Gå til innhold

Venter jente med leppe/ganespalte i mai


Cino

Anbefalte innlegg

På facebook har de opprettet en gruppe for oss med spaltebarn. Du finner den hvis du søker på facebook på leppespalte eller noe i den duren. Der har folk lagt ut masse før og etter bilder og så er det mange som har skrevet om operasjonene osv

Anbefaler deg å ta deg en titt der. Det er en åpen gruppe så du trenger ikke melde deg inn.

 

Jeg trodde ikke vi hadde noen i familien med spalte. Men det viser seg at min tante har 2 symmetriske bittesmå hull i ganen. Dette har hun alltid trodd at alle har og hun oppdaget det ikke før hun var voksen. SÅ da har jo hun en veldig mild form for ganespalte. (hun trenger ikke noe operasjon, de er bittesmå)

 

Forresten så spurte hun ene legen min sist om det var noen i familien som hadde hatt mye problemer med ørene som små. Det var visst beslektet med lkg-spalte. En mildere form. Det var interessant å vite. Hun tanten min som jeg snakker om hadde masse øreproblemer da hun var liten. Min samboer har også vært gjennom masse problemer med ørene, måtte sette inn dren osv. SÅ da har vi det gjerne i familien likevel - på begge sider- bare i mildere form :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jenter! Godt å høre at det går bra med dere! Jeg synes det er så godt å kunne svare "takk, det går bare bra, jeg gleder meg til å bli mamma igjen" når jeg får spørsmål om hvordan det går. Og faktisk mene det! Men veien hit har ikke vært bare enkel. Og det er klart det går litt opp og ned.

 

JustDoit: Når du har fått mer informasjon om behandlingsopplegget tror jeg det blir ennå lettere å godta situasjonen og glede seg over babyen. Pluss at tiden hjelper. Jeg merker at mye har skjedd de siste to ukene, og vi fikk vite om spalten i midten av desember. Jeg har også tenkt en del på hvordan andre vil reagere når de ser babyen vår, og jeg håper for både vår egen del og for jenta sin del at vi har bein nok i nesa til å ta henne med "overalt" og gi blanke i eventuelle reaksjoner. Jeg har jo nevnt gutten i barnehagen som er født samtidig med vår yngste sønn, og som var i samme barselgruppe som oss. Aldri hørte jeg moren klage over at hun hadde en gutt som var født med spalte, og aldri lot hun være å ta han med på shopping eller kafe. Jeg håper jeg blir like sterk som henne, for jeg synes det er så utrolig positivt med en sånn innstilling. Klart det var litt slitsomt innimellom, for noen mennesker må jo bare glane eller komme med utidige kommentarer. Og det må vi bare være forberedt på. Men hvorfor ikke spørre de som glaner om det er noe de lurer på? Eller glane tilbake, for den saks skyld. Jeg tror ikke du kommer til å tenke at du vil dekke spalten med et plaster etter at gutten din er født. Du kommer til å synes at han er verdens nydeligste. Og det som er herlig med spaltebarn er at de smiler med hele ansiktet! Men kommer det dager hvor vi kjenner at vi ikke orker blikkene eller kommentarene så hvorfor ikke plugge i en smokk? Er jo ikke mye som vises da uansett...

 

Plutselig_gravid: Godt å høre at du har samme opplevelse av UL som det jeg har. Jeg håper også spalten vi så på 3D er mer riktig. Nå er det bare 1,5 uke til neste 3D UL, og jeg håper vi får se mere da. Og så godt at storebror tok nyheten så bra! Vår eldste er også av det følsomme slaget, og jeg husker han sa "mamma, hvorfor har babyen din hull fra nesa og ned hit?" mens han peker på leppa si og ser undrende og litt trist ut. Jeg svarte som sant var at jeg ikke visste hvorfor, og at ingen vet hvorfor noen barn blir født med spalte. Han følger opp med å si "det var dumt" (om spalten). Jeg måtte jo si meg enig med han i det, samtidig som jeg sa at vi kommer jo til å være like glad i henne uansett, og legene vil jo operere henne når hun er 3 måneder. Så fortalte jeg om gutten i barnehagen, og spurte om han hadde sett at han har to arr over leppa si, og sønnen vår svarer "nei", med den samme undrende tonen. Så barn legger ikke merke til dette, i alle fall ikke mens de er små. Men jeg husker de ordene hans så godt. Men som vanlig dveler ikke unger så lenge på ting, og jeg har aldri senere hørt at han har vært trist på lillesøsteren sine vegne. Nå er han mer opptatt av at han også kan hjelpe til med å gi henne melk fra flaske. Og mener så klart at sin to år yngre lillebror er alt for liten til å hjelpe til... Guttene blir 6 og 4 år til sommeren, så de er jo ikke så store ennå, og minstemann tror jeg ikke skjønner så mye av spalten. Han lurer bare på når babyen kommer...

 

Vi trodde ikke noen i familien hadde spalte, men mamma har fortalt at hun har to søskenbarn som er født med det. Ellers er det ingen vi kjenner til. Jeg vet ikke om hareskår er betegnelsen på arret eller den åpne leppa, men jeg merker at jeg ikke liker ordet. Rett og slett fordi jeg synes det høres mye styggere ut enn en spalte, og styggere ut enn det det er i virkeligheten. Så jeg bruker bevisst spalte når jeg forteller om det til venner og kjente, og hvis jeg får spørsmål om hareskår så sier jeg bare hva jeg mener om det ordet. Og da slutter de å si det.

 

Jeg har også lest og sett bildene på Facebook-gruppa. Jeg er ikke på Facebook selv, men fant siden da jeg hadde en av mine mange søk i Google. Ellers synes jeg disse sidene har vært greie å se/lese:

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1331370/Cleft-lip-11-gruelling-operations-smile-Holly-Jos-face.html

http://www.facesplus.com/procedures/craniofacial/congenital-disorders/cleft-lip-palate/

 

Dette ble fryktelig langt, men jeg hadde så mye på hjertet. Nå får jeg besøk av en venninne i helga, så da blir det pause fra denne kanten. Ønsker dere en riktig god helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har dere her inne :)

 

Takk for forslag til lesestoff. Jeg har vært inne på Facebook, det var fint å se før og ETTER bilder. Blir glad av det ;)

Mange som ikke visste om spalten før fødsel.

 

Smokk? greier de å holde på den da? De klarer jo ikke å danne vakum?

(føler at jeg ikke vet noe jeg....hehe....men det kommer snart :) )

Men de har jo behov for å suge....

 

Var på vanlig sv.kontroll i dag. Gutten vokser bra og har det fint :)

 

Ha en god helg jenter!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Jeg har skrevet et innlegg her tidligere, om hvordan jeg har opplevd det å ha leppe- ganespalte. Har fulgt med litt på denne tråden og nå ser jeg at noen av dere har nevnt det å bruke smokk. Dette har mamma pratet om noen ganger. Jeg hadde et stort suttebehov fra fødselen av og siden jeg ikke kunne amme, ble smokken en god trøst. Så det går altså fint å bruke smokk, tross leppe -ganespalte. Mamma angret imidlertid veldig på at hun hadde gitt meg det, for etter operasjonen kunne jeg jo ikke få smokk grunnet stingene/såret. Mamma opplevde det veldig sårt at jeg som nyoperert og med smerter ikke kunne få den smokken jeg var så glad i. Ble liksom en ekstra belastning for meg å bli fratatt den akkurat da, følte hun. Hun sier hun syntes det var dumt at ingen sa det til henne på forhånd, for akkurat den problemstillingen hadde hun ikke tenkt på. Så kanskje er det like greit å ikke tilvenne barnet smokk. Vet ikke..., men ville bare komme med dette innspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du følger med oss da Jippi-77. Vil bare si til deg at det første innlegget ditt har hjulpet meg godt i bearbeidelses prosessen - Takk! ;)

 

Smokk eller ikke, det må tenkes igjennom ja. Fint du deler dine/moren dins erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du følger med oss her Jippi-77! Jeg har hørt at babyene ikke kan bruke smokk etter operasjonen, så jeg visste egentlig om det. Jeg har også lest at babyene tar dette litt forskjellig, og at det for noen er "uproblematisk" å ikke få smokk, mens andre savner det sårt. Begge mine to første barn brukte smokk, men de skulle jo ikke opereres, og trengte dermed ikke nektes smokk i en periode. Jeg vet ikke helt hva jeg gjør med jenta som kommer, men tenker i utgangspunktet at hun skal få smokk dersom hun vil ta det. Men grunnen til at jeg evt. velger å gi henne smokk er ikke for å skjule spalten, men for å la henne få tilfredsstilt suttebehovet sitt. Det er det jeg tenker nå, men det kan jo hende jeg ombestemmer meg både en og to ganger før hun kommer. Om en uke skal vi få informasjon fra ammepoliklinikken ang. flasketyper til spaltebarn, og da skal jeg undersøke litt om smokk også.

 

Ha en fortsatt fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei til dere fantastiske damer og takk for tipset "PlutseligGravid" :)

 

Jeg hører ikke til i Mai klubben men i Juli..., men etter en tråd jeg la ut i 2. tremister ble jeg tipset om dere herlige damer i Mai klubben :)

Jeg var på ordinær UL i dag (Har vært på 5 tidligere pga blødninger og duotest) så vi var egentlig "mest" spent på om de faktisk kunne se kjønnet i dag. Vi hadde begge et fobehold om at selvom alt har vært bra tidligere kunne det alikevel komme noe annet i dag. En UL er ingen garanti for bare en positiv opplevelse...

 

Etter og bli sendt ut og inn 3 ganger fikk vi bekreftet at det var venstre side leppe/kjeve spalte på ca 3 mm, noe han mente var en liten spalte i forhold til antall uker jeg var i. Han kunne heller ikke se eller antyde noe om ganen ennå da det er for lite foreløpig. Jeg skal innrømme at jeg tok det veldig tungt... begynte og gråte fordi jeg faktisk ikke kjente så veldig mye til akkurat dette.

Overlegen var utrolig hyggelig, tok seg god tid med oss og forklarte masse og sa at tross alt er det en "bagatell" i forhold til mye annet det kan være man finner ut på en UL. Vi har jo hatt våres perioder i dette svangerskapet pga kraftige blødninger ol.

Dette er mitt 4. barn, jeg har 3 fra før fra ett tidligere ekteskap men dette er vår første sammen :)

Jeg har 3 jenter fra før på 18, 16 og 10 så det at dette også mest sannsynlig var en jente gledet oss begge. Vi har begge sagt at kjønn ikke har noe å si med tanke på alle gangene vi har trodd det har gått galt pga blødninger og en SA i oktober.

 

Vi hører til Riksen, skal føde der og blir fulgt opp der, så er veldig takknemmelig for det.

 

En ting som jeg lurer veldig på, får dere gratis 3D UL på Riksen eller er dette noe dere må ta privat?

Skal til ny UL om 13 dager vi, så da skulle vi også få hilse på spesialteamet for spalte på Risken, så ser frem til det.

 

Må si dere takler dette veldig bra, hjalp meg mye å lese gjennom innleggende deres. For meg er dette så ferskt og føler jeg må fordøye alt litt. Mannen min er helt utrolig oppi dette og ser alt det positivet her og fokuserer ikke på det negativet. Det hjelper meg masse i denne prosessen :)

 

Vet at ting kunne vært verre og at dette faktisk er en bagatell i forhold til masse annet. Vi har jo også tatt duo test og der var risikoen for trisom (kromoson feil) minimal, så legen mente ganske så sikkert at dette var en separat spalte som ikke hadde sammenheng med kromoson feil. Neste UL ville de gå ekstra gjennom alle organer osv for å forsikre seg på dette området da alt er litt større da. Vi fikk også tilbud om fostervannsprøve om det var ønskelig.

 

Håper det er ok for dere andre at jeg følger med dere her, da jeg ikke har sett noen andre som skal føde barn med spalte i juli klubben.

 

Ønsker dere alle en god natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann :)

 

hører egentlig ikke til her inne men hadde lit lyst å dele min erfaring :)

vi har ei datter som er født med isolert ganespalte i 2008, dvs ho hadde "bare" ganespalte. det er ganespalten som i fleste tilfeller fører til at ammingen ikke går pga at den lille ikke greier å lage vakum.

du må isåfall ha spesial flasker som du kan kjøpe på akgrieg.no som er en sort flaske som funker slik at du klemmer på flasken så den lille får i seg melken,på akgrieg.no har de også spesialsmokk for spaltebarn.

å så har du spesialflasker fra medela (habermann) som det er en sort ventil i som gjør at babyen får i seg maten selv :)disse kan du bestille på boots appotekene

ville kontaktet føden å hørt hvilke tilbud de har ang. flasker på barsel. du har rett på å få dekt opp til 2500 for pumpe når du får ett barn med spalte.

leppe spalten blir lukket ved 3 mnd alder, ganen når de er ett år og kjeven er litt forskjellig men rundt 8-10 års alder. videre operasjoner er etter behov

vi visste ikke at datteren vår var født med spalte, fant d ut etter ett døgn, da jm glemte å sjekke ganen hennes. så etter ei natt med skriking da ho ikke greide å få i seg melk kikket vi inn i munnen hennes å så spalten.

ett tips er å melde seg inn i LGS forbundet for der er d forum med mange som sitter i samme situasjon.

vi skal på ekstra UL i uke 24 for å se om babyen kan ha spalte da det er 5% sjanse for å få enda en med spalte om du alt har en med spalte.

det er mange med ganespalte som må legge inn dren i ørene dette blir som regel gjort smtidig som lukking av ganen....

datteren vår ligger litt etter med språket pga spalten, men det kommer seg hver dag:))) hun er verdens herligste og en skikkelig tøffing :)

ser d er nevnt facebook siden vi har, anbefaler alle å ta en titt innom eller melde seg inn :) der deler vi erfaringer å støtter hverandre og ikke minst ligger det masse bilder av alle nydelig barna men spalte :)

 

synes mange bagatelliserer dette med spalte for det er ikke en bagatell for den som står oppi det, men man må gjøre det beste man kan ut av situasjonen. og hører mange som har barn med leppe/kjeve spalte faktisk savner spalte smilet til barna når de er ferdig opperert :)

 

når den lille er 1 mnd vill du bli innkalt til dagskurs på enten riksen eller haukeland der spalteteamene er.... der vil du få møte rundt 10 andre med babyer med en eller annen form for spalte :)

 

du kan godt sende meg en pm om du lurer på noe så skal jeg svare etter beste evne :)

 

får snike meg tilbake til juli klubben :)

 

lykke til alle sammen, dette går kjempe bra :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.

Jeg ble født med ensidig leppe og ganespalte en maidag for over 30 år siden og jeg må se jeg ble veldig bra lappet sammen og har vel aldri lidd noen nød av det (som jeg husker ihvertfall)

Jeg tror ikke folk legger helt merke til det en gang, og har aldri hatt dårligere draget eller noe i den dur pga det.

 

Har alltid vært i beste hender på riksen, og ble fulgt opp hele veien.

 

Mamma sier hun måtte holde leppene sammen når hun ammet meg.

 

Det er mange andre ting som er mye verre. Og med dagens teknologi er det sikkert enda bedre enn før.

Lykke til!

Og ps: Liker ikke at folk ennå kaller det hareskår. Leppe/ganespalte heter det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ays73.

Gratulerer med baby på vei. Klart du kan bli med oss her inne, vi skiller ikke mellom måneder ;)

Vet akkurat hvordan du har det nå! Det er det ukjente som skaper frykt. Husker første uka mi etter nyheten, da var det mye gråt, og det er en måte å bearbeide på det også.

MEN nå har jeg det så mye bedre. Jeg tenker slik at barna våre får ingen funksjons hemming, kan være akkurat som alle andre barn. En spalte i leppa klarer vi. Mannen din tar det slik som min mann, det er en god egenskap og ta ting som det kommer og se på det positive. Vi damer ser gjerne frem 20 år i tid og ser på alle utfordringer vi KAN møte/få. Men nå har jo vi disse hormonene som raser i kroppen om dagen og da, så er ikke så rart at det blir en del følelser.

 

Jeg var også Ul i går (ahus), hadde store forventninger om å få se omfanget av spalten, men lillegutt var ikke samarbeidsvillig, så fikk ingen gode ansiktsbilder. Bedre lykke neste gang (om 4 uker).

Legen min sa at venstre ensidig (total)spalte var sjelden koblet til kromosomfeil,... jeg suger til meg alt av det positive ;)

Han så på hele gutten en gang til, og alt er bra :) Han veier nå 800g, vokser bra.

 

Så kom det inn en jordmorstudent (veldig tilfeldig), og hun hadde født en gutt med leppespalte. Jeg synes det er utrolig at de kan se kun en leppespalte på UL. Hun skrøyt så av teamet på Riksen og sa vi var i gode hender.

 

Legene veksler mellom 2D og 3D. Noe ser de best ved 2d og annet ved 3d. Man skal ikke betale noe nei, dette er vanlig prosedyre i oppfølgingen av oss.

 

Du har 3 prinsesser og skal he ei prinsesse til. Heldig hun da med så mange som er glad i henne rundt seg.

Kos deg med den voksende mage, og jeg vet at du vil se litt annerledes på ting, bare du får litt tid på deg :)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.

Jeg ble født med ensidig leppe og ganespalte en maidag for over 30 år siden og jeg må se jeg ble veldig bra lappet sammen og har vel aldri lidd noen nød av det (som jeg husker ihvertfall)

Jeg tror ikke folk legger helt merke til det en gang, og har aldri hatt dårligere draget eller noe i den dur pga det.

 

Har alltid vært i beste hender på riksen, og ble fulgt opp hele veien.

 

Mamma sier hun måtte holde leppene sammen når hun ammet meg.

 

Det er mange andre ting som er mye verre. Og med dagens teknologi er det sikkert enda bedre enn før.

Lykke til!

Og ps: Liker ikke at folk ennå kaller det hareskår. Leppe/ganespalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit Ays73, og gratulerer så mye med jenta i magen! Selvfølgelig kan du henge her med oss! Grunnen til at jeg registrerte meg her inne er fordi jeg trengte å snakke med andre i samme situasjon, og hvem bryr seg vel om babyen kommer i mai eller juli? Vi har jo veldig mye av de samme tankene, bekymringene, gledene og spørsmålene vi som har fått vite at vi venter et spaltebarn.

 

Og jeg vil bare si at det er lov å være lei seg. Jeg var i alle fall veldig lei meg da vi fikk vite det på ordinær UL, og jeg gråt meg i søvn i flere dager. Ble også 100% sykemeldt et par uker, for jeg hadde ikke overskudd til å klare å jobbe i tillegg. Men det er utrolig hvordan tiden hjelper oss til å bearbeide informasjonen, og hvordan en spalte går fra å være en stor bekymring til å bli bare en liten utfordring. Selvfølgelig skulle jeg ønske at jenta vår ikke hadde noen spalte, men jeg har valgt å snu fokuset til noe positivt, for ellers blir tiden fremover tung både for oss og for babyen. Og derfor gleder jeg meg nå mest til hun kommer. Vil tipse dere om denne bloggen, og den herlig lille spaltegutten som kom til verden for under en uke siden: http://wheniseeyousmile.blogg.no/

 

I morgen skal vi på 3D UL på St. Olavs hospital, og jeg er spent på om hun er litt mer samarbeidsvillig denne gang. Håper det, for jeg har veldig lyst til å se henne.

 

Ønsker dere alle en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for anbefaling. Han gutten var nydelig! ;) Gleder meg til å ha en liten baby i armene igjen.

 

CIno: Håper dere har hatt en god dag i dag, at dere har fått sett den lille prinsessa deres godt ;) Som jeg skrev, fikk ikke vi sett ansiktet godt til lillegutt på torsdag. Håper på bedre lykke om 4 uker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så kjempe bra bilder av den lille prinsessen deres var :) å ikke minst så skjønn hun ser ut :) må være litt godt å få se hvordan spalten ser ut så du blir litt mere forberedt.

vi skal på ny UL i mars for å se om gullet vårt har spalte da søsteren har ganespalte. gleder oss, blir spennende :)håper vi å får 3d UL

 

ikke lenge igjen til mai så det er ikke lenge til hun er her :)

 

lykke til videre i svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fagremøy! Lykke til på UL i mars! Artig at vi har blitt en liten gjeng her inne som venter barn med spalte. Jeg krysser fingrene for at dere slipper unna denne gang, og takker for koselig kommentar om jenta i magen min. Jeg synes også hun er nydelig, og synes spalten ser smal ut.

 

Og JustDoit: Lykke til på UL om 4 uker. Jenta vår var heller ikke samarbeidsvillig forrige gang, men jeg tror hun skjønte at vi trengte å se henne i dag, for hun viste seg frem i all sin prakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dere herlige damer :)

Var innom bloggen din cino, og jenta di ser bare helt nydelig ut :) Kjempe fint og tydelig bilde. Jeg skal innrømme at jeg har gråtet mye i helgen som var og at jeg liksom ikke kommer meg helt igjennom dette. Er så mange spørsmål osv som jeg lurer på. Tror mye blir lettere etter vi har fått snakket med spalte teamet på Riksen. Mannen min er helt utrolig, han klarer faktisk å bare se det positivet i det, mens jeg sitter med alle bekymringene rundt som jeg synes er tunge og venne seg til. Det å lese hva dere andre føler og tenker her hjelper meg masse i prosessen :)

 

Fagermøy: Veldig beroligende å lese innleggende du har svart på både her og tråden jeg skrev i 2. trimester. Det hjelper så utrolig mye å lese hvordan andre har taklet dette og hva som faktisk venter oss :) Tusen takk :)

 

Jeg er så spent nå og lurer veldig på om noen av dere vet hvor tidlig kan man forvente at vi vil kunne få se jenta våres i 3D ? Er nå akk vippet i uke 19 og skal på ny UL neste onsdag :) Ser virkelig frem til denne da vi sikkert får vite litt mere og at vi også selv vet mere hva vi skal spørre om.

Er det bare dumt av meg å sitte og håpe at legene så feil på UL siden de brukte veldig lang tid og var så usikre på om det bare var en skygge de så på leppen? Etter at vi hadde vært inne i 2 omganger og kom inn for 3. gang og legen fikk opp bildet, sa han "det er som jeg trodde, her er det en leppe/kjeve spalte".

Kan han fortsatt ha sett feil?

Lurer også på når han sa han målte den til 3mm om dette er lengden/høyden eller er det bredden de da måler? Noen som vet?

 

Uff er så mange spørsmål jeg sitter med, og surfer rundt på nett for å prøve å finne svar... Prøver å la være siden legen sa "Ikke gå inn på nett og surf etter alt om dette på nett, da veldig mye av det som står der IKKE er filtrert." Han ville vi skulle vente med det til vi hadde fått snakket med spalte teamet. Det er bare så vanskelig å la være siden jeg lurer på så mye.

 

Noen dager går det veldig bra, mens andre dager synes jeg er veldig tunge. Har nå klart å informere de nærmeste av venner også om spalten til lille jenta våres (familie fikk vite det samme dagen etter UL), og alle sammen er så støttende og forståelsesfulle og kommer bare med positive ord om hvor flinke legene er osv :)

 

Takk for at jeg får være med i tråden deres, da dette hjelper meg utrolig masse med bearbeidelsen. Merker det er mye tanker som er i hodet rundt dette og redselen for alle operasjonene som de små herlige nurkene våres må igjennom. Gleder meg virkelig til jeg har kommet like langt i prosessen som dere :) Ikke missforstå meg for jeg elsker denne jenta over alt på jord og gleder meg masse til hun skal møte verden :) Er bare at jeg hadde håpet hun hadde sluppet alt hun må igjennom.. Tankene jeg får hele tiden som gjør at jeg begynner å gråte er sånn medlidenhet for denne lille jenta våres... blir så lei meg og tenker at hun trenger oss mer enn noe annet. Det er alltid første tanke som gjør at jeg gråter hver kveld. Spesiellt er det hver kveld vi legger oss for å sove hvor mannen min alltid legger hodet på magen og snakker til jenta våres. Han er så herlig og snakker så søtt og varmt til henne, og det får meg alltid til å begynne å gråte... Det morsomste i går natt var at i det han sier "lille Natalie, gi pappa ett lite dytt så jeg vet du er der" Så sparker hun, det var helt utrolig herlig :) Mannan min ble så glad og felte selv en tåre :) Han sier så mye godt til henne, forteller henne hver kveld hvor høyt han elsker henne og hvor velkommen hun er i denne verden og at han ikke klarer å vente med å holde henne i armene sine ;) Dette er også noe som hjelper meg masse i prosessen min :)

 

Dette ble veldig langt, men følte jeg bare måtte få litt ut av alt hva jeg tenker for tiden :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ays73! Selvfølgelig er det lov å ønske at legen har sett feil. Vi er da bare mennesker, og vi ønsker jo det aller, aller beste for ungene våre. Med spalten VET vi at det blir utfordringer, og vi VET at ungene våre skal gjennom smertefulle operasjoner. Og ingen ønsker jo det for sine barn. Å lese innlegget ditt er som å lese mine egne tanker de første dagene, ja faktisk ukene, etter at vi fikk beskjeden. Det er helt normalt, og jeg kan ikke si annet enn at jeg føler sånn med deg. Men jeg er samtidig overbevist om at dette kommer til å gå bra, og at du også vil klare å se mer positivt på situasjonen etter hvert. Men du mangler masse informasjon om behandlingsopplegg og hva som venter dere etter at babyen er kommet til verden. Og tro meg, det letter å vite hva som skal skje.

 

Vi hører til på St. Olavs, og ekspertene innen fosterdiagnostikk sitter her. Og de sier det er veldig vanskelig å se om det er spalte i ganen. Hos oss var de klare på at det var både leppe og kjevespalte på rutineultralyden, og at det da mest sannsynlig også er ganespalte. De målte ikke noe hos oss, så jeg vet ikke hva legen deres har målt hos dere.

 

Jeg sitter på jobb nå, så jeg får ikke skrevet alt jeg ønsker, men jeg måtte bare skrive litt til deg. Du er ikke alene, og du kommer til å oppleve massiv støtte blant venner og familie. Lykke til videre!

 

Klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Ays73:)

 

klart det er lov å synes det er tungt å trist å få beskjede at det er noe som ikke er som det skal med prinsessen din. det er faktisk en sunn reaksjon å få, og gråte det er no jeg gjorde mye den første tiden etter fødselen. jeg og gråt mest for jeg følte sånn med den lille prinsessen som lå der så intetanende om hva hun sklle gjennom, jeg gråt for jeg følte jeg sviktet som mor som ikke kunne amme.... men etterhvert så så jeg at hun trengte ingen medlidenhet for hun er en kjempe sterk liten frøken som synger og traller å danser :)

husker når hun skulle opperere ganen så måtte jeg reise til bergen alene for mannen min måtte være hjemme med de to andre barna våre.

det var helt merkelig for jeg regnet med jeg kom til å bryte sammen etter å ha levert henne på operasjons stuen, men de som skulle være hos henne under operasjonen var så rolig å så hyggelig at det gikk overaskende bra:)

skal ikke nekte for at det første døgnet var fælt da hun hadde mye vondtog var hoven. men etter et døgn sprang hun rundt i korridorene på barnekirurgen å sjarmerte alle rundt seg :) det som plaget henne mest var at hendene får mansjetter så de ikke skal kunne ta seg i munnen..

 

høres ut som du har en fantastisk mann og god støtte rundt deg :) benyt deg av dem, forumet her og tipser igjen om lgs.no der er det forum også

og meld deg gjerne inn på facebook sin side. der er vi mange i samme båt http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=54591630975.

 

gråt når du føler for det, det er ikke noe å skjemmes over!

 

tror ikke de har sett feil på ul og jeg er ikke sikker på hvordan det er de måler spalten. men dette er noe du kan ringe spalteteamet å høre om.

 

håper det går bedre med deg etterhvert og når du får den vakre jenta deres i armene vil du smelte :)

 

varme klemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk chino:) ja vi håper vi slipper unna denne gangen. det er kanskje lit feil å si det her inne da alle her venter spaltebarn, men det er jo ikke en ting man ønsker til 7ende å sisst.

 

jeg og syns spalten til jenta de så smal ut :) det er så kjekt å se hvor godt man kan se de nydelige gullene på 3d ul:) håper vi også får 3d i mars :)

 

 

lykke til videre med svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Må bare si en gang til at jeg er glad for å ha dere her inne :) :)

Nå har jeg skrevet en "jukselapp" slik at jeg får svart alle, for det ønsker jeg(blitt en liten gjeng nå) ;)

 

Fagremøy: Jeg håper at dere nå får en roligere/lettere barsel tid, enn dere hadde sist. Har jeg forstått deg riktig er det 95% sjanse for at babyen din ikke har spalte. Vet du om det er en gutt eller jente?

Var inne på forbundet, de har dessverre lagt ned forumet(diskusjon/samtale) pga lite aktivitet.

 

Cino: Besøkte bloggen din. Jeg ble så glad av å se din nydelige skatt, så fint bilde! :) Spalten så ikke stor ut, slike bilder vil jeg ha av lillegutt også ;)

Måtte også titte litt på dine kreative evner, flink du er. Driver selv med papirhobby og elsker å scrappe. (lage album).

 

Ays73: Som Cino skriver, så kjenner jeg igjen tankene dine.

Jeg ønsket også at de hadde sett feil, pga de fikk dårlige bilder og at gutten hadde hendene i veien hele tiden. Og man blir sliten av de tankene også, så det blir godt for deg å få oppfølging UL på onsdag + mer info.

Vi var på Ul i uke 20, og da har ikke babyen underhudsfett som gjør da at huden henger mere, og man får ikke så godt bilde på omfanget. Men for all del, fikk sett mye og bare det å få snakket med legen gjorde meg roligere.(jeg vet veldig lite om spalten til gutten min(foreløpig)).

 

Gleder meg så til å bli mamma igjen. Og vet at vi kommer styrket gjennom dette.

 

Klem :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann JustDoit :)

 

 

har de lagt ned forumet? så kjipt da. vi brukte forumet mye etter fødselen av jenta vår og fikk mye tips og råd. får håpe de. finner ut at de vil åpne det igjen etterhvert da.

 

vi vet ikke om det er jente eller gutt så det blir ekstra spennende når h*n kommer ut:)vi har tre jenter fra før så hadde vert litt artig med en gutt da;)

 

ja det stemmer at det er 95% sjanse for at lille ikke har spalte så vi krysser fingrene for at vi slipper unna denne gangen:)

 

 

klem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

Og velkommen Ays73 ♥Gravid♥ - kjekt at du fant oss her inne :)

Kjenner meg igjen i tankene dine rundt spalten. Jeg føler jeg har kommet så langt i prosessen nå at jeg nesten bare gleder meg. Det er herlig :)

 

Fagremøy: Tuuusen takk for at du deler dine erfaringer med oss. Setter veldig pris på det. Det som står på nettet er veldig informativt og greit, men liker best å høre om personlige erfaringer :)

Lurer litt på hvor lenge dere lå på barsel etter fødselen? Og når følte du at du fikk dreisen på matingen?

Og lykke til på ul forresten:)

 

Cino : For en nydelig jente:) :). Spalten og nesen ser nesten identisk ut til bildene vi har fått av jenten vår. Og jeg synes også spalten ikke ser så aller verst ut.

 

Lurte forresten på om jeg skulle bestille en 3d ultralyd på majorstuaklinikken. Da får jeg minst en halv time med kosebilder :) (3d ultralyden på sykehuset var vel og bra, men det var jo bare noen korte glimt vi fikk se henne)

 

Ellers God helg til dere alle sammen :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann Plutselig_gravid :)

 

kjekt å høre at mine erfaringer kan være til hjelp for andre:)

 

vi ble liggende på barsel i 4 døgn da de ikke kunne å bruke spesialflasken på sjukehuset så vi styrte litt med vanlig flaske (uten suksess) så vi hadde en del gråting både på mor å barn før det kom en redende engel på nattskiftet som leste bruksanvisningen å satte sammen flasken (habermann) riktig å prinsessa fikk i seg mat skikkelig for første gang :)

 

kan være greit å høre på barsel der dere skal ligge om hvilke flasker de har til spaltebarn der sånn att de er forberedt å kjøper inn om de ikke har der og at de lærer seg hvordan bruke dem før dere kommer :) kan spare dere for mye frustrasjon og ikke minst tårere.

 

med en gang vi fikk til å bruke flasken riktig den natta gikk matingen egentlig bra. ho fikk i seg litt lite til å begynne med følte vi ,men la på seg bra så regner med det var nok til henne. ho var hvertfall fornøyd å sov godt når vi kom igang med habemann flasken :)

 

vi sleit en del med at melken satte seg fast i spalten å ho fikk ikke puste men da tok vi ho opp av sengen eller stolen så gikk det bra.

 

spaltebarn har en tandens til å få mye av maten opp og ut av nesen og gulper en del så det har vert noen runder med dette. derfor er det ofte det blir noen ekstra runder med mating for maten komer oppigjen.

 

tusen takk :) vi gleder oss til UL:) blir spennende å se hva de finner ut, og ikke minst å få se lille :))

 

vi å lurer på å bestille privat 3d UL for å få se lille vidunderet:)) har ikke gjort det med noen av de 3 andre barna våre så hadde vert gøy :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei :)

 

Fagremøy: Jeg har notert meg tipsene dine, takk, veldig greit å høre fra noen som har vært igjennom dette. Begynner å få noen spørsmål nå som jeg skal stille på Riksen og Fødestedet mitt (Ahus).

Du har 3 jenter fra før ja ;) Spennede å se hva som gjemmer seg i magen denne gang da.

Lykke til på UL i mars, får satse på at 95% er nok ;)

 

Vi må vel få enerom på barsel vi? synes noe annet virker rart.

 

Cino: Skal du tilbake til UL nå? Eller har legen på en måte fått de svarene man trenger?

 

Ays73: Håper du har hatt en god dag i dag (UL), med god oppfølging og informasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...