Gå til innhold

Noen som kan noe om dette med synskrav dersom du f.eks skal kjøre buss, lastebil osv...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For å ta lappen i dag må du ta synstest så lenge du bruker briller/linser.

Klarer du testen har det ikke noe å si hvilket syn du har. Selv om du er blind på det ene øyet kan du bli bussjåfør. Så et minimum synskrav finnes ikke.

Jeg er usikker om dette også gjelder piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for synskrav når man kjører bil har endret seg mens jeg har vært i permisjon, så jeg er ikke helt sikker på hva kravene er nå, men jeg tror det har blitt enklere krav for lastebil osv. Tidligere var det krav både i forhold til styrke på briller og også krav for hva man ser pr øye, begge deler tror jeg er borte nå. Reglene som var, var at man ikke kunne ha styrker over +/-8 og med briller/linser måtte man se bokstavlinjen på tavla som heter 0,5 med det dårligste øyet og 0,8 med det beste øyet. Jeg TROR kravet som er endret er at det dårligste øyet kan se linjen som heter 0,1, men er på ingen måte sikker.

 

I tillegg så skal synsfeltet på begge øyne være fullt, så hvis man feks har en skade på øyet som gjør at man på et øye ikke ser noe på høyre side av en ting man ser på, så kan man ikke kjøre bil, uavhengig av hvor godt man ser på det andre øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg som sagt ikke sikker på de nye reglene, men etter de gamle reglene hadde du ikke lov til å kjøre lastebil (som var spørsmålet her og jeg ser jeg burde presisert det).

 

Hilsen optikeren som må sette seg inn i de nye reglene før hun begynner å jobbe igjen og godkjenner om folk har godt nok syn til å kjøre bil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2221 har rett i alt h*n sier. Det skal foreligge attest og spesiel godkjennelse fra fylkeslegen om du skal ha lov til å kjøre tyngre kjøretøy med kun 1 funksjonelt øye.

 

Hilsen OPTIKER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...