Gå til innhold

åååå... 3 åring med skikkelig trass og raseriutbrudd. Begynner å bli skikkelig problem.


Heli 79-har jente+ gutt

Anbefalte innlegg

Hun er 3,5 år og har hatt skikkelig trass siden hun ble 3. Ble mye bedre en periode for å så bli verre. Nå har hun skikkelig utbrudd hver dag etter b.hagen. Kan være omtrent ingenting som utløser det. Virker som hun finner på bare for at hun skal få hyle og skrike . F.eks som i dag så skulle hun ha banan, men den ble åpnet på "feil" måte og det va for bøyd av utseende. Hyler og skriker , kaster seg i gulvet flere ganger, slår seg selv osv. I tillegg så har hu begynt å tisse litt på seg da for hun holder det gående så lenge. Ha prøvd alt mulig for å roe henne fra timeout, overseeing , straff osv. men ingenting hjelper. I tillegg så er det kun jeg som teller for tia. Hun nekter faren omtrent å snakke til henne.

Skjønner jo det har mye med at hun fikk en lillebror først på året , men det er noe vi har tatt hensyn til å prøvd å takle den sjalusien. Hun har også fått "kosetid" med bare mamma , pappa eller begge. Fått finne på noe selv og vi er også flink til at når pappa har fri fra jobb i helgene så er det familietid pri 1.

 

så nå lurer jeg virkelig hvordan vi skal takle dette. Blir jo så frustrert! Virker det går utover forholdet mellom faren og meg også. Blir irritert på hva den andre sier osv. Noen som har noen råd? gode ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her prøver vi å overse trassen. Er jo kjempe kjedelig å rase om ingen gidder å bry seg:-) Ikke alltid like enkelt....

Dessuten er vi veldig flinke å spørre om ALT; skal mamma ELLER pappa dele maten...mamma ELLER pappa ta av sokkene o.s.v.

Utrolig hvor forferdelig det er om feil person feks åpner bananen, hehe!

Det blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jo bare bli bedre. Takk skal dere ha. Vi får bare prøve å konsekvent overse ja. Vanskelig i perioder, men vi får bare prøve å gå unna å late som at vi ikke ser henne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte nesten le litt av innlegget ditt. Var som å lese om min 3 åring, men han er inne i en "rolig" periode nå...men i våres var det ILLE her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en treåring her i huset også - han kan klikke for helt merkelige ting - på søndag fikk han et voldsomt raserianfall fordi det var MØRKT ute, og det passet ham aldeles ikke ( må innrømme at jeg måtte snu meg bort og flire litt hehe)..

Andre eksempler er at han plutselig kan bestemme seg at han vil på tivoli, og samme hyyylskriking og sprelling da jeg prøver å forklare rolig og saklig at det ikke ER (noe jævla) tivoli i nærheten.. Da holder han på sitt, og mener bestemt på at det er tivoli "der" (I peker et eller annet villkårlig sted lang unna )..

 

Andre ting er hvis det var HAN som skulle lukke døra, ta på lua etc...

Voldsomt festlig når han spreller og hyyylskriker og legger seg ned på bakken, eller hyler av full hals HELE veien til barnehagen " NEEEEI, SLIPP MEEEEG, JEG VIIIIL IKKEEE, NEEEI, NEEEI, HJEEELP"..

 

Jeg prøver å lukke øra og overse blikk fra fremmede, og gjenta det samme til ham om og om igjen.. "Slapp av, det hjelper ikke å skrike sånn - vi SKAL i barnmehagen, ferdig med det, mamma bestemmer"... Med ulik grad av hell, hehe...

 

Har vi dårlig tid og jeg må rekke jobb på morningen blir det stress og mere DU SKAL, men har vi god tid, prøver jeg å overse ham, eller bare snu meg med ryggen til.

Må innrømme at jeg har klikka selv etpar ganger, og ropt navnet hans og smelt en sko i veggen eller noe - så har vi sittet på hvert vårt rom og grått begge to, og til slutt sier vi unnskyld og klemmer...

 

En utfordrende tid ja - å være tålmodig og konsekvent virker som regel til slutt, men det er helvetes vanskelig av og til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...