Gå til innhold

Å kjenne igjen et begavet barn tidlig?


de_to og den lille

Anbefalte innlegg

Må bare starte med å si at jeg ble kjempeglad når jeg så denne siden!

 

For å gjøre en veldig lang historie kort så var jeg nok selv det en betegner som et "begavet barn", desverre tok skolesystemet og negative opplevelser i oppveksten mer eller mindre drepen på denne siden ved meg. Nå har jeg imidlertid en sønn på snart 3 mnd og jeg er både bekymret og glad ved tanken på at han kan være litt mer begavet enn andre barn. Jeg kjenner ikke i eksakthet til hvordan barn på 3 mnd skal fungere, så misforstå meg rett når jeg skriver at jeg opplever lillegutten min som noe mer krevende enn mange av de andre små på hans alder som vi treffer gjennom barseltreff.

 

Så, det ble litt knotete over dette her, men hvordan og når oppdaget dere at deres barn hadde litt større talenter enn gjennomsnittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg tror det er litt i tidligste laget å se etter tegn på begavethet når ungen ennå er så liten som 3 mnd! Og om du synes andre barn på samme alder virker mindre krevende enn din, så vit at det alltid er forskjell på dagsformen til de små, og en del mødre vil ikke innrømme at ungen er krevende heller. Min første var ikke spesielt krevende, og var alltid blid og smilende når vi var ute. Andremann er en helt annen type, som lett kan gjøre meg svett bare ved tanken på å treffe andre med barn på samme alder. Om noen av dem er begavet eller ikke streifet meg ikke - det er umulig å si noe om det før de er blitt større - det er vel gjerne i toårsalderen at det begynner å bli synlig. Den rolige eldstemannen min er f.eks veldig flink til mye, og godt forut for sin alder på enkelte punkter, men ikke på en slik måte at jeg tror han er begavet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...