Gå til innhold

Jeg har fått en helt genial idé!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mener jeg selv da :)

Datteren min på 5 år har begynt å styre sååå mye om kveldene før hun skal sovne, så nå har jeg tenkt å skaffe meg en sånn "læreklokke" som jeg kan styre viserne på selv, til å henge på veggen hennes. Når hun skal legge seg skal jeg si: Nå er klokken åtte, hvis du legger deg ned å sove nå uten noe tull får du legge deg klokken åtte i morgen også. Dersom du tuller, kommer jeg opp å skrur denne viseren 5 minutter tilbake, så da må du legge deg 19.55 i morgen. For hver gang hun tuller, skal jeg skru klokken fem minutter tilbake. Dersom hun tuller flere ganger da, står den klokken til slutt på for eksempel halv åtte. Dagen etterpå må hun i seng halv åtte (dette kommer hun til å merke, da lillesøsteren legger seg sju!

Hun blir 6 år til sommeren og har begynt å interessere seg for klokken, så tenker det gjør at hun lærer seg den bedre også. Genialt eller?

Er spent på hvordan det kommer til å fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slik som jeg ser det er det ingen straff, men en naturlig konsekvens av at hun får for lite søvn denne natten.

 

Jeg synes det er en god ide, men ville presentert ideen før leggetid, så hun får tid til å fordøye den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes ikke det er litt langt å vente et døgn på å få "straffen" sin og at man heller burde gjøre klokke-læring til noe morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er ute etter er jo at hun skal legge seg ned på puten og ikke finne på alt mulig annet tull. Hun blir jo ikke straffet med søvn. Jeg sier rett og slett at hun bruker så lang tid på å sovne, at hun må legge seg tidligere :) Synes det er helt riktig jeg, barn trenger å sove. Sånn som det er nå bruker hun halvannen time på å sovne, blir trøtt dagen etterpå, ukonsentrert, sutrete osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja....kanskje det vil fungere for dere. Den metoden er ikke noe jeg ville prøvd med min jente tror jeg. Hun er yngre enn din da. Men jeg tenker at om de i perioder har mark i rompa og ikke får sove med en gang og tuller litt rundt så er det vel helt naturlig. Hvorfor straffe henne for det? Ikke at den straffen var så innmari fæl da, og forsåvidt så trenger hun muligens å legge seg tidligere neste kveld hvis hun styrer og tuller så det blir sent.

Min jente har også hatt perioder med mye tull og mas på kveldene hvor hun ikke har sovnet til den tiden jeg har ønsket at hun skulle sove. Men jeg har avfunnet meg med at sånn er det i perioder og hun gjør det nok ikke for å være vrang. Hva med å heller la hennes behov styre leggetiden? Mener ikke helt fritt så klart, men er hun ikke trøtt nok og bare tuller så kan det hende det hun egentlig trenger er en mamma eller pappa på sengekanten som prater med henne en halvtime? Kanskje er hun full av tanker og opplevelser eller grubler på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør jo ikke dette for klokke-trening da, det kommer som en konsekvens av "tiltaket" :)

Og nei, synes ikke det er lenge, fordi det er en helt naturlig konsekvens av at hun bruker lang tid på å sovne.

Dere som er uenige, hvordan ville dere gjort det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart at det kan være at hun ikke er like trøtt hver dag, eller har mye å tenke på. Jeg leser for henne hver kveld og sitter å prater litt før jeg går. Da forventer jeg at hun skal legge seg ned på puten. Om hun ligger helt i ro der og prater med bamsen sin stille, så er det ikke dette jeg mener med "tull", at hun roper på meg for alt mulig eller jeg hører dunk og romstering på rommet, så godtar jeg det ikke.

Mulig jeg er en streng mamma, men jeg er sliten når kvelden kommer, så dette med legging er VELDIG viktig for meg!

Men takk for innspill, det var et godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For henne vil det vel uansett føles som en straff derfor synes jeg det blir for lenge. Jeg føler det er noe som kommer til å henge over henne hele tiden liksom, vet ikke het åssen jeg skal forklare det :P

Jeg prøver heller med konsekvens med en gang, dvs at vi f.eks dropper boklesing om hun tuller. Blir det mye tull prøver jeg heller med belønning for god legging (klistremerker,tegninger på et ark på veggen eller lignende) og mye ros når det går bra.

Jeg liker overhode ikke roping og bråk etter leggetid, om de ligger i sengen og snakker litt med bamsen eller lignende gjør det meg ingenting. Barn har ofte endel uro i kroppen som det ikke alltid er enkelt å slå av når kvelden kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn holdt vi på med 16åringen.. Det funket iallefall. Altså: det du kommer for sent inn denne lørdagen blir trukket fra neste lørdag. Og vips holdt hun avtaler.. Men hun var 16, da.. Hvorvidt det hadde funket på en 5/6åring stiller jeg meg mer tvilende til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjenstår å se ;)

Men jeg var oppe i kveld og sa til henne at hun må legge seg tidligere i morgen fordi hun bruker så lang tid på å sovne, og har ikke hørt et pip siden ;) så håper at det fungerer.... Det blir så mye enklere også, trenger ikke si noe, bare går inn å skrur klokken tilbake litt og sier god natt igjen, ser jeg for meg :) Nå må jeg liksom være streng og sur så mye, og det blir så ukoselig... (Vet at jeg ikke MÅ være sur da, men blir det når jeg blir frustrert)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun styrer på kvelden kan jo være et tegn på at hun ikke er trøtt, kanskje hun må stå opp tidligere eller legge seg litt senere?

Vanskelig å si når jeg ikke kjenner dere, men bare en tanke som slo meg.

 

Fungerer din ide så ser ikke jeg problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det klistremerke greiene på henne tidligere, med veeeeldig god effekt egentlig. Men nå er hun større, og med klistremerkene kommer ikke belønningen før morgenen etterpå, jeg tror dette kommer til å fungere mye bedre, konsekvensen for henne er jo at jeg kommer å skrur den klokken tilbake. Jeg er ganske sikker på at hun ikke går hele dagen og tenker og gruer seg for at hun skal legge seg kvart på åtte i steden for åtte på kvelden for eksempel.

Og det går jo ikke å si at jeg ikke leser, for det har jeg jo allerede gjort når hun begynner å tulle og leke.

Hun er ikke så veldig ille altså, jeg bare vil at det skal være enda bedre. Det er ikke høy roping, hun gjør ikke noe galt og vekker ikke søsteren sin. Jeg vil bare at hun skal ligge på puten...

Jaja, jeg er veldig fornøyd med alle synspunktene uansett om vi ikke er helt enige. Føler ikke selv dette er så veldig strengt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...