Gå til innhold

Rare ting i de ulike dialektene...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Stadig vekk dukker det opp her inne "jammen det er dialekt så da er det greit". Men så lurer jeg på dette med dialekt... noen småting spesielt på trøndersk som jeg ikke fatter at kan være riktig å si, og om dette er ting som virkelig er "tillatt".

Spesielt reagerer jeg på "jeg har vært TIL legen" og "jeg HETER FOR savannah-lovise"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke at det er noe å lure på. Nå er jeg nordlending, men snakket "kav trøndersk" da jeg var liten fordi vi bodde i Tronheim i noen år. Vi sa

* æ hette for ...

* æ no vorre te legen, ja

* æ kan godt vær te dæ (=jeg kan godt være sammen med deg/hjemme hos deg)

 

Hvorfor skulle ikke det være tillatt?? Det er forskjell på muntlig og skriftlig språk, og folk her inne skriver helt tydelig på dialekt innimellom. Det synes jeg også må være lov, så lenge det ikke er snakk om noen offentlige dokumenter, men faktisk et sosialt medium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... Dødsbra, Hjemmetråkkende Squaw! Hva i all verden er "apaln"??? *fnis*

 

Fløtt hurtigruta, æ ska spøtt! ;) (dere kan jo prøve å gjette hvor jeg er fra.... ;P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg lest ikkje ivere......

 

Det e so ilt at nåken mobba dialektane i Norge. Kjenne meg rett å slett låke av det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Narvik og snakker dialekt. Men jeg vet at Narvik-dialekt ikke er et skriftspråk.

Virker som om mange tror at den dialekten de prater også er et skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...