Gå til innhold

Snakket med sjefen i dag...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortalte at jeg har fått rygg og bekken smerter som er så ille at jeg tilbringer mesteparten av tiden jeg ikke er på jobb i sengen. Spurte hva hun kunne tilby av tilrettelegging. Vi tilrettelegger her sa hun... men da jeg spurte konkret hva hun kunne gjøre og sa hva jeg trenger viste det seg at i praksis vil hun ikke tilrettelegge noe som helst. Sa til henne at jeg da må snakke med legen og at han må avgjøre, men at jeg kanskje blir gradert sykemeldt. Hun var sur under hele samtalen og sa at jeg selvfølgelig ikke ble fullt sykemeldt, men kanskje 10% osv.... Men at hun håpte og forventet at jeg jobbet fullt frem til termin. Hun klaget videre på at folk er altfor mye sykemeldt under svangerskap osv.... Er det vanlig at sjefer behandler gravide på denne måten? Hva er deres erfaring? Denne damen har 6 barn selv så skulle tro hun hadde litt empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bry deg! Det er ikke ditt problem om andre sykemelder seg for tidlig i svangerskapet! Har du legitime grunner så vil legen sykemelde deg så mye som du trenger. Det høres ut som hun bruker alt for å få deg til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min sjef iallefall...Jjeg ble 30 % sykemeldt pga. brukket bein og han "maste" stadig vekk om at jeg måtte ta det med ro og ikke stresse osv.

Jeg jobber i et stort konsern, kanskje det er litt annerledes, men sjefen din bør kunne tilrettelegge for deg, eller du har vel krav om det ?

 

Lykke til, du bør være litt "egoistisk" i denne periode, vil hun ikke så må du kanskje bli mer sykemeldt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, hørtes ikke godt ut med brukket bein. Har inntrykk av at menn ofte er mer empatiske når det kommer til graviditet. Har krav om det ja, men når det hun ikke vil må jeg jo bare høre hva legen mener i forhold til sykemelding. Synd at det skal være slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, så leit at hun skal være slik da. Hun har da virkelig ikke noe å vinne på slik oppførsel.

 

Jeg var/er ganske ny i min jobb (Vært der i 8-9 mnd. nå) Først grudde jeg meg VELDIG til å fortelle han at jeg var gravid men han bare lo og gratulerte og skjønte ikke hvorfor jeg grudde meg for å fortelle en slik gledelig nyhet?!

I uke 23 ble jeg 100% sykemeldt pga blødning, og selv om jeg vet at det passet utrolig dårlig for bedriften at jeg ble sykemeldt på det tidspunktet, så sa han at nå måtte jeg dra hjem og slappe av, og tenke bare på meg selv. Er nå sykemeldt pga kraftig bekkenløsning, og også når jeg kom med den sykemeldingen så sa han at jeg måtte være forsiktig, og slappe av så det ikke ble værre osv.

 

Synes ikke noe om den måten du ble behandlet av sjefen din nei...Kanskje en sak for tillitsvalgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er IKKE slik en sjef skal oppføre seg eller tiltale sine medarbeidere!

 

En arbeidsplass har krav på seg til å tilrettelegge så langt som overhode mulig for at arbeiderene ikke skal måtte sykmelde seg. Så du skulle fått tilbud om å ha mer stillesittende arbeid, litt mindre arbeidsmengde og evnt lengre pauser o.l.

 

At hun er en overarbeidet B**** er ikke ditt problem, du får be om sykemelding hvis hun ikke jekker seg, og ta det oppe med fagforeningsrepresentanten din. Du skal IKKE jobbe deg ihjel fysisk eller psykisk på jobb. Det kan INGEN kreve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hadde vært supert om jeg hadde fått tilbud om mer stillesittende arbeid og ikke tunge pleiepasienter, men det sier hun blir umulig. (Dette til tross for at vi har MYE papirarbeid og div. som må gjøres og som jeg hadde fikset lett. Så da ser jeg ingen annen utvei. Får bare forklare tilstanden min og situasjonen og se hva legen mener om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja generelt har jeg faktisk bedre erfaring med menn som sjefer enn kvinner:-/

Ja det er virkelig synd når du er løsningsorientert og prøver å få til tilrettelegging sammen med henne, istedet kunne du jo forsøkt å få mer symelding. Håper hun ser dette og er fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det veldig enkelt, hvis jobben din tilsier fare for mor og barn, og det er pleie av tunge pasienter, så får du full sykemelding. Du må også sjekke hvordan det er å være delvis sykmeldt og fullt sykemeldt iflt til økonomien når du skal ha perm. Har ei venninne som jobber i på pleiehjem, og hun har sykemeldt seg fullt ut pga økonomi under permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Om jobbe ikke tilrettelegger, har du krav på svangerskapspenger og ikke sykemelding (du er jo ikke syk). Svangerskapspenger gir akkurat samme utbetaling, men samtidig beholder du sykepengerettighetene dine til senere. F.eks om du skulle bli ordentlig syk etter fødsel og du allerede har gått gradert eller fullt sykmeldt i svangerskapet (si 7 mnd) da har du bare 5 måneder igjen med sykepengerettigheter, da en kun har krav på sykepenger i 12 måneder i strekk (deretter over på aap eller noe...).

 

Tenk på dine rettigheter! Dessuten, med svangerskapspenger må sjefen din skrive under på at jobben ikke kan tilrettelegge mer og da kanskje hun skjønner problemet selv. Hun kan fint tilrettelegge slik at du kan få mer stillesittende arbeid, det har min sjef gjort (jobber på intensiv). Dessuten kan hun søke tilretteleggingstilskudd fra NAV (som dekker 1/3) slik at hun kan leie inn folk når du er på jobb.

 

Bare et tips, jordmødre er ofte mer oppdatert på svangerskapspenger enn legene og jordmor kan skrive skjema til svangerskapspenger, så slipper du å gå til legen og "bli sykmeldt".

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Om jobbe ikke tilrettelegger, har du krav på svangerskapspenger og ikke sykemelding (du er jo ikke syk). Svangerskapspenger gir akkurat samme utbetaling, men samtidig beholder du sykepengerettighetene dine til senere. F.eks om du skulle bli ordentlig syk etter fødsel og du allerede har gått gradert eller fullt sykmeldt i svangerskapet (si 7 mnd) da har du bare 5 måneder igjen med sykepengerettigheter, da en kun har krav på sykepenger i 12 måneder i strekk (deretter over på aap eller noe...).

 

Tenk på dine rettigheter! Dessuten, med svangerskapspenger må sjefen din skrive under på at jobben ikke kan tilrettelegge mer og da kanskje hun skjønner problemet selv. Hun kan fint tilrettelegge slik at du kan få mer stillesittende arbeid, det har min sjef gjort (jobber på intensiv). Dessuten kan hun søke tilretteleggingstilskudd fra NAV (som dekker 1/3) slik at hun kan leie inn folk når du er på jobb.

 

Bare et tips, jordmødre er ofte mer oppdatert på svangerskapspenger enn legene og jordmor kan skrive skjema til svangerskapspenger, så slipper du å gå til legen og "bli sykmeldt".

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19:28 her. Glemte å si at jeg nå har 40 % svangerskapspenger og får tilrettelagt de 60 % jeg jobber. Det fungerer kjempegreit. Har nå bare en uke igjen til permisjonen starter. En kan fint starte tidlig med svangerskapspenger, da en antar jobben har som interesse å beholde de gravide i jobb lengst mulig (og heller da i tilrettelagt og redusert stilling etter behov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro legen også mener sykemelding er forsvarlig. Er ikke kraftige rygg og bekken smerter å regne som sykdom? Skjønte ikke den jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere sjefer, og etter samtale med noen så føler jeg også at mannlige sjefer er mer forståelsesfulle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke det høres ut som om hun har behandlet deg ille. Hun hadde bare ikke klare planer for tilrettelegging med en gang. Kan du ikke foreslå at sjefen din tar en samtale med legen din om ha som vil være en fornuftig tilrettelegging? Du kan jo ikke forvente at hun kan vurdere det etter en enkelt samtale med deg. Fortell henne også hvilke bevegelser du har problemer med og hva du ikke har problemer med.

Du bør nok forvente å bli satt til mye kjedelig arbeid, men sansynligvis klarer de å tilrettelegge slik at du i hvertfal kan være delevis på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne sjefer som henne som fører til enda høyere/lengre sykefravær. At hun ikke skjønner det selv. Mangel på forståelse og slik oppførsel som din sjef utøver gjør at folk kanskje blir sykmeldte enda lenger enn de kanskje trenger...

 

Har vært bort i det samme selv. Ble innlagt pga premature rier og måtte ligge på sykehuset strak ut i en seng halve svangerskapet pga svak livmorhals. Sjefen ble potta sur og snakket ikke med meg resten av svangerskapet. Fikk høre fra kollegaer at hun pratet dritt om meg og gravide generelt. For HUN jobbet hele svangerskapet sitt. Og hun hadde masse plager også, men sykmeldte seg ikke selv fordi graviditet ikke var sykdom... OSV Og hun skulle aldri mer ansette kvinner.

Tenk der lå jeg på sykehuset og risikerte å føde alt for tidlig (=dødt barn) og hun ble sur fordi det lagde problemer for henne. Snakk om å mangle empati...

 

Trenger jeg å si at jeg godtet meg da hun ble gravid med nr 2 og i det svangerskapet fikk bekkenplager og selv ble sykmeldt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hørtes skikkelig ille ut! Kan godt forstå at du godtet deg da hun ble sykemeldt selv, ja. Det hadde hun inderlig godt av. Min sjef forstår ikke HVA i all verden som skyldes det store sykefraværet på arbeidsplassen.... Det gjelder selvfølgelig også blant ikke gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...