Gå til innhold

Hvor farlig er det egentlig med kunstig søtning for små barn? Svigermor stapper barnet vårt full i "sukkerfritt" snop..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min svigermor er nemmlig av den oppfattningen at det er mye bedre og gi han "sukkerfritt" snop enn med vannlig sukker.

 

Jeg er dypt uenig og jeg gir han aldri noe som er "sukkerfritt" dette gjelder både yoghurt, syltetøy, drops og slike ting. Han får ikke mye snop av oss heller men får han noe så er det ikke med kunstig søtning.

 

Men dette bryr altså ikke svigermor seg noe om og hun stapper i han "sukkerfritt" snop, yoghurt osv..i den troen at det er såååå mye bedre enn vannlig sukker. Det nytter heller ikke og ta det opp med henne da hun bare fnyser av det vi sier og absolutt ikke respekterer når vi sier at barnet ikke skal ha kunstig søtning.

 

 

Så hva gjør vi???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er snart 3 år..Men er ikke særlig sugen på at gutten skal få kroppen full at kunstige tisettnings stoffer. Men det kan da umulig være særlig sunt og gi barn kunstig søtning selv om de er 3 år eller eldre??

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gis det litt snop i helger, men aldri sukkerfritt.

 

Hvor skadelig det egentlig er det vel ingen som vet. Resultatet får en vel gjerne etterhvert når denne generasjonen vokser opp. Når det blir anbefalt ikke gi det til barn, bør en følge dette.

 

Her får de heller ikke drikke sukkerfri saft, lettbrus osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som la ut link fra matportalen.

 

Jeg har vært ganske streng i forhold til sønnen min og kunstig søtstoff. Har vi hatt lettbrus hjemme, har han ikke fått av denne, men har "måttet" drikke sukkerbrusen. Nå er han 14, og drikker lettbrus hvis han vil, men han har ikke fått lov til det før de siste 2-3 åra.

Jeg tror heller ikke kunstig søtstoff er så bra, så synes du skal stå på ditt. Kan du ikke si at barnet ditt blir urolig i magen av kunstig søtstoff? Det står jo advarsel om dette på flere lettprodukter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg en del om søtningstoffer og sukker. Rørsukker som man finner i vanlig mat og godterier er langt i fra bra for kroppen som mange tror. Det kan bla virker avhengighetskapende på barn og ungdommer (i størst grad).

 

Det finnes ulike type søtningstoffer og det er ikke alle som er farlige. Aspertan (eller hvordan det skrives :P ) er f.eks nervegift,mens xylitol fra bjørk er naturens søtningsstoff og er veldig trygt.

 

Jeg er veldig nøye med hva mine unger får i seg av søtningsstoffer. Prøver så langt jeg kan å holde ungene unna rørsukker (er selvfølgelig ikke nazi på det) og ser nøye igjennom hva ungene spiser av søtningsstoffer.

 

Jeg lager gjerne kaker laget av xylitol da dette ikke er skadelig for barn eller voksne og man kan finne det i naturen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da syns jeg du skal google deg fram til informasjon fra troverdige kilder om at kunstig søtning er mer skadelig enn sukker for barn, og så gi det til svigermor. Jeg har jo lest en del om dette selv, men husker ikke hvor nå.

 

Jenta vår er 5 år, og vi har aldri gitt henne noe med kunstig søtning. Ja, med unntak av fluortabletter. Ikke helt happy for det, men jeg får ikke gitt fluortabletter ellers.....Det frarådes jo også å å gi kunstig søtning til barn under 3 år, og det er det nok en god grunn til!

 

Så utrolig frekt av svigermor å ikke respektere dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...