Gå til innhold

ADHD og blikkontakt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vi sliter i alle fall med å få blikkontakt med jenta vår på snart 7 år med ADHD.

Vi har til og med prøvd Marte Meo (som man bruker på babyer, for å prøve å få henne til å holde blikkontakten med oss, og trene den opp) , men funker dårlig :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi sliter i alle fall med å få blikkontakt med jenta vår på snart 7 år med ADHD.

Vi har til og med prøvd Marte Meo (som man bruker på babyer, for å prøve å få henne til å holde blikkontakten med oss, og trene den opp) , men funker dårlig :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Dere skal ikke prøve å få blikk kontakt hele veien, det er ubehagelig for dem!

 

Hvis dere absolutt vil øve på dette så be barnet se på nesen deres når hun snakker.

 

 

 

Marte Meo funker ikke på bokstavdiagoser.

 

Generellt sett vil jeg be foreldre til bokstavbarn med å være varsom, begynnelsen på ett godt arbeid starter nemlig med å inse at de er annerledes-og har derfor ikke behov for det vi andre uten diagnoser har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for andre,men personlig liker jeg rett og slett ikke blikkontakt..Jeg blir stresset og satt ut om noen "insisterer" på å stirre meg rett i øynene hele tiden.Øynene mine vandrer,jeg vrir meg og klarer ikke å konsentrere meg om det som blir sagt/snakket om..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette - ang min datter på 7 år med ADHD.

Men når vi prøvde marte meo, visste vi ikke at hun hadde det.

vi har nyss fått diagnosen, og vi har prøvd alt før vi tok utredning.

Startet for vel 4,5 år siden med webster stratton, så har vi prøvd PMTO ved to forskjellige anledninger, så har vi gått til samtaler hos en psyk på bup for en slags "diagnostisering" og fikk da stempelet - Adferdsproblemer relatert til hjemmet- som de etterhvert i bhg, forsto at ikke var så veldig KUN hjemmet alikevel ;-)

så var det martemeo, og filming i nesten ett år, før saksbehandleren mente at her var det noe mer.

Neeeeeei, sier du det? det har jeg jo bare sagt nå siden ungen var født,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stresser ikke i forhold til det med blikkontakten på barnet mitt, synes bare det er slitsomt at barnehagen stadig kommenterer det som noe negativt.

Fungerer greit hjemme selv om han ikke er den som gir langvarig og stabil blikkontakt. Sliter selv med blikkontakten. Føles unaturlig å holde blikket over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å få med i innlegget over at barnet mitt ikke har noen diagnose enda, men er under utredning. Siden ADHD er svært utbredt i slekta så mistenker vi dette. Han har veldige mange av symptomene på ADHD ,men om det er nok til å ende ut i en diagnose er for tidlig å si.

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei jeg har adhd min datter har adhd vi liker ikke att folk ser på oss, vi viker unna med en gang, vi var i høst på adhd samling med kurs for oss voksene der fikk jeg bekreftet noe jeg aldri hadde tenkt på før att mange med ADHD ikke liker blikk kontakt, så da fikk jeg rett og slett beskjed om att jeg var ikke gal, det var bare slik jeg var pga min adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Min datter har adhd og har aldri hatt problemer med blikk-kontakt så det varierer nok som du nevner veldig. For min jente har det vært konsentrasjonen og impulskontrolldet har gått ut over, samt følelsene. Hun begynte på medisiner i sommer og hun har hatt ufattelig stor fremgang, fra å ha vært dårligst i matte har læreren nå brukt hennes mattelekser som fasit for å rette de andre sine lekser, hun var den eneste med ALT rett i en norsk-test de nylig hadde, norsk og slikt har hun alltid ligger på topp, men matte dét er jeg så stolt over, vi har sittet med lekser dog i minst to timer hver dag, jeg med mine tre barn har til tider vært så sliten at jeg har grått når ungene har lagt seg, men på møtet vi hadde torsdag i forrige uke så sa de alt dette, de var overveldet over fremgangen og hvor tydelig det var at medisiner var det rette for henne. Følelsene hennes er merkontrollert, hun klarer å stenge ting ute slit at hun får til å jobbe med skolearbeid og impulskontrollen er kommet. Nå har hun klart å bygge sterke vennskap og ikke ødelegge dem med følelsene sine tvert hun følte seg såret osv. Jeg er så lykkelig på hennes vegne at jeg svever!! Alt har vært verdt det :D



Anonymous poster hash: 06131...053
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Jeg er nysgjerrig på hvilke medisiner dere bruker, og om det er blitt anbefalt en tidsperiode for medisinbruk, eller kan barnet tar de hver dag opp i voksen alder?

 

Anonymous poster hash: dc7f6...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...