Gå til innhold

Koloskopi. Hvorfor bedøver de ikke i Norge ved koloskopi?


www.OnlineLege.no

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har vært til tykktarmsundersøkelse og måttet gjennomgå en undersøkelse som kalles koloskopi? Ved koloskopi føres et tynt kamerarør inn i tykktarmen via endetarmsåpningen for at legen skal kunne se på tarmen innenfra.

 

Det viser seg at Norge er et av de landene i den vestlige verden som har høyest forekomst av tykktarmskreft, men er snart det eneste landet som ikke tilbyr bedøvelse ved inngrepet? Som fastlege er jeg frustrert og ikke minst engstelig for å ha noen av mine pasienter gående med symptomer som frykter å la seg undersøke fordi de vet det er vondt. Undersøkelser viser seg dessverre at det også KAN være vondt i opptil så mye som halvparten av tilfellene. Det avhenger av både sykehus, utstyr og hvem som undersøker.

 

I Norge sier legene at det er for ressurskrevende å sette bedøvelse og at de dessuten ikke får signaler fra pasientene når det gjør FOR vondt, hvilket kan bety at tarmveggen er i ferd med å gjennomhulles. Men i utlandet foretar de denne prosedyren under bedøvelse, og allikevel skjer det ikke at det oppstår hull i tarmen i mer enn 0.03 % av koloskopiene. Dette er vel en risiko man har lyst å løpe, er det ikke? Prøv å sette deg inn i en situasjon hvor du skal til koloskopi om en uke og hvilke tanker som flyr gjennom hodet dit de dagene. Eller, tenk deg at du vet hvor smertefull undersøkelsen er og at du plutselig en dag oppdager blod i avføringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei på deg :)

 

Jeg har ikke selv vært til koloskopi-undersøkelse, men jobber som sykepleier på en klinikk hvor vi utfører koloskopi flere ganger om dagen.

 

Jeg ser hva du skriver, men i de aller aller fleste tilfeller (hos oss i alle fall), trenger faktisk ikke pasienten "bedøvelse" (vi bruker Midazolam og evt Petidin iv). I noen tilfeller ønsker pasienten det før undersøkelsen starter - enten fordi de har vært til koloskopi tidligere og det da var smertefullt eller fordi de har hørt "skremselshistorier" fra andre. Stort sett starter alle pasienter hos oss uten noe legemiddel, og kun en brøkdel får/trenger noe i løpet av undersøkelsen.

 

Det er selvfølgelig en vanskelig debatt - på grunn av at alle mennesker er totalt forskjellige og har alle individuelle behov, opplevelser og smerteterskler, samt at fysiske og psykiske faktorer spiller inn. En tykktarm full av divertikler, betennelse eller de med irritabel colon, kan ha veldig store smerter - og da nøler i alle fall ikke vi med å gi pasienten beroligende eller smertestillende.

 

Jeg syns det er viktig å understreke at hos oss opplever vi at de aller færreste syns at underskelsen er smertefull! Langt under halvparten av våre pasienter! Mange finner den selvsagt ubehagelig - at et instrument faktisk skal føres "feil vei" opp i tarmen, men ikke smertefullt. Det skal også nevnes at vi er en privat klinikk, som også dermed kanskje ikke har det samme tidspresset på oss som gastrolab. på et sykehus. Vi har satt av en time til hver koloskopi, og bruker god tid til forklaring både i forkant, underveis og i etterkant av undersøkelsen. Det tror jeg også er både betryggende og beroligende psykisk og fysisk.

 

Jeg kan selvsagt bare svare for hvordan det foregår hos oss - ikke for andre klinikker og avdelinger. Håper dette kan gi deg en liten positiv vinkling i "koloskopi-verdenen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at det jo er en viss risiko med narkose/bedøvelse også som må taes hensyn til. Vi er i alle fall av den oppfatning av at dersom man kan unngå å gi unødige legemidler, så er det til det beste både for oss og ikke minst for pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Jeg har selv fått utført koloskopi.Jeg mener selv jeg har en høy smerteterskel, da jeg gikk igjennom en LANG fødsel (25 timer fra 4cm til ungen var ute, naturlig), uten noen form for bedøvelse. Eller jo, jeg hadde lystgass.

Min koloskopi ble utfør etter lang tid med blod i avføring, og viste at jeg hadde ulcerøs kolitt i hele tykktarmen, rimelig betent kan du si. Jeg hadde store smerter, så store at jeg på ett tidspunkt uttrykte at jeg ikke ville klare å fullføre. Jeg fikk ingen tilbud om bedøvelse/ smertestillende, og hele tarmen ble undersøkt.

Ja, jeg gruer meg veldig til neste undersøkelse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Off, så fælt for deg med en slik opplevelse, 20:37 :(

 

Som jeg skrev i mine forrige to innlegg, er en så betent tarm en stor indikasjon for beroligende/smertestillende behandling under undersøkelsen, mener jeg. Ble du undersøkt ved et sykehus eller en privat klinikk? Jeg ville anbefalt deg å undersøke litt rundt å finne en klinikk/sykehus som har mulighet til å gi deg noe å slappe av på før neste kontroll. Med en slik erfaring er det ikke rart du gruer for neste undersøkelse - det er en selvfølge!

 

Når det er sagt...om du nå er godt behandlet og tarmslimhinnen din er helet, er det ikke sikkert du vil kjenne like mye smerte neste gang. Håper for din del at du får en bedre opplevelse...men fortell for all del om din forrige koloskopi, slik at legen vet om det før han starter.

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har vært til koloskopi og syntes ikke det var smertefullt, men så fant de heldigvis ikke noe galt heller. Det burde selvsagt tilby bedøvelse når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har hatt 6 koloskopi undersøkelser og fått beroligende på alle sammen. Har UC igjennom hele tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Mange land tilbyr jo alle fødende epidural f eks også samt at det liksom et mål at alt skal v ære helt smertefritt. Narkose alle som tar ut egg ved ivf f eks. Det siste er jo like latterlig som nsrkose ved colonoskopi(i tilfelle det gjør vondt, mens det jo i mange tilfeller ikke kjennes ubehagelig engang). Har personlig erfaring m begge deler og vet at det kan være helt greie undersøkelser for noen.

Synes vi har et sunt forhold til smerte her i landet. Litt smerte gjør ingenting siden det er tryggere å gjennomføre undersøkelsen uten narkose. Men de som får veldig vondt eller har traumatiske ting bak seg bør selvfølgelig få petidin eller lignende. Selv ville det ikke falle meg inn å gjennomgå narkose hvis jeg ikke må

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

hei..har tatt det på volvat flere ganger da jeg produserer polypper...og der får jeg smertestillende og beroligende i armen under undersøkelsen. helt greit..og sent svar her da. håber det gikk bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Eg tok koloskopi i 2011 og fekk både beroligande og bedøvelse før inngrepet. Var ikkje vondt då men etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

La oss gjøre dette klart; Jeg er 17 år, og har vært inne for en koloskopi to dager før bursdagen, og en uke før jul. Jeg gruet meg veldig mye, og hadde lest mange skremselshistorier, som selvfølgelig ikke hjalp meg noe. Jeg nevnte for doktoren som skulle utføre prosedyren at jeg var litt nervøs, og lurte på om jeg kunne få noe beroliggende. Doktoren smilte til meg, og sa at det egentlig ikke var nødvendig, og at han utfører mange undersøkelser om dagen. Likevel sa han at hvis jeg ville ha beroliggende, så skulle jeg selvfølgelig får det! Jeg fikk morfin innsprøytet i armen, og ble umiddelbart litt døsig. Doktoren gjorde undersøkelsen bra, og det var ingen dårlig opplevelse. Ventetiden dagene før undersøkelsen er tusen ganger verre enn selve undersøkelsen!!! Denne morfinsprøyten gjorde altså at jeg ikke kjente skopet, og jeg kunne følge selv med på skjermen for å se hva som var galt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...