Gå til innhold

Stenge barn inne i mørket


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min sønn på 3,5 år kan være litt sta og viljesterk til tider. Det hender at han ikke vil ta på nattdrakt og pusse tenner på kveldene. Mye styr på badet med andre ord. Jeg bruker ofte "time-out" forklarer han da hvorfor osv....... Men far hans stenger han inne på badet og slår av lyset. Så står han utenfor døren en stund. Ungen blir da mer redd og banker og hamrer på døren og vil selvsagt ut. Ikke mye han da tenker over hvor "slem" han har vært og ikke ville ta på seg nattdrakten. Jeg er ikke enig i måten han å gjøre dette på. I går sto vi og kranglet utenfor badedøren om dette. Jeg blir litt lei meg....

Hva kan skje med ungene når de blir ute for sånt. De blir vel mer redd for både mørket og får anst og ja vet ikke hva. Er det noen der ute som kan noe om hvilke konsekvenser dette kan få? Trenge noen fakta å legge på bordet, for dette skal ikke skje flere ganger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Ingen kan elvsagt vite nøyaktig hvilke konsekvenser dette kommer til å få, for alle barn er forskjellige. Men det er jo uansett en hårreisende ting å gjøre. Hadde noen gjort dette mot mitt barn hadde jeg blitt aldeles vill og gal og slått ham rett ned eller kastet ham på dør. Jeg hadde _aldri_ villet være sammen med en som håndterer barn på denne måten.

 

Mulige konsekvenser: Jeg tenker redsel for mørke, redsel for badet, redsel for å være alene. Sengevæting, mareritt og psykiske ettervirkninger i senere alder. Men jeg er ingen psykolog, og jeg kjenner ikke barnet ditt så jeg _vet_ jo ikke.

 

Mine unger har også hatt perioder de ikke har villet pusse tenner. Jeg har da ganske enkelt holdt dem fast og pusset med tvang. Å stenge dem inne og slokke lyset er slik man leser om i skrekkhistorier fra gamle dager, om unger som hadde en grusom oppvekst og lider av det i en alder av 90 liksom. Han fyren der hadde jeg kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette MÅ DU IKKE LA BF GJØRE!

 

Er han helt på rusk?!?

Han traumatiserer barnet, og gutten er ALT FOR liten til å bli utsatt for en slik forferdelig, uforståelig behandling. Han har ikke forutsetninger for å begripe hvorfor pappa gjør dette - og far ødelegger enormt mye ved å utsette barnet for dette.

Skremme barn til lydighet er en særdeles utdatert og grusom måte å oppdra på.

(Ja, jeg er for tydelig grensesetting i oppdragelsen - men overhodet ikke på denne måten!!)

 

Denne måten å oppdra på burdte ingen foreldre i vår generasjon tillate seg, da vi nå vet hvor skadelig skremselsoppdragelse er.

 

Stå på ditt!

Mvh. snart trebarnsmamma/lærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10:58 igjen; så at jeg egentlig ikke hadde svart på det du spurte om - ble så engasjert... ;)

 

Her er noen typiske negative konsekvenser som en slik avstraffelsesmetode (kan) medføre. Går ut fra at du trenger argumenter:

 

- tillitsbrudd

- ingen sammenheng med "lovbruddet" til barnet og konsekvensen det får fra far (vil ikke stelle seg - straffes med mørke og innelåsing

- utløser redsel for å bli innestengt/for mørke rom/for å teste grenser

- er en brutal måte å "oppdra" barn på (ja til grensesetting - nei til skremming!)

- øker trassen (redsel), fordi barnet ikke har begrepsapparat til å forstå hvorfor en voksen utsetter ham for dette

 

Mange flere også, men her er vel i hovedsak nok argumenter til å vinne denne diskusjonen en gang for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Jeg ble stengt inne som straff av min dagmamma når jeg var liten

(2-3 år).

Ble et helvetes leven når muttern oppdaget dette. Dagmammaen skal vel være glad hun er i live.

Jeg sover ikke på rom med døren lukket, var livredd for mørket hele min oppvekst. Jeg er ikke mørkeredd nå men det har tatt mange år å bli kvitt redselen. Fremdeles så sover jeg ikke med døren lukket.

 

For å si det rett ut du får få barnefaren til å slutte med dette STRAKS. Hvis ikke så får han bare håpe at jeg ikke finner ut hvem han har, for jeg hadde ikke tatt fem øre for å sende en bekymringsmelding til barnevernet.

 

Jeg håper virkelig at du innser at dette er skadelig for din sønn og setter ned foten for barnefaren.

 

 

Ditt barn trenger en mamma som bekytter seg. Og nå må du stå frem som denne mamma`n. =o)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, hei.

Vel, jeg blir helt målløs jeg når jeg leser dette.

Dere må prøve å snu den negativiteten i forhold til kvelds stell. Prøv å Gjør det til en positiv opplevelse... Dere som foreldre må gå inn i dere selv og se dere utenfra..

Stenge barn i mørket er rett og slett ondskapsfull og er vel strengt talt terror på et vis. Mulig det er svikt fra foreldres side!!

Ingen vil vel at barnet skal høre på foreldrene fordi de er redde for hva foreldrene skal finne på!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, jeg fikk frysninger av overskriften. Slik handling vil nok forverre saken. Jeg er lærer og har møtt mange barn i slike faser, man må bare være tålmodig og gjøre sin beste uten å ty til brutale tvangshandlinger. Barnet er i en fase som er normal. Be om samtale på helsestasjonen, forklar situasjonen og si at dere trenger veiledning i hvordan man skal mestre trassalder. Vær åpen og si at dere sliter og er uenige om hvilken metoder som er best. Bruk tiden godt, lytt og still spørsmål hvis dere lurer på noe. Helsestasjonen er jo der av en grunn: for å bistå barn og foreldre- både fysisk og psykisk. Jeg er ikke perfekt selv, bruker dem hvis det er noe jeg står fast i. Det er godt å ha samtalepartnere i slike situasjoner - er alenemor.

 

Bestill time fort, før sønnen din får problemer med evt angst, frykt for sin far e.l. . . Nekter barnefaren å bli med, så dra dit selv og be om råd/veiledning.

 

Jeg har selv hatt en far som ga meg straff for min viljesterke meninger (både fysisk og psykisk straff). Vi fikk aldri noe godt forhold til hverandre. Min mor var motsatt; utrolig tålmodig, snill, øm og hun overså de verste utbruddene fra meg og vi har nå verdens beste mor - datterforhold :-) Det min mor ga meg overfører jeg nå til barnet mitt :-) Jeg ser på hver eneste trass som en positiv utvikling til å bli et selvstendig mennesker - selv om jeg til tider blir smågal ;-)

 

Da min datter nektet å pusse tenner, da dro jeg fram min egen tannkost og vi pusser tennene våres sammen. Hun smiler og ler når vi pusser tennene sammen. At jeg ikke får pusset henne får være inntil videre, det viktigste er at hun får pusset uansett hvor god eller dårlig det er. Planen er å kjøpe elektrisk tannkost som hun kan styre selv, da blir det bra tannpuss skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka for mine når de ikke ville pusse tennene var st jeg kjøpte fluor ( drops) med fruktsmak som jeg lokka med at de skulle få om de bare pussa tennene først :) Har fungert på alle tre ungene :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men fy altså!!

 

Selvsagt kan dette fremme mørkefrykt for barnet, samt klaustrofobi etc...

Altså vi har ei trassig jente her på 6 år hjemme men vi stenger jo ikke jenta inn, hadde mannen gjort det ja gud nåde ham!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 16 skulle jeg jobbe som praktikant hos en familie på østlandet.

 

Foreldrene var høyt utdannede, mener mor var jurist.

 

De straffet ungen på 2,5 år med å sette han på en stol inne i fjøset ved siden av kuen som han var livredd. Om han ikke lyet straks truet de med dette og det var meget effektivt.

 

Jeg skulle få relativt god lønn, men etter 4 dager reiste jeg hjem og sendte et brev til barnevernet.

 

Fikk svar om at de var meget taknemlig for henvendelsen og straks ville følge den opp.

 

Jeg vil sidestille den straffemåten du beskriver med dette, for det handler om å trigge frykten i barnet for å få det til å gjøre det en vil. Det er meget alvårlig og kan gi store skader, spesielt i den alderen som din sønn er i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff!!! dette er ikke greit! Tenk hvor redd gutten deres var når lyste ble slått av og hanble holdt inne på badet :(

 

Og dette kan nok føre til at han blir mørkredd, at han kan få angst for å bli låst inn på badet.. Man skal ikke skremme barnet sitt på denne måten, det er ikke greit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innlegget til 20:54, dette er noe av det værste jeg har hørt!!

Kjempe bra du meldte fra til barnevernet!!!

Håper dette ble tatt tak i..

Får ondt inn til hjerterota!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at noen kan vær så stygg mot barnet sitt

 

Og det løser ivertfall ingenting

 

Barn skal jo kunne stole på at foreldrene ikke er stygge med di og hvordan vil han se på dere om dere fortsette med dette?

 

Din mann må være stokk dom....rett å slett lite smart og i vertfall ikke klok...heller enkel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at noen kan vær så stygg mot barnet sitt

 

Og det løser ivertfall ingenting

 

Barn skal jo kunne stole på at foreldrene ikke er stygge med di og hvordan vil han se på dere om dere fortsette med dette?

 

Din mann må være stokk dom....rett å slett lite smart og i vertfall ikke klok...heller enkel

 

Har ikke fortstått mye om å ha barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Himmel og hav, sånn skremming bruker man ikke mot dyr engang!

 

Du trenger ingen fakta, det sier seg selv at sånt gjør man ikke mot barnet sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stakkars liten..

 

Alle barn tester ut grenser, og da er det lite heldig å skape en negativ assosiasjon til mørket gjennom å gjøre slikt som bekrevet.

 

Nå syntes jeg det blir for dumt å bringe dyr inne i bildet, da bikkja mi ikke tar skade av for eksempel å sove i ei mørk stue..bla. bla..

 

Det er mange andre måter å få ungen til å høre på. Her har jeg bare vært tålmodig, og gir meg ikke før barnet gjør som det blir bedt om. Rolig og greit. Hjelper også til med å få pysjen på, og tennene pusset. Tror det blir mer oppstandelse dersom barnet hadde kommet med råtten munn til tannlegen. Og jeg tror at barn har godt av å lære at de kan skrike og styre alt de vil, men det vil ikke føre til noen fordeler. Det er helt forgjeves..

 

Å ta vekk favorittleker eller andre ting barna liker, er ofte et bra virkemiddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er barnemishandling og ulovlig i følge norsk lov å stenge barn inne på et rom, og enda verre med lyset av.

 

Du fr be han lese en bok av Jesper Juul, han kan en del om kommunisering med barn.

 

FInnes mange andre måter å handle på enn å stenge barn inne og bruke time out. Forklaring, avledning f.eks.

 

En på 3,5år går ganske fint an å forklare til, kan også avtale at han får pusse litt og så får du pusse litt.

 

Må han ha nattdrakt på seg? Kanskje han synes det er for varmt? Mine unger har aldri brukt det da de rett og slett er for varm av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg er helt sjokkert! Mannen din kan da vel ikke være helt frisk?

 

Pysj, kan jeg godt forstå at han ikke vil ha, det er jo varmt! Min 3 åring sover bare i underbuksen. Når det gjelder tannpuss kan det hjelpe å bare gi barnet litt tid, si "jeg vil pusse tennene dine og sitter her og venter på deg, si ifra når du er klar", for så å rett og slett bare vente litt. Høres enkelt ut, men det fungerer hvertfall her så verdt å prøve!

 

Eller så kan man foreslå at begge skal pusse tennene, først barnet, så foreldrene. Eventuelt at ungen pusser dine tenner mens du pusser hans. Et annet alternativ er å gjøre det til en lek, feks. si "hysj, jeg hører banking, gjør du? Det er nok karius og baktus som banker, vi må skynte oss å pusse dem vekk før de banker hull!" osv. Fluortabelett som belønning kan også fungere bra :)

 

Om ingenting fungerer og alt blir bare styr ville jeg fokusert på noe hyggelig, som feks. droppe alt og ta med barnet inn i sengen til kos med høytlesning og sang. Kanksje til og med lese karius og baktus bok ;) Så kan man etterpå si i en hyggelig tone "skal vi ikke ta å pusse tennene dine nå så du slipper hull" Eller bare droppe hele greia og prøve igjen i morgen, bedre det enn å stenge han inne i mørket!

 

Her er masse bra lesestoff om barneoppdragelse http://www.famlab.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg er helt sjokkert! Mannen din kan da vel ikke være helt frisk?

 

Pysj, kan jeg godt forstå at han ikke vil ha, det er jo varmt! Min 3 åring sover bare i underbuksen. Når det gjelder tannpuss kan det hjelpe å bare gi barnet litt tid, si "jeg vil pusse tennene dine og sitter her og venter på deg, si ifra når du er klar", for så å rett og slett bare vente litt. Høres enkelt ut, men det fungerer hvertfall her så verdt å prøve!

 

Eller så kan man foreslå at begge skal pusse tennene, først barnet, så foreldrene. Eventuelt at ungen pusser dine tenner mens du pusser hans. Et annet alternativ er å gjøre det til en lek, feks. si "hysj, jeg hører banking, gjør du? Det er nok karius og baktus som banker, vi må skynte oss å pusse dem vekk før de banker hull!" osv. Fluortabelett som belønning kan også fungere bra :)

 

Om ingenting fungerer og alt blir bare styr ville jeg fokusert på noe hyggelig, som feks. droppe alt og ta med barnet inn i sengen til kos med høytlesning og sang. Kanksje til og med lese karius og baktus bok ;) Så kan man etterpå si i en hyggelig tone "skal vi ikke ta å pusse tennene dine nå så du slipper hull" Eller bare droppe hele greia og prøve igjen i morgen, bedre det enn å stenge han inne i mørket!

 

Her er masse bra lesestoff om barneoppdragelse http://www.famlab.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Konsekvenser dette kan få for barnet kan være ganske store. Jeg har selv vært med på å bli stengt inne (da av søstre med venner) og har hatt problemer med dette i voksen alder. Jeg liker ikke mørke loft og kjellere, samt at om noen prøver å stenge f.eks boden når jeg er innenfor, får jeg hjertebank. Men f.eks å gå ute om kvelden og natten når det er mørkt er ikke noe problem. Jeg ville krevd at samboeren min hadde sluttet med dette ASAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette går **** ikke an! Jeg mener at det er STRENGTFORBUDT å stenge barn inne i et mørkt rom! Det kaller jeg dårlig barneoppdragelse! Du kan prate med politiet om hva de mener. Jeg mener at den mannen burde ta kurs i barneoppdragelse. Man skal bruke vennelighet mot barn, ikke stenge dem inne på den "idiotiske" måten der. For virkelig håpe at ungens far stopper med det derre tullet. Aldri steng barna inne i et lite mørkt rom. Da risikerer man å bli arrestert. Det LOVER jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en "straff" som ikke lenger er lov ihht den nye barneloven?

Ja, det er ille måte å straffe barn på. Det er akkurat ille som å slå barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er barnemishandling, rett og slett. Jeg anbefaller å orientere barnefaren om at det er ikke akseptabelt og du forbyr ham å behandle deres barn på den måten. Dersom han ikke gir seg og du fysisk ikke kan åpne døre og hente ut ditt barn, må du kontakte barnevernvakten! For Guds skyld ikke argumenter engang. Det finnes hjelp som råd og veiledgning hos barnevernet, familievernkontoret, bruk det! Jeg ville tatt kontakt med familievernkontoret og meldt meg på og menne min på en oppdragelseskurs. De har mange ut av det, som går på grenser, oppdragelse, kommunikasjon mellom foreldre, som går utover en helg. Koster ca kr. 3000,- men det er verdt det! Lykke tid. Du har alt min støtte og bekreftelse på at det du føler ift måten ditt barn er behandlet på er riktig!!!!!! Action!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...