Gå til innhold

De beste tøybleiene


morromor

Anbefalte innlegg

Svarte dette til ei som spurte om tøybleier på skravle, tenkte dette innlegge passet bra her også.

 

Vi bruker tøybleier å er veldig fornøyd med det. Men det var sannelig ikke lett og finne de riktige bleiene! De fleste er enten klumpete, krøller seg lett, lekker, stress og ta på og av, knapper og stoff som ikke er behagelig mot huden, osvosv..Har vert igjennom minst 20 typer forskjellige tøybleier. Men til slutt fant vi en helt genial lommebleie http://www.miljobaby.no/productdetails.php?product=88 Etter vi fant denne har tøybleiebruken gått som en drøm. Absolutt INGEN feil med denne bleia, og det er helt utrolig. Nå er snuppa snart ferdig med bleier og vi har gått over til formsydde bleier og ull bukser, slik at hun merker når hun tisser. Da bruker vi dissehttp://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=183 De er myke og deilige og praktiske. Men de selger desverre ikke bleieboden lenger ): men det går sikkert an og få tak i dem en annen plass.

Tøybleier er nok garantert best for barnet og gå med, så synes det er flott at folk velger det om de finner riktig bleie som sitter bra og er behagelig. Tenk om du kunne gå med et deilig tøybind istede for et ekkelt klamt plastikkbind? Jeg vet iallefall hva jeg ville valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, også måtte jeg jo skrive et innlegg til der (;

 

 

I begynnelsen er det jo bare ammebæsj i bleiene, da kan man jo bare vaske hele bleia med bæsjen og alt. Etterhvert når babyen begynner på fast føde kan man bare kaste bæsjen i do og skylle av "rester" i vasken. Synes ikke dette er noe mere tungvindt en å gå ut med søpla to ganger om dagen. Ellers slipper man jo ekle stinkende søppelposer som fyller opp søpla på noen dager. Dessuten lukter tøybleier VELDIG mye mindre en engangsbleier, siden det blir varmt og klamt i en engangs tissebleie, mens en tøybleie er luftig.

Jeg vasker bleiene mine på 90 eller 60 grader ettersom hvor skittene de er og tørker de i tørketrommelen etterpå. Bruker selvfølgelig nøytral vaskemiddel (og ingen tøymykner) Og om jeg vil ha en frisk duft i bleiene tilsetter jeg litt tea tree olje i skyllevannet. http://www.miljobaby.no/productdetails.php?product=115

De magic minkee bleiene er lommebleier med vanntett lag utenpå, innenfor der er det en lomme til innlegg, på innersiden av lommen er det et fastsydd inlegg og på delen som er nærmest huden er det et type deilig mykt stoff som transporterer tisset ned i bleien så huden blir tørr og fin. Det som er så genialt med denne er at det ikke er noen irriterende inlegg som kneppes på inni o.l, (sånn som feks itti bitty) disse krøller seg og blir stive og ekle i vask. Inlegget til denne bleien legges bare inni lommen.

De bum genius bleiene er geniale fordi de holder på nok tiss så ikke det lekker igjennom ullbuksen så klærene blir våte etter bare litt tiss, også er de superenkle og sette på, like enkelt som engangs. + ullbuksa da. De er også mye og deilige, små nok i skrittet til litt større barn så de er fine og bevege seg i.

 

Begge disse bleiene er greie og vaske. Man slipper masse bretting og knepping av inlegg og knot.

 

Når jeg er ute eller på besøk eller på reise (eller om natten) bruker jeg minkee ene. Disse lekker jo nesten ikke uansett hvor mye tiss det er, de bare blir veeeldig tunge, hehe. Har en bleiebag med to rom, et for reine bleier og et for skittene bleier som jeg har i en PUL pose (vanntett pose)

 

Det som er dumt med minkee ene er at babyen ikke blir våt i rompa, veldig praktisk med babyer opp til 12 / 14 måneder og på natten og reise. Men babyen kjenner jo ikke at det blir vått hvær gang man tisser som i lommebleiene. Det som er greit med dette er jo at babyen lettere ser sammenheng med at det er bedre og gå på do en å tisse i bleia.

 

En siste liten ting. Uansett om man bruker tøybleier eller engangsbleier burde man jo skifte bleia når den er tisset eller bæsjet i så fort som mulig. Ser på mange forum at noen venter til bleia er "full" Synes dette er skikkelig latskap. Tenk og gå runt med tiss i buksa da..

 

Håper du finner svarene du lurer på (: mye bra info om tøybleier rundt forbi. Spesielt tettinntil.no Bra side det der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har AIO(all in one) Onesize BumGenius.

 

En bleie som ligner meget på engangsbleier.

Lillegutt er over 10mnd nå og har aldri opplevd lekkasje med disse. Synes de var litt store den første mnd, til en liten nett barnestump, så da hadde vi noen få av en AIO small str.

 

Disse er enkle, tette og meget praktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ,

 

til forrige brukte vi FB og Bumgenious det første halvannet året, men syns det ble strevsomt med all vaskingen når vi var på tur, så begynte med vanlige bleier. Tøybleiene ligger nå klare igjen for å prøves til neste baby som kommer i mai. Var aldri helt fornøyd med oppbevaringen av de møkkete bleiene på bådet før de ble vasket...har du noen tips til hva jeg kan ha de i, ute at de lukter noe særlig? Har en liten bleiepose til å ha i stelleveska...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en svær dunk med wet-bag oppi opp på en liten krakk (pga varmekablene), det lukter ikke, i hvert fall ikke sammenlignet med de vi kjenner som bruker engangsbleier og kaster i bosspannet.

 

Jeg vasker hver 3. dag.

 

Gutten er snart 2, vi har brukt tøybleier siden starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Supre tips her :-)

Jeg skal gå til innkjøp av tøybleier nå, men kommer nok til å veksle mellom papir og tøy.

Kanhende -om tøybleiene er suverene- blir det kun tøy. Har mest lyst til det.

 

Hvor mange bør jeg kjøpe som startpakke? Og hvilke str?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Bare være litt obs om du skal veksle... Min førstemann tålte ikke vekslingen mellom våte og supertørre bleier, så da fikk han skikkelig sår stump :( Når vi gikk over på kun tøybleier, ble han helt fin :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg synes ♥Lykkelig med liten + spire♥ skal slutte å drive snikreklame for sin egen nettbutikk. Miljøbaby-bleiene er elendige, og det finnes mange andre løsninger som er mye bedre.

 

Synd at det går an å late som man gir velmenende råd når man egentlig bare er ute etter å tjene penger.

 

Hvis noen "går i fella" og handler etter tips fra deg så får de sannsynligvis en dårlig start med tøybleier.

 

Jeg anbefaler tettinntil.no, tøybleieforumet, der kan man lese om ulike bleieløsninger og merker som mange er fornøyde med. Der finnes overhodet ingen positiv omtale av ♥Lykkelig med liten + spire♥ sin nettbutikk.... Men mange hyggelige og erfarne tøybleiemammaer som gjerne gir tips og råd om man spør...

Der er annonsørene helt åpne på at det er nettopp det de er når de reklamerer for produktene sine, i stedet for å drive å lure folk sånn som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...