Gå til innhold

Overvektige barn. Hva synes dere om dette?


Journalist Linn Hanssen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis barn er svært overvektige, så anser jeg det som like alvorlig som de som underernærer barna. Ikke snakk om noen få kilo "for mye", men de som er virkelig overvektige. Foreldre skal gi barna sunn mat og sørge for aktivitet. Klarer de ikke det, gir de ikke tilstrekkelig omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet bør kobles inn hvis barn er altfor overvektige, men da for å veilede foreldre om hva barnet kan spise og hva det ikke kan spise, hvilke aktiviteter som kan være spennende. Man skal heller ikke slanke barn, så barnevernet burde gi familiene tid!

 

På foreldremøter i skolen og barnehagen burde det vært mer fokus på sunn mat og aktivitet for å åpne øynene til foreldre. Eks. hvilke matretter som er sunt OG billig og samtidig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en familie som sliter med overvekt burde hvertfall få hjelp til å forandre matvaner og aktivitetsnivå. En ernæringsekspert eller en som har peiling i barnevernet, dette burde helsestasjonen arrangere. Det er synd på barn som er overvektige og det er som regel foreldrene sin feil at de er overvektige. Det burde ikke gå ut over barna at foreldrene har elendige matvaner og ikke er i aktivitet, derfor burde disse familiene få hjelp uansett om de vil eller ikke.

 

På den andre siden er barnevernet veldig skremmende for de fleste, man tror automatisk at de kommer for å ta ifra deg barna dine. Derfor burde kanskje en kostholdsekpert eller lignende kobles inn og at det gjøres gjennom helsestasjonen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal barnevernet gjøre?

Hva med å få personlig hjelp fra helsesøster og en ernæringsspesialist.

Kan barnevernet nok om ernæring,eller er det bare det samme gamle,spis det og det,også trener dere i tillegg...??

 

Som noen skrev over her,mange syntes barnevernet er skremmende,så hvorfor ikke heller ta tak i noen andre som virkelig vet hva de driver med..

 

Også er det så mye mer som spiller inn enn bare att ett barn er overvektig.

Barn som voksne er forskjellig bygd,og ett stort barn kan ha bedre fysikk enn ett mindre barn..

 

Men her spørs det om hva som defineres som overvektig også..

Er det noen få kilo,eller handler det om 15 kg for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre barn og hun ene har slitt med overvekt over lengere tid.

Jeg har gjort alt i min makt for å få hjelp og prøvd så godt jeg kunne selv for å få bukt med dette.

Men når en møter på inkometente leger og annet helsepersonell som ikke har noe kompetanse til å kunne hjelpe deg, er det veldig vanskelig.

Jeg opplever mye fordommer i helsevesenet og mange tror at det er bare å spise mindre og trene mer. Samtidig skal en være forsiktig med å slanke barn, være forsiktig på hva en sier til barnet osv.

Har faktisk i flere år følt at jeg har stanget hodet i veggen og ikke fått hjelp.

 

Jeg har som sagt to andre barn som er helt normalvektige og jeg og pappaen sliter heller ikke med overvekt.

Hva i all verden skal barnevernet gjøre?? Ta fra meg det ene barnet???

 

Nei her trengs det en skikkelig opprydding i holdninger og mer kompetanse til å hjelp barna og foerldre bør bli tatt på alvor.

 

Vi har nå endelig truffet en lege på Ahus som har tatt oss på alvor, og vidre plan nå er møte med ernæringsfysiologer.

Nå håper jeg på tett oppfølging slik at vi kan få hjelp i tide, før det kommer helt ut av kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig overvekt er barnemishandling - overvekt.... hmmm....

Det beste hadde selvsagt vært om familien fikk hjelp av ernæringsfysiolog, men de vokser jo ikke på trær.

 

Helsestasjon, barnehage, skole er steder hvor dette burde oppdages. barnevernet er de som kan tre inn dersom ikke oppfordring hjelper....

 

Synes forøvrig fb begynner å ha veldig mange spørsmål om våre meninger her og trodde ikke det var et forum for dere, men for foreldre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og har alltid vært overvektig. Men jeg har tro det eller ei aldri hatt problemer med det. Jeg har aldri opplevd at noen har sagt no vondt om vekten min, eller fått meg til å føle meg ekkel.

 

 

Men nå når jeg som voksen leser andres meninger om overvektige folk her inne på disse sidene, har jeg mange ganger følt meg ydmyket. Rett og slett følt meg mobbet.Når jeg leser dette innlegget,og svarene her får jeg en følelse av at jeg virkelig blir sett ned på. at det er noe galt med meg.

 

 

Hadde barnevernet grepet inn da jeg var liten, ville det antakelig ha ødelagt min idylliske oppvekst. Jeg ville ha følt meg mindreverdig. Det igjen ville ødelagt selvtilliten min. Jeg har aldri hatt dårlig selvtillit pga min overvekt. Mine venner, familie og folk ellers rundt meg har tatt meg for den jeg er og ikke for hvordan jeg ser ut.

 

Hvorfor ønsker dere så sterkt å få oss overvektige til å føle oss mindreverdige? At vi er blitt sviktet av foreldrene våre, eller at de som har overvektige barn mishandler barna sine? Hva har det personlig å si for dere om noen er overvektige?

 

Jeg synes det er greit at helsesøster gir gode råd, og veileder foreldre med overvektige barn. Men at barnevernet skal gripe inn, er å gå langt over streken.

 

De fleste vet hva som må til for å gå ned i vekt. Problemet er jo ofte det å holde vekten nede videre etterpå. Jeg er selv sykepleier, og jeg har all verdens kunnskaper om hvordan en går ned i vekt. Men jeg får ikke til å holde vekten stabil etterpå. Jeg gjør alt jeg kan for å holde mine barn sunne og normalvektige. Jeg har to slanke barn, og et som er normalvektig, men som jeg ser lett kan komme til å legge på seg dersom det ikke passes på. Når dette barnet en dag vokser til, og bestemmer selv mer hva h*n putter i munnen, håper jeg virkelig ikke vi i tillegg skal få barnevernet innblandet for å fortelle oss at vi driver med omsorgssvikt når det gjelder dette barnet, dersom h*n skulle bli overvektig.

 

Jeg blir skremt bare ved tanken på at noen av dere mener dette. Antakeligvis er dere selv personer som aldri har slitt med vekten.

 

Og for å understreke en ting til så synes jeg barnevernet skal konsentrere seg, om saker der det virkelig er tegn til bekymring. De har ikke en gang ressurser nok til å ordne opp i de alvorligste sakene.

 

Dersom "samfunnet" ønsker å redusere overvekt blant folket, er det viktigste tiltaket å redusere prisene på de sunne varene. I dag er det jo rimeligere med snop og brus enn det er med melk og frukt. Det er billigere med junk food enn det er med en skikkelig middag som inneholder grønnsaker, poteter og kjøtt/fisk. Før i tiden var det rimelig å ha en fiskemiddag, mens i dag er fisk ekstremt dyrt, og det er nærmest å regne for å være en delikatesserett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde i så fall være etter å ha prøvd alt annet, og når det er bevist og klart at det foreligger omsorgssvikt ved at foreldrene gir blaffen i helsestasjonens råd.

 

Viktigere er det å få kompetent oppfølging fra helsestasjon. Ikke alle vet hvordan man lager sunn mat i hverdagen, og særlig hvordan man lager billig sunn mat uten å bruke masse tid på det. Og mange er usikre på hva barn kan/skal spise, særlig i overgangen til fastføde.

 

Jeg er selv overvektig, og har vært det i hele mitt liv, til tross for at jeg har vært veldig sporty som barn og at hverken min far elle mor er overvektig. Vi spiste sunt mat med mye grønnsaker og lite sukkerholdige varer, jeg trente nesten hverdag i tenårene, men forble rund og god uansett. Hva skulle barnevernet gjort???

 

Men som overvektig er jeg veldig opptatt av at min sønn ikke skal bli det. Allikevel, hver gang jeg nevner det på helsestasjon, har jeg på følelsen at de enten ikke bryr seg, ser ikke hvorfor jeg er bekymret, eller har ikke peiling. P.t. er han ikke stor men ikke tynn heller; han har god appetitt samtidig som han er veldig aktiv, heldigvis. Vi spiser sunt alle sammen og er aktive i hverdagen men jeg veier 90 kg likevel, skal jeg ta kontakt med barnevernet nå med en gang for å være på den sikre siden, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrem overvekt kan skyldes omsorgssvikt, men behøver selvfølgelig ikke skyldes det. Dersom det er mistanke om omsorgssvikt, bør selvfølgelig barnevernet kobles inn.

 

...men sånn siden du liker å sitere anonyme (og dermed potensielt veldig fiktive) nick fra internett: "Jeg synes alle unger som er litt lubne bør settes i fosterhjem og tvangsfores med brokkoli, altså." Enjoy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en lillebror som sliter veldig med overvekt, han er 10 år så den eneste som kan klandres for dette er min mor.

 

Men hun vil ikke høre på meg eller andre for den saks skyld. De har hatt kontakt med helsesøster, og skulle føre matdagbok. I denne perioden hørte broren min om denne vekten hans absolutt hele tiden.

Det som skjedde var at mamma ikke skrev opp alle "utskeielsene". Da de ble innkalt på samtale, tok jo helsesøster utgangspunkt i det de hadde skrevet og anbefalte mamma og slutte med sauser og prøve med sunnere pålegg. Mamma mente derfor helsesøsteren var gal som mente hun skulle gå så hardt til verks på et barn. Prøvde å si til henne at det kunne jo være fordi hun ikke hadde skrevet opp alle utskeielsene og at om hun hadde sett det, så hadde hun kanskje bare bedt hun å kutte ut det til å starte med. Men hun hører ikke på meg å mener de ikke skeier ut.. der de sitter å spiser sjokolade kake samtidig som hun sier dette.

Skal sies at moren min selv er slank, selv om hun spiser wienerbrød til lunsj, og minst en stor plate sjokolade hver dag.

 

Så ja, enkelte ganger må man nok koble inn barnevernet, for at foreldrene skal kunne se hvor mye de ødelegger barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Til dere som reagerer på at vi stiller spørsmål i forumet

 

Vi gjør oppmersom på at det er den sammen redaksjonen som står bak Foreldre&Barn og forumene DinBaby og BarniMagen.

 

For å unngå at bare forskere og "eksperter" kommer til ordet, prøver vi å følge med i forumene for å finne ut hva foreldre er opptatt av. Selv om de aller fleste av oss i redaksjonen har små barn selv, kan vi ikke bare bruke oss selv som utgangspunkt. Det er jo ikke sikkert vi er representative.

 

Vi vil at alle slags meninger kommer frem, og derfor spør vi hva dere synes.

 

Vi er opptatt av å formidle synspunkter fra dem som tar dette seriøst og ønsker å hjelpe andre.

 

Her er et eksempel på en artikkel som ble til på bakgrunn lesernes synspunkter (Så mye bør du betale barnevakten):

 

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article594700.ece

 

Dere står helt fritt til ikke så svare om dere synes spørsmålene er påtrengende.

 

At noen kan komme med usannheter, er selvsagt noe vi må ta hensyn til.

 

Ellers skriver også om andre ting enn det som foregår på forumene:

 

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article604432.ece

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/utvikling/article564263.ece

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article594700.ece

 

Hilsen oss i Foreldre&Barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør kanskje bruke en annen instans en barnevernet. Blir litt feil, det er jo ikke noe mishandling i den forstand at de skal straffe barnet eller vise kontroll over det. Men indirekte er det også for meg mishandling på lik linje med å gi et barn for lite mat.

 

Men barn er forskjellige, det er sant og noen ER "overvektige" uten at de er det..Det er bare naturlig for de, men da er det en enkel sak og skille de "unaturlig" fete fra de "naturlig overvektige".....Man kan først og fremst måle ulike blodverdier og se om noe er unormalt, da usunn kosthold med stor sannsynlighet vil vises her. Videre er fysiske tester viktig. Et naturlig lubbent barn vil ha mye letter for å bevege seg, ha normal motorikk og ikke henge nevneverdig etter i all fysisk aktivitet..En unaturlig fet unge vil som oftest ha dårlig motorikk grunnet inaktivitet og vansker med og holde tritt med andre barn, iallefall over tid. Her kan man også plukke opp "fete barn " som ikke er "fete" på vekta enda.....Inaktivitet er ikke bra for barn og når en 6-7 åring ikke greier og hoppe på et ben, eller med begge bena samlet, så er det bekymringsverdig.Likeså at de ikke greier og stupe kråke i den alderen. Finnes nok også mange andre elementære øvelser som kan skille ut barn som spiser dårlig og/eller ikke får rørt nok på seg..Det er nå slik en gang at fra de starter på skolen så blir aktivitetsnivået såpass redusert at aktivitet på fritiden ER nødvendig, mens de i barnehagen stort sett får nok gjennom dagen der.

 

Jeg brenner dessuten for at det fokuseres mer på aktiviteten til barn og timer ute versus timer foran TV og Data med snop og "Kos"...Det er DISSE som er synderne og ikke maten først og fremst..Et naturlig aktivitetsnivå vil også være med på og stabilisere matinntaket til de fleste barn og voksne....Lysten på MAT vil være større en lysten på "Noe godt" når man har vært ute og lekt og hatt det gøy, mot at man sløver vekk foran en skjerm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da en ekstremt snodig måte og bedrive journalistikk på? Jeg blir ikke helt enig med meg selv om hvorvidt det er ekstrem latskap eller manglende evne til research på egen hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å unngå at bare forskere og "eksperter" kommer til ordet, prøver vi å følge med i forumene for å finne ut hva foreldre er opptatt av. Selv om de aller fleste av oss i redaksjonen har små barn selv, kan vi ikke bare bruke oss selv som utgangspunkt. Det er jo ikke sikkert vi er representative.

 

 

Dette er fryktelig interessant og du har åpenbart ikke studert kildekritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller et stort spørsmålstegn til slikt journalistisk arbeide!

 

Og nei, jeg mener at det burde kobles inn andre innstanser enn barnevernet hvis overvekt blir et problem hos barn. Fedme er ikke sundt, men ikke nødvendigvis et problem for et menneske og ikke sikkert at det er foreldresvikt som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns artikkelen og innleggene i denne tråden er snevre. Faktisk så er det ikke bare å lære å lage mat som hjelper. Familieøkonomi spiller også en rolle her. Det er faktisk ikke alle familier som har råd til 5 om dagen,lage alt fra bunnen av osv.

Samtidig så er det heller ikke alle foreldre som har tid eller råd til at barna er på aktiviteter.

Hva med disse gruppene da? Skal de fratas barna pga omsorgsvikt?

 

Jeg mener samfunnet som helthet har ett større ansvar for overvektproblemet som nå er på vei inn. Det er jo klart noe er galt når brus og sjokolade er billigere enn melk og frukt. Prisnivået bør snus. Det kan legges avgifter på usunn mat og denne avgiften kan gå til å subsidiere sunn mat. Slik at prisene blir fornuftige.

 

Samtidig bør skolene få mer midler til aktiviteter og skolekjøkken. Det er heller ikke bra at tine tilbyr sjokolademelk i sin skolemelkordning.

 

Det er mye som kan gjøres uten at barnevernet tar denne oppgaven.De har fortsatt andre mer prikære ting å ta seg av syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi så mye fordommer!

det er barn der ute som faktisk har stoffskifte sykdommer som gjør de overvektig. man skal ikke dømme uten å vite årsaken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å se hvilke argumenter som blir brukt for å rettferdigjøre at bv skal kunne kontrollere biologisk familie. Bv har ingen kompetanse i ernæring, og lite og ingen kompetanse i håndtering av barn og familier med ulike vansker, noe som forskning ved høgskolen i Lillehammer konkluderte med i 2006. Tar et lite utdrag her:

"De profesjoner som er undersøkt er sosionomer, barnevernpedagoger og vernepleiere. De brukergrupper som står i fokus er barn, unge og deres familier.

 

Utakt mellom krav og kvalifikasjoner

 

Ett av forskernes hovedfunn er at det i over halvparten av tilfellene er alvorlige utakter mellom praksisfeltets krav og profesjonsutdanningenes vektlegging når det gjelder basale kunnskaper, ferdigheter og yrkesetiske verdier.

 

De største utaktene ligger i utdanningenes og praksisfeltets ulike syn på hvor viktig fagutøverens personlige, relasjonelle og emosjonelle kompetanse er. Det vil si den delen av fagkompetansen som handler om selvinnsikt, håndtering av brukerens og egne følelser, samt evne til å utforme relasjonene til brukeren på en faglig god måte.

 

Brukere som forsøkskaniner

 

- Brukerne fungerer som forsøkskaniner for fagpersoner som offisielt presenteres som ferdigutdannede, men som i realiteten kun har en halvferdig utdanning, hevder forfatterne videre."

 

http://www.forskning.no/Artikler/2006/september/1157356413.46

 

Advokat Sverre Kvilhaug som har skrevet boka "Adskillelse-Barn og Foreldre" tar opp litt av den internasjonale forskningen som viser hvilke skader barn som adskilles fra sine foreldre påføres. Den anbefales lest av dere som ønsker at enda flere barn utsettes for samme sort (blir underlagt bv)

 

 

Human Rights Alert-Norway (HRA-N) jobber med brudd på menneskerettighetene (EMK) og FN`s barnekonvensjon. På deres hjemmeside vil man se hvilken "omsorg" barn får under bv :

 

www.hra-n.no

 

Når det nå oppfordres til at "overvektige" barn og deres foreldre blir meldt til bv anser jeg dette kun som enda et ledd i den propagandaen som denne industrien sender ut for å overtatt flere barn. Denne propagandaen har gått i bølger ...fra Bjugn og seksuelle overgrep (Norges største heksejakt siden middelalderen) til at halvparten av den norske befolkning ruser seg....til vold i nære relasjoner...til overvekt....og det neste blir "fattigdom"....

 

Kanskje på tide å tenke selv?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marie-s

Siden dette ser ut til å bli mer og mer omfattende så burde kanskje barnevernet ha en egen avdeling for noe slikt. Mulig det også kunne ligget utenfor barnevernet siden nok mange kvier seg for å ta kontakt med de bare p.g.a. navnet.

 

Ellers så mener jeg at dette er noe som burde blitt tatt tak i ja. Jeg har selv et par kilo for mye enn så lenge, for de begynner å forsvinne nå, men jeg har da ingen problemer med å følge sønnen min både på den ene og den andre treningen. Kosten er jeg også opptatt av så snop er det kun til lørdag eller spesielle anledninger og vi har aldri noe "helgekos" i form av en stor skål potetgull og brus, her går det mest i frukt.

 

Jeg tror nok også at det er viktig at barn blir mer bevist på hva de ulike næringstoffene gjør med kroppen. F.eks. brokkoli inneholder mye jern og det er bra for vekst osv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...