Skrevet 19 desember 2010 - 13:21
hiver meg på bølgen, selv om jeg har fått babyen allerede føler jeg mest tilhørighet til januar klubben...
fødselen ble satt i gang mandag 13 desember, hadde termin 11 januar, nurket var ute tirsdag 14 desember 14.26 eller noe..
var utrolig lettet når jeg bare trengte en pille, og at det gikk så fort.. var blitt fortalt at jeg kunne forvente meg flere dager før fødelene begynte.. sammentrekningene kom, og utvikles seg til rier ut på kvelden en gang. men de var så og hyppige, og barnefar ble sendt hjem. til og med jordmor trodde at disse skulle gå over. kl 3 gikk vannet, og riene ble etter dette sterkere og mer effektiv. halv 6 ringte jeg barnefaren, hadde bare ett 2-3 cm åpning, men det begynte å bli ganske vondt og ønsket å ha han til stede. jeg er i ettertid veldig glad jeg ringte han når jeg gjorde det, alt gikk egentlig veldig i ett etter det. mange timer med mye pusting og pesing, skal ikke lyge, syntes det var kjempe tungt og utmattende.
fikk etterhvet komme i badekaret, det var deilig. men det var for min del ganske vanskelig å jobbe med riene oppi der, så sto opp etter en times tid eller noe.. hadde en periode der riene ikke var så voldsomme og hyppige, og har konkludert med at det var her kroppen min samlet krefter, jeg var utmattet og lei av å ha det vondt. Hadde rundt 6 cm åpning, og riene bygget seg kraftig opp igjen, pluttselig var pressriene i gang.. mye fortere enn forventet, fikk beskjed om å ikke presse, hadde en liten kant igjen.. å ikke presse når man har pressrier var til noe av det mest umulige jeg noen sinne har opplevd. jordmødrene konklunderte med at kanten var myk nok til å begynne å presse, og det gjorde jeg. etter mye press og styr kom endelig lille pia ut, alt smerte var glemt, det var heeelt fantastisk. kan ikke beskrive hvordan det føltes, men det var heelt utrolig fint.. alt av smerte slit å strev var verd det, glemt og over. herregud for en deilig opplevelse..
hun var 2063 gram og 44 cm, kjempe liten og søt... nydligste i hele verden <3 og prinsessa skal hete Tilde =D
lykke til alle sammen, dere har en fantastisk opplevelse i møte