Gå til innhold

Vi skal bygge hus!!! =) Har du tips til hva vi bør tenke på? Smarte løsninger, dårlige løsninger etc?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har ikke helt bestemt oss for hvordan huset skal se ut, men tomta er i boks, og dermed er vi i bygging innen et år =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha vaskerom på samme plan som bad og soverom. Så slipper du å drasse klær i flere etg.

En ting jeg elsker i huset vårt er kjølehjørnet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor gang, men aller helst ett rom/kott til å ha sko, klær osv. Savner virkelig det her. Hadde ett lite rom der jeg vokste opp, og der var det hyller fra gulv til tak på den ene veggen. Der sto alle sko, og vintersko var stablet på toppen. Det var ryddig selv når vi var små, for det var jo bare å lukke døra. Ene veggen var til jakker og den slags. Jakkene vi brukte til hverdags hang i gangen, men slikt som ikke ble brukt så mye hang der lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha to etasjer ja. Har lyst på det av langsiktige grunner, slik at barn(a) kan få litt privatliv når de blir eldre. Takk for tips, jeg tar gjerne i mot flere! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha vaskerom og bad i samme etasje som soverommene, er slitsomt å drasse klær i mellom, ha eget vaskerom med egen inngang som dere kan bruke, og egen liten inngang til gjestene. Ha en stue som har muligheten til å flyttes om på.. Og en egen liten lofts/kjellerstue som kan være barnas boltreplass. Hilsen en som nå selger sitt nybygde hus til fordel for et med bedre løsninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selger du ditt nybygde hus? Hvordan ser de dårlige løsningene ut? (har du de dårlige plantegningene noen sted som man kan se? evt navn på huset dersom ferdighus?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- skittentøyssjakt fra foreldresoverom/bad til vaskerom, dersom vaskerom ligger i etasjen under. Har sett det hos flere i det siste, virker helt genialt.

 

- "Master bedroom" - ha et stort foreldresoverom med egen inngang til privat bad, og "Walking Closet" til klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner "walk- in - closet" Har du plass så fiks det. Vi har bygd forholdsvis lite hus på "bare" 170 kvm, og så SKULLE mannen ha lofststue og stoort bad oppe.. Så da...

 

IKKE ha svarte blanke flis på kjøkkenet - de gjør meg gaaal! For det første vises alt, og så blir det fort et slags "fettlag" på, så jeg må vaske hele tiden :( Skal dere ha flis, velg noen litt matte :) - ikke bruk lyse fuger.

 

Om dere skal ha tapet, husk å sparkle og få bort alle ujevnheter. Grunn under i lignende farge som tapeten og pass på hjørnene.

 

Her er det noen steder små bulker i tapeten, ikke grunnet i lign. farge (kun hvitt) og hjørnene er begynt å rynke seg. Værst er det i de rommene som ble tapetsert først - før man lærte. Dette kan jeg takke mannen min for :(

 

Heldigvis skal det jo pusses opp en gang hehe.

 

Nok bodplass!! Vi har bare 5 kvm, bod, og det ser ut som et helvete uten like (a la Monicas i friends om du så den episoden). Grunnet liten lagringsplass ser jeg at jeg har begynt å lagre meg utover og brukt ene barnerommet :(

 

Dersom dere ikke skal ha vaskerom i samme etg som bad og soverom (vi har bad/sov oppe, bad og vaskerom nede)

Så er det bare å kjøpe noen fine skittentøyskorger å ha på feks soverom. Det har jeg gjort nå, og det er ryddig og pent, lett å ta ned til vaskerommet.

Men veeldig greit å ha på samme plan da. Men har som sagt ikke plaget meg til nå.

 

Drit i parketten, laminat er 1000 ganger sterkere - særlig om dere har små barn, vurder laminat i stedet for. Vi har parkett og vi ser at det rimelig fort begynner ta seg op med striper ettr mini kom. - angrer litt på det, for laminat er helt greit og mye rimeligere.

 

Om dere skal ha tapet, se til at den er vaskbar :( Den på stua vår er nemlig ikke særlig vaskbar og det er ikke noe særlig.

 

Legg ned rør til gulvbåren varme om dere ikke skal kjøpe hele anlegget med en gang. Vurder om dere skal ha det i begge etg eller bare en. (jeg mener det er tull å legge i soverom feks.)

 

Ta høyde for å bruke en halv mill mer en budsjettert :)

 

Det e mye arbeid som står foran dere nå, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg laminat, det er stygt og ser billig ut. Når dere først bygger så legg eikeparkett. Gå for stort kjøkken, vårt er på 35 m2 med peis og balkong. Det er det rommet vi bor i, ungene gjør lekser ved langbordet mens far lager middag og mor sitter og jobber ved pcn, helt genialt og samlende for familien. Alltid når vi har gjester så sitter vi på kjøkkenet, kjempekoselig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vokst opp på kjøkkenet, så jeg ønsker meg stort kjøkken selv! =)

 

Jeg er veldig usikker på forskjellen på de ulike gulvene, så det må jeg se på etterhvert.. Jeg er ganske grønn på det meste..

 

Walk in closet er også noe jeg ønsker meg veldig =)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort kjøkken,vaskerom og stor biinngang.

Vi elske kjølehjørnet vårt.

Soverom i en etasje.

Direkte inngang fra evt garasje.

En ekstra stue/lekerom til ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min plan

 

Minst 2 oppholdsrom

4 soverom

Eget vaskerom med egen utgang.

Stor gang

2 bad. (evt. et toalett og et større bad)

walk-in closet

matbod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også bygge hus, og ser for oss disse løsningene:

1 etg.

Stort master bedroom m/walk in og bad ( bodde på ett konge hotellrom i Kroatia, har kopiert designet på dette ;)) Stort kjøkken (34m2) med kjøkkenøy, spisestue mellom stue og kjøkken, stor stue (42m2), lite kontor, stort vaskerom, 2 boder, stort vindfang med plass til stor skyvedørsgarderobe i inngangspartiet. Gjeste WC.Trapp ned i u.etg. Direkte adkomst fra dobbel garasje til vaskerommet.

U etg. 3 soverom på 15m2 hver, kjellerstue (36m2), bad og 2 boder. Sportsbod/sykkelverksted til far.

Vi skal også ha en loftstue oppe på garasjen.. Mannen sin store lidenskap er å spille poker, så der blir det pokerstue i første omgang :)

Vi har ett budsjett på 5 millioner, og tomten har vi fått "gratis" da mannen er deleier i ett stort byggeprosjekt. Åh det gledes! Husbyggingen starter nok våren 2012 ( vi venter en liten en i juni i år..) Har 2 barn på 6 & 8 fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kott/ spiskammers i forbindelse med kjøkkenet er helt uunnværlig for meg. Der har jeg kakeformer, stabler med juicebokser, kildesorteringsystem, tomflasker og alt det andre som tar veldig med plass i skuffer og skap.

 

Kott i det hele tatt er essensielt. Du får aldri for mye oppbevaringsplass.

 

Det er flott med vinduer, men husk på at det også er nødvendig med veggplass til bokhyller, bilder, skap, oppslagstavler osv. Huset vårt har litt for lite veggplass...

 

Tenk nøye over hvilken side av huset dere legger soveværelsene. Våre er mor nord/ nordøst og er svale om sommeren - helt nydelig!

 

Om dere skal ha vedfyring i stua i 1. etasje, så er det lurt å legge inn en liten luke i taket, med et lite lokk, slik at man kan slippe varme opp i etasjen over på en enkel måte.

 

Egen inngang på vaskerommet med knagger til vått regntøy og utedresser, og masse tørkeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bygd.

I første omgang kun 1 etg, men gleder meg til jeg får soverommene oppe og en stue oppe. Så har barna på en måte et sted litt fra hovedstuen.

Nå har vi et lite soverom med eget bad og kontor avd. Men jeg gleder meg til å få et oppe, det skal være 40kvm med eget bad og walkin closet... ;-)

Har alle planer for oppe klart, men koster så vi må vente.

 

Det jeg er fornøyd med er:

stort nok vaskerom så jeg kan ha alle barnas klær der.

Kjølehjørne

GarderobeROM ute ved ytterdøra. (Et rom jeg kan lukke og bare vise entreen til gjestene. ;-) )

Kjøkkenutgang

Vaskeromsutgang

Sentralstøvsuger

Åpne rom, store mao

Gjennomgangsfarge i hele huset, heller skille med interiør

 

 

Oppe gleder jeg meg til å få bad over vaskerom, sjakt ned til vaskerom.

Store nok rom så barna kan ha overnatting og plass til pult, sofa osv...

Lagringbod.

Når soverommene blir oppe skal et nede bli gjort om til matbod med masse hyller. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ikke bygd hus enda men håper å kunne gjøre det om noen få år. i mellomtida så planlegger vi hvordan vi vil ha det!!!

kan jo dele våre tanker med deg.

 

-et must for oss er vaskerom med utgang ut. her kan skitne barn og husdyr loses inn for en rens i stedet for å kline ned hele huset på vei til vaskerom/bad.

-et annet must er garderobe i gangen. et kott holder ikke.

-en stor oppbevaringsbod innredet med hyller, skuffer o.l. er også kjekt. da har man oversikt over alt man har og slipper disse rommene hvor man bare dumper esker med ting man ikke helt hvor man skal legge.

-sportsbod innenfor garasje til sykler o.l

 

(dersom man planlegger bodrom og innreder riktig/etter behov så trenger man faktisk ikke "mange" oppbevaringsrom.)

 

andre småting:

- fliser og varmekabler i yttergangen. snø, søle og vann ødelegger parketten (jepp vi har parkett i gangen nå)

- sats på barnerommene. liker barna rommene sine så bruker de dem.

- kjøkkenøy eller "utstikker" med kokeplater. såslipper man å stå med ryggen til når man lager mat.

-egen tvstue. tv'n ruver stua i de fleste hjem og blir et unaturlig fokuspunkt. få bort tv'n!!!!

- velg en lekker vedovn og la røykrøret gå gjennom begge etasjene. da får man masse ekstra varme og slipper masse ekstra oppvarmingsutgifter.

- garderobe i soveromsgang. til sengetøy, dyner, puter, pledd osv. også kjekt å sette skittentøyskurver inn i denne garderoben.

 

alt handler om å kjenne på egne behov og å finne løsniner som fungerer for en selv;)

 

lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har bygget et ferdighus? Hvilke endringer gjorde der på huset? Og kjøpte der med kjøkkeninnredning etc..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store soverom og stort kjøkken :)

Sjekk om du liker Hellvik Hus tradisjon 515. Jeg er ikke fornøyd med romløsningene de har i huset nå, var bedre i forrige katalog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var mange fine/gode ideer her :)

skal selv bygge hus,har kjøpt tomt,og har arkitekt på huset;)

vi skal ha 2.etg,med utleige leilighet i kjeller,og 2 soverom (ene stort nok til kjellerstue), entre, teknisk rom som har inngang for oss fra garasjen,wc.

hovedetg. med stue,kjøkken,vaskerom (med egen tugang bak),soverom,walk-in closet,hovedbad,bod.

 

har sagt et par punkt til ham:

-- romslig kjøkken med øy,og plass til stort og godt spisebord, utgang til veranda

-- skyvedører mellom stue/kjøkken, er ikkje begeistret for opne løsninger,men dette er smak og behag. store skyvedører kan jo stå opne for det meste,men ser for meg kaffi/te-drikking med veninner på kjøkkenet,og vil da lukke dørene ;) og hater matlukten som kommer i stuen ved opne løsninger.

-- vaskerom i samme etg.som soverom,hovedbad og kjøkken,blir mye «att og fram» mellom disse rommene

-- helst soverom på baksiden av huset, der solen ikke kommer til,

 

kommer ikke på mer i farta :) men har gitt arkitekten litt frie tøyler, han kommer med et forslag på huset utvendigt,der har vi ikke gitt ham noe,bare at vi liker litt moderne stil, og en del vinduer (har fjordutsikt) men ikke FOR mye vindu heller :)

 

spennende tider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på Nukleus fra Nordbohus som inspirasjon til husets utside. Er dog ikke helt fornøyd med planløsningen, spesielt med tanke på at det er åpent ned til 1.etasje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STORT vaskerom, MED klesskap til alle klær i familien. Gjerne ved siden av badet. Dette gjør det enkelt mtp å legge sammen, og å få klærne på plass. Jeg ønsker meg dette, men får det nok ikke med det første.... :)

 

Så kan evt skap på rommene brukes mer til oppbevaring av duker, sengeklær, leker på barns rom osv osv.

 

God størrelse på entre, med skap.

 

Tak over deler av uteplass, og over inngangsdører.

 

Klarer dere å få huset på ett plan, så er det en STOR fordel.

 

Her har jeg bare ramset opp det som mangler her, og der er sikkert mer å komme på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...