Gå til innhold

Jeg har middagsmenyer for fire uker, som vi følger... Noen som vil ha?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er det. Tror du vi dør av det? Klarer oss med fisk en gang eller to per uke, det er neppe noe vi tar skade av! Har ikke noe problem med å spise suppe, og vi liker det... Noen ganger grønnsakssuppe, andre ganger tomatsuppe... Ikke dårlig samvittighet, gitt!

 

Burgere er slettes ikke så ille, i hvert fall ikke når vi stort sett ikke har hamburgerbrød... Og det å kose oss med pizza en gang i mnd, det unner vi oss... Samme med middagspølser, som er guttungens favoritt, det skal han få en gang i mnd. :-)

 

Og kylling har vi ikke vondt av!

 

Pannekaker kommer nok aldri på denne menyen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan lager du hjemmelaget tikka masala? Og hvordan lager du lakserullene?

 

Fint at du deler. Har en tendens til å bli det samme til middag her :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppe blir man ikke mett av med mindre det spises mye brød ved siden av, derfor ingen favoritt.

 

Når det gjelder fisk, syns jeg ikke man kan argumentere med "det holder for oss". Da handler det bare om smak og hva som lar seg gjennomføre med unger osv. Rent ernæringsmessig er det rett og slett for lite med fisk 1-2 ganger i uka, og det vet du sikkert innerst inne.

 

Men, men - ikke alle kan vokse opp med kokfesk langt mot nord ;-) Faktisk bedre å spise svinefilet og kylling enn fiskepinner, fiskekaker, grateng osv.

 

Selv liker jeg å gjøre meg litt flid i helgene og lage måltider med vilt eller annet kjøtt - sånn skikkelig søndagsmiddag man kan ha gjester til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne 4-ukers menyen din var kjempe fin.

Og til alle dere som hyler og roper om mer fisk... Bytt ut den skrekkelige pizzaen, den skumle burgeren, lasagnen, tomatsuppa og det andre som ikke falt i smak med fisk da vel!

 

Men så håper jeg dere fiskefanatikere gir småbarna deres noe annet enn fisk dersom dere har fisk mer enn 2 ganger pr uke. Og at barna deres får ett annet alt. enn laks og ørret (og aldri ferskvannsfisk)før fylte 4 år... Sånn av rene helsemessige årsaker, som allergi, fare for tungmetallforgiftning o.l.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte middagstips HI!:)

 

Og alle de kjipe, negative drittkommentarene!! Er det virkelig mulig?

Snakk om å være takknemlig for at HI gidder å dele.. Møkkafolk assa! Bare ute etter å gnåle og klage på ett eller annet nesten UANSETT hva det gjelder! Makan til oppførsel!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at noen fikk utbytte av dette, da. Og at vi ikke alle synes at er så fryktelig usunne at folk må grine om det!

 

Blir man ikke mett av suppe? Det blir vi i hvert fall her i huset, og da spiser vi heller ikke enorme mengder med brød. Har uansett egentlig ikke noe behov for å unnskylde eller forklare hvorfor vi spiser så "lite" fisk, for det gjør vi egentlig ikke. Jeg føler at vi spiser mer enn nok fisk, og hva slags fisk det blir, varierer litt av hva som er tilgjengelig. Gode og ferske fiskekaker koser vi oss med, selv om enkelte mener at det er forferdelig. Og vi kan også kose oss med hjemmelaget fiskegrateng, selv om det åpenlyst er galt det òg. Jeg ser ikke på hvilken måte det er hårreisende (for dere fremstiller det sånn), at vi bare spiser fisk en til to ganger i uken. Det er da ikke så veldig lite, har i hvert fall ikke inntrykket av det når jeg ser hva andre rundt meg spiser.

 

Fint at enkelte liker å gjøre seg "i flid" på søndager, men vi koser oss like mye med risengrynsgrøt som vi gjør med viltgryte, så da velger vi heller det. Hadde jeg hatt et enormt behov for å lage den type mat på søndager, så hadde jeg vel gjort det.

 

Nei, jeg føler ikke, innerst inne, at vi spiser for lite fisk. Har det helt supert med det fiskeinntaket vi har, faktisk.

 

Til deg som spurte om oppskrifter til tikka masala og lakseruller, det skal jeg forsøke å forklare (men jeg pleier bare å ta det litt på øyemål, så hvor direkte det blir, vet jeg ikke).

 

Tikka Masala

 

Ingredienser marinade:

 

- Sitronsaft (ca. en til en og en halv spiseskje)

- Kanel (en spiseskje)

- Kardemomme (ca. to og en halv spiseskjeer)

- To klyper pepper

- En halv neve med fersk revet ingefær

- To hvitløk

- Salt (smak til)

- Yoghurt naturell (en halv)

- En klype chili

 

Bland sammen til en marinade og legg kyllingfileten i det (helst over natten, så smaken setter seg - har du ikke så god tid, er det ikke krise, men det blir ikke like bra).

Sett ovnen på 180 grader og stek kyllingfileten i omtrent 45 minutter (til den er gjennomstekt og saftig).

 

Oppskrift saus;

 

- To spiseskjeer tomatpuré

- Ca. 6 tomater

- En boks med hakkede tomater

- En og en halv gul løk (finskjæres)

- To hvitløk (kan sløyfes, men vi elsker hvitløk)

- Litt ingefær (skjæres opp i små biter)

- 1 spiseskje med kardemomme (noen ganger litt mer)

- Litt kanel

- I underkant av en hel grønn chili (noen bruker en halv, men det er noe du må smake til). Avhenger jo av hvor sterk mat du vil ha.

- En spiseskje paprikakrydder

- En spiseskje rødt chilikrydder

- En teskje med nellik

- Noen spiseskjeer Garam Masala-krydder (ikke viktig hvis du ikke har, men er godt til).

- Salt og pepper, smak til.

- Matfløte (ikke stort, bare litt, noen ganger dropper jeg).

- Creme Fraiche eller yoghurt er også et godt alternativ, jeg blandet som regel både matfløte og creme fraiche, men bruker ikke de store mengdene.

 

Steker først løk og hvitløk til det er gyllent (gult) i olje eller smør. Putter så oppi hakkede tomater + alle andre ingredienser og lar det godgjøre seg litt. Putter så i en kjøkkenmikser (så det blir som en saus) og putter tilbake i kjelen. Deler kyllingen opp i fine biter og lar det trekke litt i sausen. Serverer som oftest med litt cashewnøtter og masse deilig fersk koriander!

 

Serveres med ris, salat, naan og raita.

 

 

Lakseruller:

 

 

- Røkt laks

- Rødløk

- Agurk

- Purre

- avokado

- Salt/pepper

- Kremost (naturell)

- Lefser

 

- Jeg hakker rødløk (veldig små biter) og blander det godt sammen med kremosten. Blander godt med salt og pepper, men tar ikke stort. Legger lefsene greit utover (store er veldig fint) og smører et godt lag med kremost. Legger den røkte laksen på lefsen (må være litt mindre enn selve lefsen, så den er godt innenfor). Hvis annet smaker til, for eksempel agurk (sylteagurk er spesielt godt hvis vi har annet enn laks i lefsene), purre eller avokado kan det skjæres opp og legges i. Rull godt sammen og pakk inn i folie, så maten kan ligge litt i kjøleskapet og godgjøre seg. Før du skal servere deler du opp i små biter.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine tips, tror jeg skal låne noen av rettene/oppskriftene til å oppdatere min egen 4-ukersmeny:-)

 

 

Et tilleggstips: jeg har i tillegg laget handleliste til hver uke, som passer til menyen, slik at jeg kan storhandle "på autopilot" hver mandag. Et annet tips er å legge opp menyen slik at man kan bruke rester til neste middag, eller koke ekstra poteter/grønnsaker/pasta til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har dessverre ikke budsjett for det (er fordi jeg er for lat og egentlig ikke liker å tenke over hvor store summer vi bruker på mat). Siden jeg handler mye annet (utenom middagene) når vi er på butikken, vet jeg ikke helt summene vi bruker, men jeg vil anta et sted mellom 800-1000 kroner per uke (til middagene). Noen ganger kan det nok være litt mindre (aller mest fordi man har noen basisvarer hjemme), andre ganger kan det bli litt dyrere.

 

HI

 

Har forresten en handleliste hvor jeg krysser av for hvor mye jeg trenger av hvert produkt, slik er handlingen enklere her også (pleier å bli så mange varer). Ellers er tipsene dine gode, slik at mat ikke blir kastet... Heldigvis pleier det ikke å bli så mye til overs, er fælt å kaste mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for detaljert oppskrift på tikka masala og lakseruller. Jeg elsker tikka masala, men har aldri laget fra bunnen av. Skal prøve å lage det. Så veldig spennende ut.

 

Hilsen hun lengre oppe som spurte etter oppskriftene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...