Gå til innhold

Venter jente med leppe/ganespalte i mai


Cino

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Hei :)

 

Så vakker jente du har fått, Cino.

Så fine bilder på bloggen din.

 

Håper det går greit med mating og at dere koser dere masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta Cino, hun var skjønn!

 

Ang det med flaskene så håper jeg du melder i fra til fylkeskontakten, for sånn skal det ikke være. Jeg opplevde det samme her, og måtte ringe til riksen og få tilsendt flasker derifra. Fikk låne med hele 1 stk flaske fra sykehuset som vi måtte klare oss med de første dagene! Jeg troppet senere opp og strammet opp de som ikke hadde flasker inne, og har vært innom ved en senere annledning og sjekket at de alltid har et fullt sett (6 stk) inne, og det har de hatt.

 

Dere andre, ang Grieg flaskene. De kan bestilles på egen nettside: http://www.akgrieg.no/ de heter Easyfeed, og jeg vet at mitt sykehusapotek (stavanger) fører disse.

 

Jeg har foresten ny profil, da den gamle ved et uhell ble slettet. Så hvis noen har prøvd å klikke på nicket mitt på forrige innlegg fra meg for å sende pm så har jeg ikke fått den. Prøv på nytt med dette nicket (som til forveksling ser helt likt ut, he, he).

 

Vi skal foresten på familiesamling med LGS i juni, gleder oss til å treffe fler skjønne barn! Neste familiesammling er om 2 år, da må dere bli med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CINO: Jenten din er helt nydelig :) :) Håper det går fint med dere.

 

Venter fremdeles i spenning. Termin i morgen, men forventer egentlig ingen fødsel før om 2 uker ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jenta, Cino, hun er nydelig! Takk for de fine bildene. Håper alt går bra.

 

Jeg har ikke skrevet på tråden deres før, men har fulgt med dere litt. Jeg venter selv et barn med leppespalte i midten av august. Er 25 uker nå og har visst om det en 7 ukers tid. Var langt nede lenge, men har akseptert det nå og gleder meg stadig mer til å møte den lille. Men jeg er jo ekstra spent på fødselen og det som kommer etter. Foreløpig ser det ut som det bare er en leppespalte uten noe mer, men jeg lurer selvsagt på om det kan dukke opp noe mer når han/hun er født.

 

Jeg vil gjerne følge med dere her inne og se hvordan dere takler utfordringene med spalte etetr som barna deres blir født. Jeg må innrømme at jeg ble ganske beroliget av å se bildene av jenta di, Cino, jeg ser jo at dette ikke er verdens største sak, og at det absolutt ikke preger hele jenta!

 

Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Kom akkurat på at det var noe spørsmål om Medal pumper her inne som jeg sikkert kan svare litt på. Jeg var på en liten presentasjon av medelaprodukter høsten 2009.

 

" hva er forskjellen mellom Medela Pump in style advanced og Medela Freestyle Pump?"

 

Medela Feestyle er den nyeste pumpa til medela. Med denne så følger det med en slags handsfree-bh... høres veldig behagelig ut å hendene fri! Har ikke testet denne selv.

 

Husker at man da ikke kan bruke de samme skjolda til Freestyle pumpa som til de andre pumpene, så man må passe på å få de som passer til feestyle (kjekt med flere sett når man fullpumper). Hvis man ikke har helt A4 bryster (hva nå det måtte være) så tror jeg ikke dette er pumpen å gå for, da jeg mener å huske at man ikke kan få skjold i varierende størrelser slik man kan få på de andre medelapumpene.

 

Jeg skal ha kontaktinformasjonen til medelerepresentanten i norge, som holdt presentasjonen jeg var på, liggende et sted hvis noen er interresert i å ringe henne for å spørre mer. Rop ut så kan jeg rote den frem å sende den til deg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen hit, tobarnsmamma neste år! Godt å høre at bildene av jenta mi har beroliget deg i forhold til spalten til barnet ditt. Og du har helt rett, spalten preger absolutt ikke hele babyen. En venninne av meg sa da jeg fortalte om spalten at vi ikke må glemme at vi får ei jente med en liten spalte, og ikke en spalte med baby rundt. Og jeg synes vi har fått verdens fineste prinsesse! Det som gjør meg mest vondt med tanke på spalten er alle operasjonene som hun skal igjennom, og alle bekymringer som melder seg i forhold til fremtiden. Men jeg prøver å ta et steg av gangen, for jeg har jo bekymringer for de andre to barna mine også, og de har jo ikke noen spalte. Så bekymringer har man jo uansett.

 

Når det gjelder pumpen så endte jeg opp med å kjøpe Medela Freestyle Pump. Jeg fikk vite at sekken (Medela Pump in Style) er utgått, men at de hadde noen igjen på lager i Sverige om jeg ønsket denne i stedet. Jeg tenkte som så at jeg vil ha den nyeste, fordi jeg regner med at det blir lettere å selge den etterpå (hvem vil kjøpe en modell som ikke finnes lenger?). Freestyle Pump har visstnok kraftigere motor, men er ellers ganske lik den som var i sekken. Og jeg er i alle fall kjempefornøyd med min. Jeg har ikke prøvd handsfree settet ennå, men har planer om å teste det ut en dag det blir litt roligere, for det må være kjekt å få hendene fri.

 

Ellers vil jeg tipse om å kjøpe sterilisator fra Avent. Vi har den for mikrobølgeovn, og hadde det ikke vært for den så hadde jeg aldri giddet å pumpe meg. Vasker flaskene og pumpedelene for hånd, og setter de i sterilisatoren. Har på 2 dl vann, 6 min i mikro, 2 min avkjøling, og vips - ferdig! Og det beste med den er at den ikke koster mer enn 299,- kr på Barnas Hus. Anbefales på det varmeste! Med den så går det helt greit med bare ett sett med pumpedeler. I alle fall enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chino: kjempe nydelig prinsessen deres er :)) gleder meg masse til vår lille kommer når jeg får se en sånn herlig hjerteknuser :)) kos dere fremover med prinsessen :) flott navn har hun fått også :)

 

klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ble vel egentlig ikke så mye klokere enn jeg var før jeg dro dit. legen strevde ei stund før han fant spalten, Og sa flere ganger at han ikke kunne finne noe spalte. Men han fant den til slutt. Han sa at den er veldig vanskelig å se så det var godt gjort av den jordmoren som oppdaget den. En gjennomgående leppe/kjevespalte på venstre side og en høyresidig leppespalte. Spalten gjennom kjeven er veldig smal, men han sa at det hadde ikke noen betydning for oss fordi den krever like mange operasjoner som en bredere spalte, og ellers like mye behandling av tenner osv.

 

Han sa flere ganger at spalten er veldig trang, samtidig som han understreket at det er nesten umulig å si noe om omfanget før babyen er født. Han sa også at det ikke hadde noen hensikt å sjekke om gangen var intakt så det ville han ikke gjøre. Jeg ble egentlig litt forvirret og tør ikke helt å tenke hverken det ene eller det andre.

 

Vi skal til kontroll om tre uker og da skal vi antagelig snakke med spalteteamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cino : Så det flotte bilde av datteren din :) HUn er nydelig :) Fødte selv en gutt nå i april med leppe og ganespalte, og den er akkurat lik som din datter :) Sprøtt å se egentlig.

Vår historie er også ganske lik, med mye søvn, og vanskelig å få i mat. Vi måtte vekke han iherdig hver tredje time, og endelig etter 3. uken, la han på seg. Bare å gå til hs å veie ofte ;) Samme her med hørselen også, vi var oppe for å sjekke igjen, men også denne gangen "feilet" han.. men de sa at de med ganespalte ofte hadde væske i øret som gjorde at testen ikke ble bra...

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg født :) :)

 

14. mai, akkurat en uke over termin kom endelig prinsessen vår til verden.

Fødselen var udramatisk og var så og si smertefri takket være epidural som funket utmerket :)

 

De to siste ultralydene vi var på viste at jenta vår hadde stooor ganespalte. De tok veldig feil!!!!

 

Til alles store overraskelse sugde jenta vår seg fast i puppen med en gang hun ble lagt på brystet mitt. Trengte ikke en gang å holde på leppe/kjevespalten.. Barnelegen så heller ingen ganespalte, bare en liten leppe og kjevespalte.HELT FANTASTISK!!!

 

Siden hun tok puppen fint med en gang dro vi hjem dagen etter fødselen. Det var så fullt på føden at jeg heller ville være hjemme ;)

 

Nå er snuppa 2 døgn gammel og fremdeles ingen problemer med amming. Har begynt å komme litt melk nå og satser på at ammingen skal gå like fint fremover.

 

Skriver mer senere. Den nye sjefen i huset kaller ;)

 

KLEM

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med jenta. Så fint at hun klarer å suge, ikke noe er bedre enn det. Da jeg var på sjekk på riksen så ville ikke legen prøve å se etter om ganen var spaltet, han mente det var for usikkert. Og det beviser jo jenta di til fulle.

 

Ønsker deg lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta!! Hun kom på min termindato :). Så bra at hun ikke har noen ganespalte! Det må være deilig å kunne amme. Alt er så mye enklere da. Vi har jo fått dreisen på dette med pumping og flaskemating, men jeg merker at det er litt sårt å ikke kunne amme henne. Særlig om natten. Jeg har prøvd å legge henne til brystet, men det ender bare med at jeg begynner å gråte. Så nå prøver jeg heller å kose meg med flaskematinga.

 

Virker som det er vanskelig å se ganespalte på UL. Jeg hadde et håp om at jenta vår ikke hadde ganespalte, fordi en av legene en gang sa at hun ikke kunne se noen spalte. Men den var der den gitt. Den er ganske stor, men starter heldigvis litt bak i ganen. Heldigvis var jeg forberedt på totalspalte, så det at hun bare har et lite hakk i kjeven var en positiv overraskelse!

 

Kos deg videre med jenta! Også håper jeg dere alle har hatt en fin 17. mai feiring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17. mai gikk greit, selv om det var tungt å gå så mye.

 

Jeg møtte mange mennesker med småbarn, selvfølgelig, og jeg tar meg selv i å titte litt ekstra på overleppa til de søte små. Følte meg helt skrudd i hodet da jeg merket at jeg gjorde det. Jeg føler jo at jeg synes det er helt greit å få et barn med spalte, likevel gikk jeg altså der og kikka på overleppa til ungene.

 

Er to uker til neste kontroll på riksen, og møte med spalteteamet. vet ikke hva jeg forventer å få ut av det, men jeg er spent.

 

Ellers koser jeg meg med forberedelser til den nye verensborgeren. Har fått tak i verdens nydeligste antikke barnevogn som han skal få sove i nede i stua. Og i dag skal jeg avgårde på et digert bruktmarked der de har altmulig rart og se om jeg kan finne noen skatter som kan males og brukes på storesøsters nye rom. Kos dere videre, både dere som har født og dere som venter enda. Og så går mine tanker ofte til Ays som mistet sin lille jente. Håper det går bra med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbæret: Jeg tror det er helt normalt å titte litt ekstra på overleppa til de søte små. Jeg tar meg selv i å gjøre det jeg også, selv nå etter at prinsessa vår er født. Og jeg legger også mye fortere merke til voksne som har leppespalte enn det jeg gjorde før.

 

Den antikke barnevogna høres så flott ut! Vi har verken vugge eller seng i stua, så jenta vår ligger på et skinn på gulvet. Men vi har gulvvarme, så om det blir kaldt ute så skrur vi bare på varmen så blir det ikke kald trekk på henne. Jeg har ikke klart å få til noen fast rutine på når hun sover ennå, men i dag sov hun i godt over tre timer da jeg gikk lang tur. Jeg måtte faktisk vekke henne da vi kom hjem, for det nærmet seg fem timer siden hun hadde spist. Og siden hun har lagt litt varierende på seg så er det greit å følge opp henne litt.

 

Ellers har jeg krøpet til korset og kjøpt et ekstra kneledd til pumpa. Så da slipper jeg å sterilisere hver gang om natta. Melkeproduksjonen min har falt, og jeg har vært redd for at jeg ikke har nok melk til henne. For jeg kjenner at jeg ikke orker å pumpe meg hver tredje time om natta. Jeg hadde jo ikke gjort det om jeg hadde ammet heller, for hun sover gjerne 5 timer i slengen om natta. Så etter å ha gått noen runder med meg selv så har jeg innsett at om jeg må spe på med morsmelkerstatning så får jeg bare gjøre det. Jeg hadde bare så innmari lyst å klare å holde ut til leppelukkinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med dere som har født?

 

Ble det som dere hadde trodd i utgangspunktet? Det jeg er veldig spent på er om spedbarnstia er sammenlignbar med det å få barn uten spalte, er det stor forskjell, eller ganske likt.

 

Jeg er superspent nå som det nærmer seg at jeg skal få møte vår lillegutt. Både på hvem han er, og hvordan det blir å få et spaltebarn. Jeg håper så veldig å kunne amme han, men går det ikke så går det ikke. Da er pumping og evt mme helt greit. Man må ikke henge seg for mye opp i at det kun er morsmelk som er bra, det blir folk av dem om de får mme også, heldigvis.

 

Klem til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jordbæret! Som du ser er det veldig mye mindre aktivitet her inne nå, og jeg tror det skyldes at vi alle er opptatt med de søte babyene våre. Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg skal innrømme at jeg nok ikke satte stor nok pris på hvor enkelt det var å amme da jeg kunne det... Jenta vår får ennå kun morsmelk på flaske, og selv om det går greit gleder jeg meg til jeg er ferdig med å pumpe meg. Selve pumpingen tar ikke så lang tid, men du kan tro jeg er lei av å vaske og sterilisere hele tiden (i stedet for å gjøre det en gang om dagen, som hadde vært nok om det bare var flaskene jeg måtte ta). Også føler jeg at jeg blir veldig bundet til hjemmet. Jeg har for lenge siden bestemt meg for at dette med pumpingen ikke skal få ta for stor del av tiden, så jeg pumper meg ikke hver tredje time, men prøver å få til 5-6 pumpinger hver dag. Da har jeg omtrent nok til å dekke babyens behov, enn så lenge. Jeg har også en del morsmelk i fryseren.

 

Egentlig har jeg lyst til å slutte med pumpingen, men jeg klarer liksom å ikke å ta det valget. Men om det ikke blir operasjon før i september (det er kø på Rikshospitalet) så SKAL jeg slutte etter det, for jeg har ikke lyst til å se tilbake på spedbarnstiden som bare mas. Og alt blir enklere med morsmelkerstatning.

 

Ellers er spedbarnstiden akkurat som den har vært tidligere. Like lite søvn, og like lite tid til å få gjort alt det du har tenkt... Men også like mye kos og herlige øyeblikk. Matingen tar lenger tid med flaske, men så lenge man ikke skal rekke noe er ikke det noe stort problem. Alt i alt er mye likt.

 

Lykke til med den forestående fødselen! Vi må få høre fra deg hvordan det har gått når den tid kommer.

 

Klem

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Cino!

 

Det jeg gjorde for å kun måtte sterilisere en gang for dagen (både flasker og pumpeutstyr) var at jeg kjøpte fler pumpesett... Hadde 3 stk, og brukte de to ganger før jeg vasket og steriliserte de. Dvs etter første pumping så bare skyldte jeg pumpesettet først med kaldt vann fra springen og så med kokende vann fra vannkokeren, ristet de godt og satte de til tørk. Ikke helt i henhold til "reglene" så du må selv avgjøre om det er noe du vil gjøre.

 

Har ellers hørt om andre som gjerne ville pumpe frem til operasjon fordi de ikke trenger å faste like lenge når de får mm som mme. For vår del hadde dette ikke noe å si, da vår jente ble satt opp som barn nr 2 den dagen, men måtte være fastende slik at hun var klar til å steppe inn dersom barn nr 1 alikevel ikke kunne opereres, eller ble ferdig tidligere enn antatt.... Hun kunne altså blitt vekket om natten for å få mm, men det valgte vi å ikke gjøre uansett. Fastingen gikk forøvrig over all forvetning. Så hvis jeg skulle gått igjenom dette en gang til, så hadde ikke det med fastetid i forhold til operasjon vært noe argument for meg for å absolutt fortsette å pumpe i allefall.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei! Jeg vet ikke om noen av dere kommer til å se at jeg skriver dette i og med at jeg ikke skal ha barn før august 2012. Fikk beskjed på ordinær ultralyd at de trodde de så en spalte der.. Leppe/kjeve. Fikk time på RH dagen etterpå. Der tror de det er en leppespalte bare, men kan absolutt ikke utelukke kjeve/ganespalte.. Og ut i fra det jeg leser hos dere så stemmer jo ikke alltid det de tror i første omgang. Jeg ble ikke så veldig sjokkert av en eller annen grunn, og ikke veldig lei meg heller, selv om jeg ble litt trist i forbindelse med at det er mulighet for at jeg ikke kan amme, for det var noe jeg satte stor pris på å kunne gjøre med mitt første barn. Jeg hadde derimot et voldsomt informasjonsbehov, og etter at jeg hadde lest alt jeg fant av fag-artikler/-sider så våget jeg meg inn på forumet deres. Jeg var litt redd for å komme til forumer som folk skriver så mye rart, kranglefolk og påståelige kommentarer, men kjente at jeg hadde behov for mer enn generell informasjon. Her opplevde jeg mye støtte, og glede, og varme. Det er jeg veldig glad for! Jeg har satt stor pris alt dere har skrevet og kjenner meg veldig igjen alle små og store tanker/bekymringer. Kjenner at jeg tenker mye, selv om jeg ikke er så lei meg. Dere har alle mye like og ulike erfaringer uten å dømme hverandres erfaringer. Tusen takk for at dette innlegget er åpent for alle!

Jeg skal på ny ultralyd etter påsken på RH. Er spent på hva de ser da. Har ikke orket å ta kontakt med Spalteteamet enda, for jeg har ikke vært helt i form i det siste, men tenker å gjøre det etter neste ultralyd. Jeg er litt spent på om noen av dere svarer, eller om det kanskje kommer noen "nye" til etter at jeg svarer dere. Kanskje jeg skal lage en egen tråd? Her står det i alle fall mye nyttig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer så mye med graviditeten :)

 

Jeg har ikke vært innpå denne tråden siden jeg fødte, artig og se tilbake på alle innleggene. Tråden ga meg veldig mye da jeg var gravid. Det hjalp meg utrolig mye å dele alle tankene som dukket opp frem til fødsel med andre i samme situasjon. Fantastiske damer som støttet hverandre uansett hvilke tanker som dukket opp i løpet av prosessen:)

Jeg også følte det samme som deg om at generell informasjon ikke var nok.

 

Nå er min datter (som ble født med leppe/kjeve spalte) rukket å bli 10 mnd gammel. Hun er helt herlig :) Første operasjon, lukking av leppa, er overstått og hun ser nå ut som alle andre, med unntak av et lite arr på overleppen.

 

Hvis du lurer på noe er det bare å spørre, enten her eller på privat melding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk:) Jeg fant deg ikke når jeg prøvde å sende en privat melding.. fikk bare opp Cino. Jeg sendte bare en pm for å si takk for alle innleggene deres:) Takk for tilbudet, og det kan godt hende jeg spør noen spørsmål:) Akkurat nå er det på stedet hvil for oss.. Ny UL etter påske. Kos dere med våren!

 

Du sier at første operasjon er overstått, når var den første operasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også laget en egen tråd under klubber i 2012, så dersom noen som er i samme situasjon ser denne tråden først, er dere velkomne til å kommentere i den nye tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Numis! Da fant jeg tråden også :). Lykke til med svangerskapet! Den første operasjonen er ved ca. 3 mnd. alder (leppelukking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...