelte dager, eventuelt er bedre i perioder, så er det lurt å føre en "logg" over hva han spiser og drikker. Eneste måten å være sikker på at man husker ALT han får i seg. Endel jobb, men man venner seg raskt til det, sånn at det etterhvert blir en vane. Gjør det enklere å se også de utslagene som ikke nødvendigvis kommer med en gang. Vi hadde ei som fikk utslag timer etter inntak, ikke alltid like enkelt å huske hver minste ting unger i den alderen hadde puttet i seg.. Hadde alltid med meg min "lille sorte" da vi drev og kartla allergibarn ;)

 

Mht melk, og melkeprodukter, så er ti dager litt kort tid å teste på, ville nok gitt det minst 14 dager, og gjerne dobbelt så lenge. Enkelte allergener bruker flere dager på å gå ut av kroppen, og symptomene kan henge igjen enda lengre.

 

Dere kan la han leve glutenfritt en periode? Det gir ingen problemer når det gjelder ernæring, hvis jeg forstår dere rett, at dere vet hvordan en slik diett må settes sammen. Vi valgte å begynne på "scratch", og tok utgangspunkt i ganske få matvarer vi "visste" at hun tålte, og tilførte så en og en til. Ble ikke skikkelig moro før vi snublet over begrepet kryssallergi.. Hehe.. Er fort en skikkelig jobb, dette, men hva gjør man ikke... Klem og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som skrev innlegget over; Stol på magefølelsen, hvis man som forelder mener "noe er galt", så er det ofte det.. Kleeeem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

vil bare fortelle litt om hva barnelegen til min sønn sa!

min sønn er 14mnd gammel og sliter mye med vekt,avføring, får "afrika"mage (oppblåst mage nesten hver gang han spiser) osv!

så de tror han har cøliaki! men det kan være vanskelig å påvise dette på tester når de er så små! de kan ha cøliaki uten at det vises på blodprøvene! så nå skal vi prøve en glutenfri periode for å se om vekta går opp osv!

råder deg til å snakke med helsestasjon og barnelege før du starter med glutenfri mat osv! da kan de hjelpe deg med å finne ut om det er dette eller ikke for så å veilede deg videre! :D lykke til videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...