Gå til innhold

Hadde jeg visst at det kom til å bli sånn hadde jeg aldri skaffet oss hund... :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en valp på 13 uker i hus, og hun er virkelig en håndfull...

 

Sover nesten ikke på natta, enda vi er flinke og "underholde" henne mye på dagtid... går turer, leker, koser...

 

Hun har respekt for meg, men absolutt ikke for barna og kjæresten min... så hun bjeffer og biter og oppfører seg dårlig. Prøver å få dem til å "ta" henne når hun biter, men det det hjelper ikke. Hun bare bjeffer og knurrer og skal bite forenhver pris...

 

Blir så sliten av å måtte ordne opp, så barna ikke står igjen blodige etter all bitingen og kloringen....

Klærne deres er ihjel revet allerede så blir så oppgitt..

 

Når barna er hos pappan sin, så er hun helt super å ha med å gjøre... så sant jeg er alene da...

 

Trenger seriøst hjelp her, hva kan jeg gjøre for å få dette bedre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hun 13 uker og dere har enda ikke greid å få henne biteavvent? Skummelt! Det dere gjør når hun biter, eventuelt det DU må gjøre når hun biter, er å klipe rundt snuten hennes, og trykke en del av leppen hennes mot tennene hennes sånn at det blir vondt. Dessuten må den som blir brukt som biteleke hyle opp når den blir bitt for å si i fra at det gjør vondt. Det gjør valpene seg i mellom når de leker, blir det vondt hyler de, et kort men høyt auuu på en måte.. :) Ikke akseptabelt av en såpass stor valp bruker mennesker som biteleker. Mulig tennene klør, så kjøp masse biteleker, gjerne en Kong som du kan putte godbiter i. Og ros masse når hun ikke biter, belønn den adferden du vil ha!

 

Lykke til! :) (Jeg gikk gjennom dette med en scæfervalp, tok bare noen dager med denne "treningen")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er drøyt at hun biter så mye! Blir helt fortvilet!!

 

Biter alle utenom meg... hun prøver et svakt bit innimellom, men gir seg med en gang....

 

Bare skriker høyt når hun biter, men minsten i huset er bare 4 år så blir redd i tillegg... da virker det som om hunden syns det er ekstra stas, og skal som regel gå kun etter henne... Noe som ikke er akseptabelt i det hele tatt...

 

Blir helt utslitt, føler jeg kun går etter å passer på så hun ikke biter, noe hun gjør hele dagen lang.... utrolig slitsomt!

 

Hva lærer man på valpekurs da forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ofte veldig mye arbeid med å ha valp i hus...

Man bør være klar for slikt ansvar,og ikke bare kvitte seg med hunden med en gang det dukker opp problemer.

Kan også anbefale valpekurs,man lærer igrunn og håndtere valpen og sette seg i respekt.

Ofte straffer man hunden feil,og problemene blir bare større.

Kan gi deg ett tips på natt da.

Ikke la hunden ha mat tilgjengelig.

Få hunden til å forstå at det er kjedelig å mase på natt,slik at den roer seg.

Prøv så best du kan å gå en tur på kvelden,og avslutt kvelden med kos og massasje f.eks.

Den er bare 13 uker gammel,så den vil nok være en håndfull enda litt til,men slik er det å ha hund:)

Ønsker deg lykke til og håper den roer seg,og slutter å bite osv...

 

Hilsen hunde-eier :)

 

 

Hva slags rase er det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valpen vår hang i strømpebuksene til datteren vår(hun var da 5 år) dag en og to etter at hun kom hjem til oss, og andre kvelden lå ungen og gråt fordi hun var redd for hunden og ville at vi skulle gi den tilbake til oppdretteren.. :)

Men så måtte jeg fortelle hvordan hun skulle reagere, og at hun heller kunne trene den med godbiter, valper på 9-10 uker kan lære seg sitt og ligg hvis man trener rett, og dette ble datteren min sin oppgave, og å hyle opp hvis valpen bet. Tok ikke lang tid før valpen skjønte at det var bedre å oppføre seg, for da fikk den godbiter! :) Viktig å presisere at valpene tror det er lek om ungene løper unna, for det er sånn lek den er vant med, så man må egentlig lære ungene opp først, før man tar hunden. Men om du skal statuere et eksempel så gjør det med leppa mot tennene, det virker! :)

 

Anonym over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, hvor skal jeg begynne?

 

For det første, så er en 13 ukers gammel valp et spedbarn å regne.

For mye "underholdning" på dagtid fører til overtrøtthet og kan gi en stresset hund i det lange løp. Valper trenger mye søvn, på lik linje med små barn, så sørg for å skape ro rundt valpen slik at den får sove.

 

En valp oppfører seg ikke dårlig når den biter, det er helt vanlig adferd!

Valper klør i tenner når de vokser ut og biter i en periode på ALT.

Når du sier valpen har respekt for deg, får jeg litt vondt i meg, fordi dette betyr for meg at hun er redd deg og du tolker dette som respekt. Og for all del, ikke få noen til å "ta" valpen når den biter, det forstår den ikke, den forstår bare at mennesker av og til kan være skikkelig slemme. Problemet videre når noen i familien "tar" valpen, er det at barn ikke greier å gjøre det samme som mor eller far, og derfor vi ser bittskader fra voksne hunder nesten utelukkende på barn, fordi de ikke er "harde" nok. Få heller hjelp av en positiv hundetrener hvis dere sliter enn å ta valpen, da skaper du en tidsbombe!!

 

Når valpen biter, lag et lite hyl og trekk til deg hånden. Valpen kommer første gang til å bli litt "hva skjedde nå" og i det øyeblikket følger du opp og gir en liten godbit for at den sluttet å bite. Videre bør du etterpå trene på at valpen tar øyekontakt og gir godbit. Da skjer følgende: 1) valpen biter ikke og 2) og du får trent kontakt med hunden. Dette bør gjøres i alle settinger, for da er det enkelt å stoppe valpen fra å gjøre noe den ikke får lov til (positiv grensesetting). Viktig å ikke slutte med en gang etter at valpen er ferdig med å bite, men gi et alternativ (gi et griseøre å tygge på, gå ut en liten tur) ellers så kan valpen lære et uheldig mønster (jeg biter, får godbit for å slutte, kjeder meg og biter igjen, får godbit for å slutte osv..)

 

Meld dere på et valpekurs og få snakket med en god hundeinstruktør (anbefaller Canis), er mange ting jeg ikke får tid eller plass til å skrive om her :)

Masse lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hun er ikke redd meg. Men følger etter meg overalt, og ser på meg som mamman sin tror jeg... vi koser mye, og hun oppfører seg bra sammen med meg. Hun biter i bitelekene sine og ikke i meg!

 

Barna sier AU høyt når hun biter, men det hjelper ikke... Hun knurrer skikkelig og biter dem hardt, så det syns jeg ikke noe om i det hele tatt! At hun lekebiter er jo normalt, men hun er skikkelig hissig....

 

Og når vi får henne bort og sier nei, så bjeffer hun mot dem, høyt og lenge! Frustrerende...

 

Jeg har ikke tenkt å gi henne opp, men må bare få luftet litt på tankene... for er veldig sliten,...

 

Hun får ikke mat på kvelden lenger, og d har vært til hjelp på nattesøvnen heldigvis...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, den boka brukte jeg også.. Lånte den dessverre bort da en venninne skulle få seg hund, og så ble den "borte" under flytting, og jeg har ikke fått den tilbake.. :/ Utrolig bra bok, jeg leste i den i 2-3 år før jeg fikk hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at det har endt slik for dere. Jeg synes however ikke at du skal fortvile ennå, dere har tross alt bare hatt valpen i fem(tipper jeg) uker ennå, og holder ennå på å bli kjent.

 

Jeg lurer veldig på hvilken rase dere har valgt oh hvorfor, samt hvilke tanker dere hadde om opdragelse/trening før dere fikk hunden og hvor dere føler dere står nå ifht til det?

 

Tror nok det er litt med som med barn(værsågod, skyt meg). I store drag er det fantastisk, en gave, alt skal bli herlig og i rusen av å skulle bli foreldre, glemmer man litt våkenetter, gulp, tøyvask,feberdager og alt det der. Det er masse arbeid med hunden, masse gleder, men også noen baksider man må gjennom for å få alt det godt.

 

Valpekurs er alltid lurt, men jeg tror kanskje valpen deres er litt for ung ennå - mange kurs har en nedre aldergrense.

 

Og uansett hva dere svarer på spm ovenfor så tror jeg at gode rutiner og klare forskjeller på inne/ute/lek/avslapping/mat er viktig. Positive skiller, men dog skille:)

 

Masse lykke til, bare hold ut kneika og jeg er sikker på at dere vil få det fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...