Gå til innhold

Vi skal bygge hus!!! =) Har du tips til hva vi bør tenke på? Smarte løsninger, dårlige løsninger etc?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vaskerom, med dør rett ut til tørkestativet! Kjempe lettvint om sommeren, da klesvasken tørker fort ute i godværet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ha 1 soverom og bad i 1 etg. slik at dere ikke må flytte når dere blir dårlig til beins :P

 

Lurt å tenke langsiktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle de som sier UTGANG fra vaskerom ;)) Det savner jeg, hadde det før, og var så deilig!! Ikke bare lett å gå ut å henge ut klær, men i sølevær var det en fin inngang til ungenes klinete klær :))

 

Så er det så deilig med en stor bod/kott, kall det hva du vil, innenfor yttergangen. Der henger alt av vinterklær, støvler etc etc... Så deilig å slippe å ha alt dette i gangen!! "Alle mødres drøm"..:0)

Skap blir for lite!

 

Og helt ærlig: Legg IKKE laminat/tarkett! Det er iskalde gulv!!!!

Gå for skikkelig tregulv, eller parkett. Selv har jeg hatt begge deler, og ville valgt tregulv!

 

Kjølehjørne skulle jeg gjerne hatt :) Og kjøkkenskap helt opp til taket!

 

Ellers har alle mine egne rom, og det er et "must" når de blir litt eldre ;)

 

Hilsen en 5-barns mor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskerom med tørkeplass, plass til å sortere klesvask (dvs plass til mange "dunker") og plass til å brette og sortere ferdigvaskede klær. Oppbevaringsplass er viktig! Enten loft eller en stor bod inne + enten stor garasje med plass til mer enn bil(er) eller en utebod. De to tingene savner jeg aller mest i vårt hus. En av de tingene jeg er veldig fornøyd med at vi har, er en egen do i gangen. Da er det lett å løpe inn på do når man har barn i alderen hvor de slutter å bruke bleie og det er veldig greit å slippe og dra gjester inn på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for stort kjøkken pluss spisskammer (i hvert fall hvis du elsker å lage ting som meg), nok lagerplass, stor, åpen gang og for all del: IKKE legg parkett! Det ripes opp lett og tåler ikke vann. Hvis dere vil ha en ekstra "inntekt", så er utleierleilighet veldig greit å ha. Også er do i hver etasje greit å ha, i tillegg til dusj to steder. Vokste opp i et treetasjes hus med to søsken og det var mye kamping om det ene badet vi hadde! :P

 

Lykke til med planbygging! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke laminat er et tilfredstillende alternativ til parkett. Laminat er føles kaldere og hardere å gå på og det ser ikke pent ut. Kjøp heller parkett med litt tykkelse som kan slipes etter mange års bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Walking Closet" hørtes virkelig genialt ut, så kan du bare rope på skapet når du står på vaskerommet og er ferdig å legge sammen klær, så kommer skapet gående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, men jeg må nesten le litt også :) Hvor stort budsjett har dere? I flg noen av innleggene bør dere nok ha et på 5-6 mill :)

 

Og hvor stort hus har dere tenkt på? 150 kvm? 200? 250? mer?? :)

 

Walk- in og vaskerom med egen inngang og innang til gangen er absolutt å anbefale ja. :) Om man har plass da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bygd to ganger (og aldri mer!!!) Mye jobb, men gøy og da:)

 

Vi bygde store hus begge gangene, rundt 300 kvadrat.

 

Mine tips:

 

Garasje i tilknytning til huset, altså en dør fra garasjen og inn. Genialt!

 

Varmekabler ute, sti til huset, hjulspor opp til garasjen osv. Dyrt å bruke, men har dere råd er det virkelig luksus!

 

Vaskerom med utgang! Deilig å henge opp klær ute på sommeren. Utgangen bør være til en lite brukt del av hagen

 

Hovedsoverom med bad i ett. Det bygde vi begge gangene, og har ikke angret. Walk in closet er faktisk også veldig praktsik, her er det orden! Må bare være stort nok.

 

Tv/lekerom til barna

 

Full takhøyde i 2 etg. Ikke veldig mye dyrere, men mye større plass og slipper grusomme skråvegger...

 

sentralstøvsuger

 

"Grovkjøkken" med ekstra kjøleskap/fryser, skap til store kjøkkenmaskiner og en benk til vannkoker/brødrister/isbitmaskin og andre mindre pene elektriske ting som jeg ikke vil ha fremme på kjøkkenet. Skap til lagring av basisvarer (mat)

 

Nok garderopeplass ved inngangspartiet. Evt et garderoberom rett innefor døren, plass til alt fra vinterdresser og en haug med sko. Så kan dere bare ha en pen stumtjener og skohylle i gangen, og bære resten av rotet inn en lukket dør. Deilig!

 

Nok bodplass. Vaskebøtter, for små barneklær, leker, blomsterpotter, julepynt.. Hoper seg fort opp.. Men så er jeg nazi på orden og system...

 

store nok barnerom

 

tenk uteplass når dere tegner. Utgang både fra kjøkken og stue er deilig.

 

gjestetoalett er et must!! Ikke tenk at gjestene kan bruke hovedbadet, når man får besøk er det deilig å slippe å tenke på rotete bad eller at personlige ting ligger fremme.

 

Varmekabler, ikke vannbåren varme. Vi har sistnevnte, er noe drit. Skrur seg på og av, og får ikke samme gode varme som med kabler. Angrer!

En skikkelig vedovn er også must, peis på kjøkkenet er ikke et must (selv om vi har bygd det to ganger, hehe)

 

Angrer på at vi ikke tenkte på sjakt fra 2 etg til vaskerommet. Hadde vært NYDELIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor store rom har dere til walk in closet?

 

Dersom man bygger med full takhøyde på loftet, så får man vel gjerne mørkeloft også til oppbevaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huset er inne hos arkitekt nå,men rekner med vi bygger 2 etg. ca120-130kvm per etg, skal ha halve kjelleren til utleige.

budsjett på ca 3,5 mill. Har handy samboer,og svigerfar og mange venner, så gratis med graving og støyping, billigere med det eletriske,røyrleggingen osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! HI her

 

Jeg ser at noen spør om budsjett, og vi har IKKE stort budsjett.. Vi skal forsøke å lande på rett over 2 millioner. Vi har betalt 100 000 for tomta. Vi regner med å gjøre MYE selv, både i forhold til tomt og snekring. Svigerfar er snekker og pappa er hobbysnekker, så vi har forhåpentligvis mye hjelp. Vet ikke kvadrat vi lander på, men ser for meg stue, kjøkken, 4 soverom, to bad, vaskerom og noe bodplass. Kanskje en loftstue.. Jeg ønsker meg også veeldig walk-in-closet, så vi får se om vi får plass til det i tilknytning til det ene soverommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

 

Anbefaler 2 innganger. Den ene til et vaskerom. Når man går gjennom vaskerommet, kommer man til kjøkkenet!

 

Husk do på vaskerommet. Gjør det lett i at møkk ikke spres rundt i huset, og jobber man ute/har barn er det kjempepraktisk med et dorom man når raskt og hvor man kan være skitten på beina :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...