Gå til innhold

Skilte foreldre i jula

2 svar til dette emnet

Skrevet 09 desember 2010 - 12:30 #1

Hei Dette er Julie Gjørven, journalist i Foreldre & Barn. Jeg skal lage en liten nettsak om smarte tips for skilte foreldre i jula. Er det noen som har fine alternative løsninger til hvordan man klarer å feire sammen eller hver for seg?

ana baroma
  • Medlem
  • 33 Innlegg

Skrevet 09 desember 2010 - 13:27 #2

Mine tips er som følger: Aldri gi barnet dårlig samvittighet for at det skal feire julaften hos den andre. Snakk ikke om at dette blir en trist julaften fordi barnet er hos den andre. Selv om man kanskje får en trasig julaften, så gir man barnet dårlig samvittighet fordi det koser seg hos den andre. Ta ansvar og forbered jula i god tid!! Dvs avtal samvær i jula så detaljert som nødvendig. Noen trenger å avtale byttedag, andre må ha det på minuttet. Ikke la ungene bli kasteball! Vi hadde tidligere lille julaften hos den ene, julaften hos den andre, 2.-3. dag sammen med den ene igjen osv. Ingen ferie for barnet iallfall.... Nå er det ingen ekstra julaften på lille julaften, men vi deler jula i to. Null problem og glad unge. Å feire jul sammen er ikke nødvendigvis bare bra, og den dagen nye partnere kommer inn, så kan man stort sett glemme denslags. Ikke lag kunstige rammer dersom det føles rart og unaturlig. Husk at barnet elsker begge sine foreldre, og kjenner stor lojalitet til begge to:-) Diskuter gavestr i nyfamilien, med mine, dine og våre barn. Det er en del konflikter rundt det at barn med to hjem får mer gaver enn de andre barna o.l.

mamma til 2 flo-
tte gutter
  • Medlem
  • 15 Innlegg

Skrevet 20 desember 2010 - 09:19 #3

Jeg skal som vanlig ferie jul med mann, felles barn, særkullsbarn, svigers og exen. Det gjør vi hvert år. Årsaken til at det er mulig er i vårt tilfelle følgende: - ukomplisert brudd da sønnen vår var bitteliten - det gikk mange år før jeg traff min mann og han ble inkludert i familien - exen har ikke ny familie - og en stor porsjon toleranse og goodwill fra alle parter

Alle emner:

Snarveier

Siste innlegg