Gå til innhold

Hvordan har du det hjemme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler alt skal handle om shabby chic.

Alle interiørbutikker selger sukkersøte skilt og grå pyntegjenstander og puter med tekst.

 

Jeg er nok av de som ikke kaster ut møblene mine og kjøper inn alt nytt annet hvert år. Jeg har samla over et tiår. Noen mørke møbler, noen hvite, en koksgrå sofa og en mørkere beige. Har egentlig ikke noe annet enn tiffanylamper som pynt, og orkideer i vinduene.

Jeg synes det er vanskelig å kjøpe pynt!

 

Hvordan dekorerer dere hjemmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke særlig med pynt. Noen blomster her og telysholdere der liksom.. Har 3 unger, og de skal få slippe å gå på tå rundt i huset fordi de er redd for å velte en av mors dyrbare skatter! (mors dyrebare skatter her i huset er jo ungene daaaah!!! Klisseklisse :P)

 

Møblene er en gammel skinnsofa full av flekker som ikke går bort uansett hvor mye vi skrubber, et gammelt stuebord som det ikke gjør noen ting om 3-åringen skulle finne på å tegne litt på, og spisemøblene har vi kjøpt brukt for mange år siden!

 

Skal bytte alt ut når ungene er større da! Men akkurat nå er det andre ting vi heller bruker penger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dekorerer med pene klokker, lyskroner, blomster, bilder, skilt (har fått i gave), lys /lysestaker, puter, varme gode SAUeskinn (ikke lam:p) og "ting" jeg finner i naturen. Har omtrent bare gammle møbler da jeg syns det er koselig, og jeg har fått de fleste gratis/ billig (pusser de opp selv og gjør de slik jeg vil ha de).

 

Har ikke noe typisk shappy chic hjem, men liker som sagt antikke møbler. Har både mørke og lyse møbler, men hovedsaklig lyse. Jeg liker å lage dekor selv - av gammle vinduer osv. (Ja, dere har sikkert sett det en billion ganger før).. Jeg har vært på skattejakt på loftet til mormor og bla. funnet en nydelig gammel tapet som jeg har laget diverse med. Hva som er inn eller ut bryr jeg meg ikke noe om.. Jeg vil bare ha et hjemmekoslig hjem som familien min trives i.

 

Mitt råd til å finne din stil: Finn en ting som du virkelig liker ved hjemmet ditt, og bygg videre på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ELSKER loppis!der kan man finne mange fine skatter som man kan ta med seg hjem og slik blir hjemmet "Mitt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sånne skilt med Love og Home, ingen oppskrifter skrevet på kjøkkenveggen, eller vers og sitat skrevet med sirlig skrift andre steder i huset. Ser ikke helt den dekorative verdien.

 

Vi har hvit, stål og eik som gjennomgående tema. Vi har farge og mønster i tapeten, vi har ingen pynt, vi har dekorative speil, vi har planter og blomster, og lamper. Vi har bøker, noen lysestaker i hyllene.

 

Jeg har ingenting fremme som ikke har annen funksjon enn dekorasjon, bortsett da for blomster. Jeg har en del store skåler og fat, de er dekorative, men de er også i bruk når det trengst.

 

Funksjon er stikkordet her hos oss. Men jeg kjøper fine funksjonelle ting, som ikke gjør noe om de synest. Man kan kjøpe et plastik dørslag på europris til 29,90 som gjør akkurat samme nytten som et designer dørslag til flere hundre, men det fra europris ser ikkepent ut, det er ikke dekorativt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ingen stil på vårt interiør, vi har VÅRT hjem som vi trives i. Det er mange mørke møbler her i huset, og har ingen planer om å kjøpe nye på lenge. Jeg gidder ikke å kjøpe noe nytt slik før ungene er ferdige med å tegne og grise på ting.

 

Vi har masse pynteting og forskjellige ting på veggene. Masse vi har laget selv i forskjellige slag, og det er ingen gjennomgående stil hos oss. Stilen er vel at vi har masse på veggene som betyr mye for oss. Jeg er glad i sort/hvitt tegninger/malerier så det har vi endel av. Jeg tegner med tusj, min mann tegner med blyant. Har noen fra ungene og de er også sort/hvitt. Så har en vegg med masse slike teninger og malerier, så den er vel gjennomført og en stil.

Så har vi en annen vegg med masse forskjellige farger. Ungene har malt noen store malerier med masse farger, har annen kunst på veggen med masse farger også.

Så har vi en vegg med mye brunt. Har ett digert malerie (arvegods) og sammen med det så har vi masse arvegodt som går sammen i stil og i farge. Har møbler på loftet til mamma som vi skal ha der etterhvert, men møblene egner seg ikke når man har små barn så de henter jeg ikke før ungene er store nok. Jeg kunne nok hatt de, men arvegodt fra mine tippoldeforeldre skal jeg være sikker på at ungene ikke leker med tusj på.

 

Har masse lysestaker over alt, vi er veldig glad i levende lys. Ungene gir seg ende over alle lysene men de maser like mye om at vi må tenne på. Det blir ikke ordentlig kveld uten masse lys.

Jeg kjøper ekstremt sjeldent pynt til huset, har unger som lager mye rart og en mor som leker meg med symaskin og annet ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er vanskelig, jeg er ikke interessert i interiør. Jeg vil at ting skal ha en praktisk eller personlig verdi. Derfor bare bor vi her og er fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekorerer så lite som mulig, for dekor og nips samler støv.

 

Men de tingene jeg har og liker, står framme. I stua har jeg to lysekroner, begge er gamle (arvegods og bruktbutikk) og de er dekorative i seg selv. På kommoden står noen familiebilder og to lysestaker. I kjøkkenet har jeg noen få glassgjenstander, det er 3-4 vaser i forskjellige høyder med kontrastfarger som jeg liker. På veggen en tallerkenhylle med 3 keramikktallerkener i en av disse fargene.

 

Unntagen disse tinga er hjemmet pyntefri sone, fordi jeg har små barn, og fordi jeg ikke klarer å holde liv i en potteblomst så mye som en uke en gang. Jeg har virkelig ikke grønne fingre. Sikker på at jeg kunne drept en plastblomst om jeg prøvde.

 

Eller, jo, det ligger to puter i soffan, dem har en grandtante brodert i samme farge som soffan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dekorerer med gardiner, persiske tepper, bilder/malerier, planter/blomster, lamper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min egen stil, som er en salig blanding av alt mulig. Jeg har mest svarte møbler, noen hvite og noen i beiset tre. Vi har beisa tregulv, lyse farger på veggene og tapet i noen rom. Vi har store bilder på veggene, jeg har noen veggord, har mange lystestaker/lamper i blankt sølv, har mange planter, har endel speil, mye tekstiler osv.

 

De samme fargene går igjen i hele huset og gir et gjennomført inntrykk. Gjennomført mitt kaos :) Men vi som bor her trives godt og det er det viktigste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er totalt enig i det du skriver.. Alle interiørbutikker i dag har sånne lysgrå skilter med ditt og datt på, puter med dilldall på osv..

 

Jeg hadde en periode, vel frem til nå, svart og hvitt på hjernen.. Svarte møbler, hvite ting osv.. Men nå for ett par uker siden så jeg meg dritlei av den ellers så kjedelige stilen. Så dro ut og kjøpte litt farger, så nå har jeg lilla løpere på bord, lilla kubbelys , nytt stueteppe, ny sofa, nytt stuebord, nytt lilla teppe til gangen oppe osv :)

 

Jeg har det ganske så fint her nå syns jeg :) he he!

 

Alt er til hva du liker selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekorer ikke noe spes. hjemme. Kjøper bare det jeg syns er fint. Litt lys og greie, ikke mer enn det. Liker å ha det koselig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det enklest mulig i utgangspunktet, men litt neddynget av tegninger osv som ungene lager. Eier ikke malerier, men masse fine bilder av barna :)

Møbler skal kunne klatres i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset fokuserer vi på hjemmekos. Vi har stort sett møbler i lutet furu og pynter opp med en del nips og plastblomster.

Vi har glassbord på stuen, det er kanskje litt upraktisk, men gud så lekkert. Og det står perfekt til den store burgunderrøde fløyelssofaen vår. Over sofaen har vi hengende brudebildet vårt i 2 x 1 meter.

 

Alle vi har innom synes vi har det kjempefint, faktisk blir de stort sett helt målløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea er vår venn ;o) Praktiske hvite og sorte møbler derfra.

 

En helt forjævlig stygg hjørnesofa - blått trekk med gule og oransje blomster på. Den er ikke engang så stygg at den er kul, den er BARE stygg, hehe! Men ille god å sitte i.

 

Grønne planter overalt.

 

Stæsj fra Indiska og brukthandler. Jeg har dilla på farga glass.

 

Og selvsagt flyter det av babyleker, fjortisbøker og småbiler i alle rom ;o)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååååh jeg også har lyst på en STØGG sofa!! Men den må være så stygg at den blir kul da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

08:47 - brukthandler anbefales! *ler*

 

Fyttify, det er mange levninger fra søttitallet der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske blandet stil...

Min stue:

 

Mørk bokhylle fra IKEA, med en mørk brun lenestol foran.... tv-benk i samme materiale, mørk brun diger sofa og et gammelt kjøkkenbord med skuff, som salongbord. (beina har blitt kortet av)

En ved-dunk som er urgammel, i slitt brunt treverk, en arvegodskiste i flettet spon, som jeg har garn og slikt i, en høyere og smalere 'kiste' i samme teknikk som er helt tom, men som bærer en av de større potteplantene.

I tillegg har jeg en lyseblå stol i tre, som pleier å ha en plante på seg, men akkurat nå står et lysfat på den, som jeg har dekorert med steiner...

Stolen matcher en blå, smal 'bokhylle' som jeg har CD-plater i og på toppen står en liten stereo.

En gammel sort gyngestol bor sammen med en smijernslampe, begge er arvegods fra mine oldeforeldre.

På veggen har jeg diverse kunst, av forskjellig art. Blandt annet to store lerret som vi har malt selv. (et er mitt og ett er barna sitt)

I vinduene henger en stor drømmefanger, og der er diverse potteplanter, pluss noen rariteter som jeg har funnet på loppis opp igjennom. Turkis og grønt, flaskegrønt.

 

De tingene jeg pynter med har jeg et forhold til. Altså jeg har forelsket meg i dem på en av mange turer i loppeverdenen eller har kanskje hatt dem siden barndommen.

Meget sjelden jeg kjøper ting i interiørbutikker.

....kanskje jeg kan si aldri?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shabby chic er faktisk ut, så mange butikker har salg på denne type varer nå.

Må du ha så mye pynt da? Pga en klåfingra 1 åring her i hus så har vi ikke noe pynt på sofabordet. Men på spisebordet har jeg nå kvister med "gåsunger" i en vase. Ellers går det helst i telys osv.

Putene er noe jeg kan finne på å bytte ut av og til, men de er enkle uten noe skrift.

Hva med å kjøpe noen friske tulipaner eller pynte opp med vårblomster som f.eks krokuser eller påskeliljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder på veggen skader heller ikke! Men ta heller og bestill forstørrelser av fine bilder du har tatt selv fremfor å kjøpe IKEA bilder som "alle" har på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...