Gå til innhold

Hva bruker dere til pinnekjøtt?


Mrs Bad enkelt og greit

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage pinnekjøtt på julaften. Dette er første gangen jeg lager det så det blir spennende.

Men hva bruker dere å spise til?

Kålrabistappe og potet bruker vi. Men min kjære bror vil helst ha en saus til og ikke sjy eller hva det heter. Hvilken saus passer evnt til pinnekjøtt da?

Må planlegge i god tid da jeg kommer til å være høygravid med kraftig bekkenløsning på julaften. hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ -skakke være saus til pinnekjøtt kan du hilse og si! -Eller så kan du jo være grei å lage til ham om han kan komme opp med en oppskrift! Kanskje lage saus av sjyen? Vi bruker kålerabistappe (med en dæsj gulrotstappe blandet inn+litt sjy for den gode smaken) og poteter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg skikkelig lyst på pinnekjøtt kjenner jeg:)

Vi har tradisjon med det på lille julaften, og da serverer vi alltid kålrabistappe (må være hjemmelagd!) og poteter til. Lager også brun saus ved siden av, som et krav fra mannen sin side. I tillegg har vi alltid en god pølse, som f.eks vossafår, og ripsgele. Og selvsagt øl og akevit;)

 

Lykke til med pinnekjøttet, det går veldig greit å lage det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag hvit saus med litt av sjya mmmmmm det er bare helt fantastisk, (Må lages fra bunn av )

Vi har kålrabistuing (bruker litt av den hvite sausen i her da blir den enda mer fantastisk!) har også i et par gulrøtter for å sette en ekstra spiss på.

Surkål liker mannen å ha ved siden av...

ÅÅÅÅÅ nå ble jeg sulten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fins pose saus med det også så det på butikken her forleden dag :D Måtte bare poengtere det, husker da jeg var høygravid å var ute etter å finne hver minste snarvei at jeg prøvde meg på fløtesaus fra pose, la meg si det slik det var ikke noe suksess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm hvit saus faktisk. Trodde brun saus var mer aktuelt jeg da men. Er ikke jeg som skal spise pinnekjøtt med saus så for meg spiller det ingen rolle. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at hvit saus til pinnekjøtt er vanlig på island. Jeg lager det selv. Vi har ingen tradisjoner for pinnekjøtt i min familie,men det er jo sinnsykt digg mmmm. Men jeg takler ikke dette fettet sjyen på potetene,så jeg må og ha saus hehe.

Og saus på poteter er jo veldig barnevennlig også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, saus til Pinnekjøtt?? Den var ny. Vi bruker ribbefett, kålrabistappe, potet, hjemmelaget surkål og hjemmebakt flatbrød.

 

Går sikkert an å lage en god saus på ribbefettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg takler heller ikke sjyen, hadde bare mora mi fått det inn i hue når jeg var liten hadde jeg nok spist pinnekjøtt da også :) Ungene her i hun er iallefall helt ville etter pinnekjøtt med saus. til og med hu minste på 10mnd fikk smake litt saus poteter og kålrabistuing her forleden å elska det. jeg bruker litt å sjyen i både kålrabistuinga å i sausen smaker himmelsk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saus? Uff.

 

Vi bruker pinnekjøtt, kålrabistappe, potete og så liker jeg litt rødkål. Om noen trenger ekstra saus bruker de fettet fra pinnekjøttet.

 

Rødkål er vel ikke helt standard, men det er godt ved siden av. Jeg liker best å bare spise kjøtt, stappe og rødkål. Nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett oppskrifter med tomatsaus og indisk-inspirerte sauser til pinnekjøtt, men hvit saus - den var ny! Artig :)

 

Vi bruker poteter, kålrabistappe og sjysaus. I tillegg er stefaren min vant med å ha små komler ved siden av, og sjøl sverger jeg til sosisser - blir ikke jul uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle ble sultne av denne tråden men IKKE jeg. Tenker på alt det fettet. Blæh, bra jeg skal lage spagetti bolognese til jenta vår også. Kanskje jeg joiner hu på den. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager rotmos til pinnekjøtt jeg.

Den består av kålrot, gulrot og mandelpotet. Smør, salt og pepper. Litt muskat og kraft/sjy fra pinnekjøttet. Ikke noe poteter ved siden av.

 

Nå fikk jeg lyst på pinnekjøttmiddag!! :D

Taco til middag i dag, så pinnekjøttet får vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tilbehør har vi hjemmelagde juleplser av hjort, storfe og gris, poteter, surkål, kålrabistappe og tyttebær + ribbefett for de som måtte ønske det.

 

Saus skal det IKKE være til pinnekjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrabistappe, poteter, og smelta smør/sjy fra pinnekjøttet.

Her jeg bor nå er det også obligatorisk med svinemør, en pølse.

 

Spiste julemiddag på julebord i går, og det var helt fantastisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt kålrabistappe, potet og sennep (litt sterk) til.

Trodde det var helt vanlig med sennep til, men det er visst bare oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...