Gå til innhold

snusing i ammeperioden kan føre til krybbedød...-hva i svarte er det som feiler meg da???!


*just me*

Anbefalte innlegg

Har en nydelig bebis på 6 uker. da jeg ble gravid med førstemann slutta jeg sporenstreks med snusen og trodde jeg var ferdig for godt. følte ikke noe sug. Men jeg sprakk så det holdt da hun var ca 2 mndr. , da kom suget for fullt! Ammet ikke henne.

Denne gangen slet jeg veldig med å slutte, men klarte det. snusa kanskje 10 poser i løpet av svangerskapet. har den siste uka før fødsel tok jeg noen poser, ogd er var jeg igang. Jeg delammer og har prøvd å snuse 2-3 timer før amming, men dette går ikke så bra. Når jeg leser at snusing kan føre til både krybbedød og diverse, hva er det da som gjør at jeg ikke klarer å la være???? Herregud, jeg føler meg som en dritt! Har rett og slett ikke LYST til å slutte, føles det som. Samtidig tenker jeg at "sånn kan man ikke tillate seg", jeg er jo mamma og har et ansvar. Huffameg.

Hadde vel løst det hele ved å slutte og amme, men er litt glad for at vi fikk det til (uhvertfall til en viss grad, ettersom det kun er delamming). Ser jo nå at det er mer praktisk å amme, selv om jeg kun har erfaring med flasker fra før, og ikke syntes det var noe særlig pes. Nå føles det litt mer slitsomt, men jeg burde jo bare slutte med amminga da, når jeg ikke klarer å slutte... :(

 

Ifht røyking ser jeg i den ammeboka mi (den vi fikk på sykehuset) at man oppfordres til å amme selv om man røyker- selv om det også kan føre til krybbedød osv. Men ingen steder ser jeg at man oppfordres til å amme selv om man snuser- Er det fordi dette er myyyye farligere??? eller fordi at snus og amming ikke er forsket på i lik stor grad enda?

 

Tenker på krybbedød og det å miste barnet mitt hver eneste dag, så dette sliter meg ut. Tåpelig, jeg vet.

JA, det er dumt og sikkert ser helt åndssvakt ut- men jeg søker altså litt råd, tips, erfaring og info av dere ang snusing og amming.

 

Hilsen ei som føler seg som ei skikkelig dårlig mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Må jo si at du er mye flinkere enn meg da!!!!

Jeg snuset delvis i mitt første svangerskap og masse etter at babyen kom. Fullammet.

Nå er jeg gravid uke 33 og har snuset hele dette svangerskapet, klarer ikke å slutte.

Jeg tror absolutt ikke det er bra nei, men røyk inneholder mange andre skadelige stoffer i tillegg til nikotin. Dessuten puster man ut avfallstoffer etter å ha røyket. Har sett lite info om graviditet/amming og snus. Skjønner jo at det ikke er bra men.....

Jeg synes IKKE du er en dårlig mor uansett om du tar deg en snus i ny og ne :0) Amming er bra for barnet uansett tror nå jeg. Ikke ha så dårlig samvittighet du.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

når ikke livet til ens eget barn er grunn nok til å slutte, da vet ikke jeg hva som skal til... null sympati! kutt ut ammingen i det minste da, og gå over til mme. som om ikke krybbedød er grusomt nok for de stakkars menneskene som opplever det, tenk å i tillegg sitte foran den graven å lure på " kunne det vært unngått om jeg bare..... " forstår virkelig ikke dette jeg altså, og jeg røyker vanligvis 20 om dagen, pluss snus! men i begge mine svangerskap har jeg vært etthundre prosent nikotin fri. snakker om slave tilstand....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

når ikke livet til ens eget barn er grunn nok til å slutte, da vet ikke jeg hva som skal til... null sympati! kutt ut ammingen i det minste da, og gå over til mme. som om ikke krybbedød er grusomt nok for de stakkars menneskene som opplever det, tenk å i tillegg sitte foran den graven å lure på " kunne det vært unngått om jeg bare..... " forstår virkelig ikke dette jeg altså, og jeg røyker vanligvis 20 om dagen, pluss snus! men i begge mine svangerskap har jeg vært etthundre prosent nikotin fri. snakker om slave tilstand....

Jeg har lest flere steder at selv om man røyker eller snuser så bør man amme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

når ikke livet til ens eget barn er grunn nok til å slutte, da vet ikke jeg hva som skal til... null sympati! kutt ut ammingen i det minste da, og gå over til mme. som om ikke krybbedød er grusomt nok for de stakkars menneskene som opplever det, tenk å i tillegg sitte foran den graven å lure på " kunne det vært unngått om jeg bare..... " forstår virkelig ikke dette jeg altså, og jeg røyker vanligvis 20 om dagen, pluss snus! men i begge mine svangerskap har jeg vært etthundre prosent nikotin fri. snakker om slave tilstand....

 

...og hva har du gjort etter svangerskapene? Hvis du er så krass mot andre, bør du ta en titt på deg selv.

Ingen barn har godt av å vokse opp i hjem hvor en eller begge foreldrene røyker.

 

'Jamen jeg røyker jo bare ute' er den dårligste unnskyldningen av dem alle. Du puste ut giftstoffer i seks timer etter hver eneste sigarett...

 

Dumt å kaste stein i glasshus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...