Gå til innhold

Jobbe hjemmefra - noen med tips/erfaring?


Evigheten

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med/gode tips om å jobbe hjemmefra? Hva kan jeg jobbe med f.eks? Jeg har ingen utdanning etter vgs, og er ikke interessert i Herballife o.l.

Fast inntekt, freelance osv, spiller ingen rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet med oversettelse. Ikke spes godt betalt i forhold til hvor mye jobb det er og hvor mye man på arbeide for å opprettholde kompetansen, men det er jo ganske interessant hvis man liker språk. Ulempen er naturligvis at man ikke blir translatør over natta. Forøvrig sluttet jeg fordi jeg mistrives med arbeide som er så ensomt.

 

Andre ting jeg kjenner andre drive med hjemmenifra er:

 

- Det skrevne ord i diverse utgaver

- Scrapping

- Intervjuing for SSB, Synnovate ol.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er oversettelse jeg har tenkt en del på. Hva må jeg gjøre for å kunne jobbe med det? Hva oversatte du?

Vi flytter mye, så jeg må kunne jobbe fra utlandet også...

Takk for tips! Vanskelig detta her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet mye med bruksanvisninger. Tekniske duppeditter ligger mitt hjerte nært og det er mye ugjort på markedet. Så hadde jeg også en del oppdrag som gikk ut på å gjøre grovarbeidet for en statsautorisert translatør. Det gikk mest i mer juridiske dokumenter som jeg oversatte som så ble kontrollert, sjekket og stemplet :)

 

Skjønnlitteratur er selvfølgelig veldig morsomt, men det er dårligst betalt.

 

Oversettelse kan du ofte jobbe med rundt omkring, særlig hvis du allerede har kommet godt i gang med et firma som freelancer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten sponser jeg deg hvis du sørger for anstendige oversettelser av tv-program på discovery, ngc osv. Jeg gremmes hver gang jeg gjør den feilen at jeg leser oversettelsene, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg ble litt gira nå! He he :)

Lønna er ikke så viktig egentlig, det er bare greit å ha litt ekstra.

Tror faktisk jeg vil prøve meg på dette!

 

Hjertelig takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha ha! Enig i den! Men kjekt å vite at man egentlig ikke trenger noe særlig språkkunnskaper for å bli oversetter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, du kan fint leve av lønnen som translatør, men det er et krevende yrke. For hver fagfelt du velger å arbeide med må du sette deg inn i "språkkulturen" som gjelder for feltet på begge språk. Du må også holde deg oppdatert på uttrykk hele tiden og skal man være en dyktig oversetter er det mye jobb (som du ikke får betalt for på en måte).

 

Men det er jo en investering i framtiden. Har du mange nok års erfaring og er dedikert vil du kunne klare å bestå statsautoriseringen og åpne eget kontor, f.eks. Også kan du jo også få morsomme oppdrag som å oversette bøker :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vedder på at firmaene som oversetter for tv-kanalene ikke stiller så høye krav ... sikkert et greit sted å starte å lære yrket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tjener man på å oversette da? Og hvem kontakter man for å få oppdrag, oversetterbyråer direkte?

 

Har studert og jobbet i utlandet, så har god kompetanse innen et par språk, men har ingen oversetterutdannelse eller sertifisering av noe slag. Bor i utlandet, og norske jobber er jo generelt godt betalt så dette frister litt for meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet som redaktør og som telefonintervjuer hjemmefra.

Førstnevnte krever en del utdannelse.

 

 

Det viktigste man må tenke på når man jobber hjemmefra er å ha "arbeidstid". Det kan fort gå utover arbeidet, eller hjemmet hvis man ikke setter av bestemte tider for å jobbe.

Jeg pleide å jobbe en time for så å ta meg en sving rundt i huset et kvarters tid (vaske klær, rydde litt osv) i noen min og så jobbe 1 time igjen osv. Litt for variasjonen og litt for å disiplinere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver min egen nettbutikk. Veldig gøy og givende, selv om det er milevis fra utdanningen min. :) Kommer nok ikke til å gjøre det for alltid, men veldig greit når man har små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som AV-oversetter (dvs tv-teksting). Anbefaler deg å ta en titt på navio.no dersom dette er noe som interesserer deg! Der finner du informasjon om oppdragsgivere og mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...