Gå til innhold

Dere med barn som ikke får melk pga inntoleranse eller allergi e.l...


Snuppa + Spire

Anbefalte innlegg

Hva får de istedenfor? For å få i seg nok kalsium?

 

Da tenker jeg på de som ikke får melk i noen form, som drikkemelk, youghurt, ost etc.

 

Og et annet spørsmål hvis barnet går i barnehagen: Er de flinke å følge opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi er snart 8 mnd.

Vi har vært på utredning, men kunne ikke finne noe allergi.

Men, hun har reflux og blir værre når hun drikker melk.

Så hun har funnet ut selv at når hun får melk, så kaster hun opp. Derfor drikker hun ikke det..

 

Men, tipset fra den polske legen på sykehuset her var:

Spis hvitost!!!

Uhm, bare jeg som synes den var ikke helt god?

 

Men, kok opp brokkoli.. Der er det mye kalsium..

Ellers i smøreoster er det vell å litt kalsium =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår hadde totalt melkefritt kosthald frå 17 mnd til drøyt 2 1/2 år. Ho drakk kalsiumberika havremelk, og vi brukte og dette i alt av matlaging der det vanlegvis vert brukt kumelk. Ho åt ellers soyayoghurt, ris-is, vi brukte havrefløte i fløtesausen, og vi laga det aller aller meste av middagar og bakverk frå bunnen av.

 

Ho har ikkje hatt vitaminmangel på noko tidspunkt (det, og mykje anna, har blitt sjekka fleire gongar i den melkefri perioden).

 

No begynte ho ikkje i barnehagen før vi (med hell) hadde klart å venne ho til melkeprodukt igjen, så vi har ikkje hatt den problemstillinga. Ho likar forresten ikkje kumelk (ho har aldri drukke det), så i barnehagen kjøper dei havremelk som ho drikker til frukost og lunsj.

 

Eg jobbar i barnehage sjølv, og må seie at vi er veldig påpasselege når det er barn som ikkje tåler ein bestemt matvare. Det er stor forskjell på holdningar hos personalet om dei får beskjed om at "barnet skal ikkje under nokon omstendigheter ha noko som helst som inneheld xxxx", eller om dei får beskjed om at "barnet skal helst ikkje ha så mykje xxxx". Klare beskjedar om akkurat kva barnet tåler og ikkje er nøkkelen.

 

Har du eit barn med f.eks. melkeallergi må du rekne med å "utdanne" barnehagepersonalet litt (om dei ikkje er kjent med allergien frå før), for det er utruleg mykje som inneheld ein eller annan form for melk. Dei vil nok trenge hjelp til å unngå mat med melk, og dei vil truleg ha god nytte av å få greie på kva alternativ som kan brukast i staden for kumelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sluttet minstemann med melk i begynnelsen av februar. Han fikk havremelk å drikke, soyayoghurt, tofuost og andre erstatningsprodukter. Etter å ha forsøkt å gi ham kumelk reagerer han kraftig. Nå venter vi på time hos barnelege, men mens vi venter har legen gitt beskjed om å gi nutramigen. Det skal visst være anbefalt å gi erstatning fra apoteket frem til barnet er 3 år.

 

http://www.melk.no/kosthold-ernaering/meieriprodukter-og-helse/allergi-og-intoleranse/lavere-og-tynnere-barn-uten-melk-i-kosten/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er vanskelig selv, jeg. Har en gutt på 3 år som har gått på melkefri diett siden han var 3 mnd gammel. Går jevnlig til spesialist og har tatt blodprøver for å sjekke jernlageret og slikt, og de har vært fine, men får ikke så mye input over hva han bør spise. Han liker bare rismelk, så prøver å kjøpe de som er tilsatt calsium, men de har dem ikke alltid i nærheten av her vi bor. Ellers er det ikke så mye annet av såkalte erstatningsprodukter han vil ha, han liker ikke de fleste soyaproduktene, og av pålegg er det stort sett bare leverpostei og dressing (!) han synes er godt. Prøver å friste med kjøttpålegg, makrell i tomat osv., men det vil han ikke ha. Prøver også å lirke og lure med grønnsaker, blander det godt inn i maten og allting, men han er skikkelig pirkete og får nærmest hetta om det er en paprikabit i kjøttdeigen. Han er liten og tynn, så tenker jo en del på det her, men hva gjør man når barnet er litt kresent i tillegg? Tenker jeg skal be om litt veiledning når vi skal til spesialisten igjen i slutten av måneden, evt be ham henvise oss til ernæringsfysiolog, for jeg ble jo litt ekstra bekymret når jeg leste linken ovenfor. Vi har hvertfall ikke fått beskjed om å gi erstatning fra apoteket frem til 3 år. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...