Gå til innhold

Noen tips til å legge baby 2,5mnd?


mamma til luciagutt <3

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 2,5 mnd.

Han sovner fint av seg selv i vogna si på dagen, og i vogga si etter amming på natta.

Men kvelden er et lite helvete...

 

Bader (ikke hver dag), tar på pysj, ammer og legger han i vogga med smokk og koseklut. Kosekluten har funka bra før. Da tok han tak i den med hånda, dytta ansiktet inn i kluten og sovna på et blunk.. Men ikke nå lengre.. Nå bruker han hånda til å dytte ut smokken, også hyler han når den er ute av munnen. Han blir mer og mer trøtt, holder på å sovne, også våkner han til igjen og begynner å gråte. Sånn holder det på i alt fra en time til tre. Vil jo så gjerne han skal sove, stakkars... Fælt å se hvor trøtt han er :(

 

Har skjønt han liker at det er tett rundt han, så har rulla et helseteppe sammen og lagt rundt hodet hans.. og pakker dyna godt rundt han, ca 20grader på soverommet..

På helsestasjonen sier de at vi bare skal fortsette med det vi gjør.

Vi gjør det, men det virker ikke som om det hjelper..

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

 

Vi har også kjøpt en sovesau, som er en sau med kjempekoselige avslappende lyder i hver fot, bla. fosterlyd, som er helt naturtro., Denne bruker vi BARE om kvelden/ natta, ikke om dagen når han skal sove, sånn at han vet forskjell på natt og dag. Den skrur seg automatisk av etter 20 min, akkurat lenge nok til at han som oftest klarer å sovne (før måtte vi ta den på både 2-3 ganger før han endelig sovna, men nå er det mye bedre). Det gjelder å finne noe han assosierer med søvn, som gjør at han klarer å slappe av. Kan kjøpes på babybutikker. Sutteklut er sikker noe av det samme men kanskje det funker bedre med noe annet?? vet ikke jeg.

 

Vår gutt sover også bedre i sovepose enn med dyne, fordi han liker at det er noe rundt hodet og helst noe foran ansiktet (ikke tett foran, men litt foran, sånn som vognposen er). Det går an å forsøke.

 

Så har vi begynt å legge han halv åtte, dvs. da må han være våken minst 1,5 time før han skal legge seg, så jeg vekker han dersom han sover kl 18. Så tar vi kveldsstell som rutiner du beskriver over, ammer tilslutt igjen halv åtte og han sovner som oftest med èn gang med sovesauen på. Så ammer jeg han igjen før jeg går og legger meg, da må jeg vekke han igjen, men han er så vant med det at han spiser i søvne og sover videre med èn gang. Dette funker iallefall kjempebra for oss, og gutten vår våkner som oftest èn gang til i løpet av natten for mat, før han våkner på morgenen ca kl halv åtte- åtte. Babyer på denne alderen trenger masse søvn, og det er vårt ansvar som foreldre å prøve å skyve mesteparten av søvnen over til natta, sånn at vi blir mest mulig opplagte selv. Da kan vi jo ta vare på babyen best mulig på dagtid :-)

 

Ikke så lurt å gi han smokk hver gang han hyler, da blir han jo vant med å alltid få smokken, selv midt på natta hvis smokken detter ut... slitsomt...

 

Og vår gutt sover MYE bedre når det er mye kaldere på soverommet enn 20 grader, det er for varmt. Da våkner han stadig vekk og klarer ikke å finne roen. Vår gutt sover definitivt best ved rundt 15-17 grader.

 

vår gutt blir sutrete på dagtid (og dermed trøtt!) etter bare 1-1,5 time med våkentid., og da SKAL han sove selv om han sutrer i kurven og ikke vil sove med èn gang. Det bestemmer vi, for ellers blir han kjempeovertrøtt og alt skjærer seg. Hver gang sover han kjempegodt etter ca 10-20 min (noen ganger lenger) med litt på/ av sutring først., men dette blir det gradvis mindre og mindre av. Og på kvelden går det også veldig bra nå. Lykke til , sikker masse forskjellige råd og mange måter å gjøre ting på, man må bare prøve ut og se hva som funker for sin baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Les gjerne boka "sov godt!" av Karin Naphaug, evt også "lær barnet ditt å sove hele natta" av Anna Wahlberg. Særlig førstnevnte passer nok til eit så lite barn. Mange gode tips her. Kan både kjøpes og lånes på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, har du prøvd å legge han tidligere? Har ikke erfaring med dette selv, men ei jeg kjenner hadde samme problemet. Hun begynte å legge babyen litt tidligere og sutringen/gråtingen forsvant. Skal ikke si det er problemet til dere, men kan jo prøves?

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være at det er behov for mer mat? har hørt mange har erfart at når de blir 2-3 mnd så går ikke leggingen like bra mer, men mange av mine venninner har løst det med å gi litt ekstra mat på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi har det samme "problemet" med tulla vår, vi har like rutiner som dere, men hun sovner ikke av seg selv og har ikke gjort det de siste ukene egentlig. Det vi gjør, er vel bare å legge henne etter hun har fått pupp og er fornøyd. Når hun våkner etter at smokken er ute, tar vi henne opp,bærer henne tett inntil oss slik at hun roer seg. ( Hun kan også hyle og tar på en måte smokken ut selv hele tiden).

 

Vi gjentar dette hver gang hun våkner og det kan virke som det hjelper. Hun har sovnet i senga si nå flere dager faktisk. Men hun skriker virkelig til og noen ganger er det mer mat som skal til mens noen ganger er hun faktisk bare overtrøtt, ogde fleste gangene har det vært det. Vi håper dette fungerer og at hun finner roen selv etterhvert:) Hun er forresten litt over 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig å unngå overtrøtte barn - dette gjelder uansett alder. Mat som nevnt over er også mulig grunn. Prøv å legge 15-30min før, evt enda litt før. Dersom dette hjelper er trulig grunnen at barnet er overtrøtt. Husker godt at når ein trudde ein hadde funne ein god døgnrytme som fungerte, så måtte det justeres igjen....ikkje så lett - i alle fall ikkje med nr 1. Håpar det blir lettare med neste som kjem i aug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at han er METT!! Også prøver du å time leggingen så han er trøtt, men ikke overtrøtt når det er leggetid. Pakk godt rundt. Lite lys i en liten stund før han legger seg i senga, så han blir vant til det og skjønner at det er leggetid. kos, klem og trygghet. Barn er redde for at foreldrene ikke skal være der når de våkner opp, det er derfor noen barn er redde for å sove og ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vi begynte å gi lillemann velling og han ble bedre da. På kvelden vil de ofte ha litt ekstra da de stiller seg inn på å sove litt lengere. Vi pleier også å vente til han har sovnet så godt at vi kan ta ut smokken, da våkner han ikke av at den faller ut.... Vår er også veldig urolig på kveldene, så noen kvelder funker det andre kvelder ikke. Vi startet med 1,5 ss kokt vann og 1 ss grøt så han skulle bli vant, etter hvert økte vi dosen og nå har vi ca 1 dl vann og litt mindre grøt. Pleier å blande litt rapsolje i for å lette litt på avføringen.

 

Det var de rådene jeg har..... Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...