Gå til innhold

hva gjør man når bf henter barnet i bhg uten "tillatelse"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnefar her kommer og går litt som det passer han.

I perioder kan han være flink og holde seg til avtalt samvær, og i andre perioder kan han kjøre sitt eget løp.

Det slår aldri feil at han alltid spør om å få ta med datteren vår på ting i de helgene jeg har henne, og det blir et helvete hvis jeg sier nei.

 

Nå har han spurt om å få ha henne med på hytten fra fredag til lørdag. Det er min helg, og han var på fest denne helgen (som han skulle ha henne i).

Jeg har sagt at det ikke passer, da vi faktisk har planer for helgen.

Da fikk jeg til svar at da kunne han bare gå og hente henne i bhg og ta henne med seg, for han er en time tidligere ferdig på jobb enn meg.

Hva skjer hvis jeg kommer på fredag og skal hente henne, så er hun ikke der?

Vi har aldri bodd sammen, og datteren vår er 3år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vil det strengt talt regnes som kidnapping, og du kan anmelde det til politi og barnevern. Han kan ikke bare ture frem som det passer han. Dere har en samværsavtale dere er blitt enige om, og det er den som skal gjelde med mindre noe annet blir avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kan faktisk hente sitt eget barn i bhg uten at det er politisak!! Hjelpes...

 

Skal politiet blandes inn, må far ha besøksforbud (som da blir brutt)

 

Men synes IKKE at det er pent gjort av far da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iallefall si fra til bhg at han ikke har tillatelse til å hente henne, da vil ikke de la ham få lov.

Forhåpentligvis så vil han da ikke prøve heller, for det vil jo kansje bli fælt for datteren din hvis han kommer for å hente, men blir bortvist av personalet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en forelder henter barnet/tar med seg barnet uten tillatelse utenom avtalt samværstid betegnes det som kidnapping. Det står i den norske lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En samværsavtale er jo en juridisk bindende avtale, så da kan far IKKE hente barnet hvis det i følge avtalen ikke er hans dag.. Nå var det vel heller ingen som sa noe om å blande inn politiet da, men det er jo det som er altaernativet hvis far stadig bryter samværsavtalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagen har ikke lov å nekte en far som har delt foreldreansvar å hente barnet sitt i barnehagen selv om det er utenom samværsdagen.

 

Og selv om han er faren, så har han ikke lov å "ta" barnet utenom samværsdagene med mindre det er avtalt. Akkurat som mor ikke har lov å nekte han å hente på samværsdagen. Jeg ville tatt kontakt med advokat og i tillegg hørt med barnevernet om hva du skal gjøre med slike trusler og evt hva du bør gjøre dersom han faktisk gjennomfører det. Og dersom du er bekymret for at han skal hente henne tidlig, så bør du dra tidligere fra jobb den dagen evt be noen andre hente henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har faktisk ikke lov til å sende barna med far hvis det mor som har den daglige omsorgen og far forsøker å hente barnet utenom avtalt tid.. Så til eg over her: FEIL; en far (eller mor for den del) kan ikke bare hente barnet i barnehagen uten at det blir politisak dersom han/hun ikke holder seg til de juridiske avtaler som foreligger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha... Det gjør det aldeles ikke !!

 

Både mor og far har lov å hente barnet sitt, med mindre en av dem har besøksforbud!! (nedfelt av norsk rett!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og har i tillegg en ustabil bf som kan finne på å hente når det passer han. Vi har faktisk hatt dette oppe i diskusjon på møter (er flere enn meg som sliter med bf`er) og der fått beskjed av barnehagestyrer at mor må ha en dom dersom vi skal nekte far å hente. Vi har også hatt en far i barnehagen som drev på med dop, og da fikk vi beskjed av både barnevern og politi at vi måtte ringe de dersom denne faren kom å hentet i ruset tilstand frem til de fikk en dom mot han. Vi som ansatte har ikke lov å holde tilbake et barn fra en forelder med delt foreldrerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21.11 her...

 

Kan gi et eksempel fra bhg jeg jobber i...

 

Vi hadde et lite barn der, med foreldre som var separerte. Mannen var voldelig og anmeldt for å banke dama flere ganger. Det var også mistanke om at en del gikk ut over barnet også...

Mannen drev i tillegg tidvis med narkotika.

 

Dama ville selvsagt ikke at far skulle ha noe med ungen å gjøre (og det skjønte vi jo godt!). MEN han hadde IKKE besøksforbud!!

 

Så det eneste vi kunne gjøre om far skulle dukke opp, var å ringe mor og så prøve å oppholde far lenge nok...

Men å nekte far å ta henne med, hadde vi IKKE lovhjemmel til!!

 

Med mindre han dukket opp synlig rusa, da kan vi nekte hvem som helst med barnets trygghet lagt til grunn...

 

Så slik er det du!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ikke barnets sikkerhet som står i fokus her nei! Godt eksempel på hvor lite rettsikkerhet barn har i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere delt foreldrerett, eller har du foreldreansvar alene? Er jo en stor forskjell.

 

Var jeg deg ville jeg hørt med dem i barnehagen hvordan de forholder seg til slike saker. Dersom de sier at de ikke kan nekte ham ville jeg fått noen til å hente henne tidligere den dagen.

 

Uansett så ville jeg tatt en prat med politiet eventuelt advokat slik at du slipper å havne i denne situasjonen flere ganger. De kan nok gi deg mer konkrete svar på hva som er riktig.

 

Er jo en del besserwissere her;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er helt enig i det !!

 

Men poenget er altså at med mindre far har domfelt besøksforbud kan han ikke nektes...

 

Til barnets beste..??.. Neppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan de ha det! Det står de fritt til å avtale selv. Mulig du blander begrepene omsorg og foreldreansvar her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som i at far ikke hadde omsorgsrett? Hva legger du egentlig i at mor har eneomsorgen?

Enten er det noe vi ikke får vite eller så er det noen som har misforstått her, for det er faktisk ikke sånn at far i dette tilfellet kan hente barnet som han selv ønsker. Ved separasjon må par med barn gjennom megling og det utarbeides en samværsavtale. Denne avtalen er juridisk bindende og noe alle parter MÅ forholde seg til. Og særlig hvis mor har fullt foreldreansvar og "eneomsorg" så kan ikke barnehagen sende barnet med far utover hva samværsavtalen tillater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den andre tråden svarer HI, og far har ikke foreldreansvar. De har heller ikke noen samværsavtale (kun en muntlig seg imellom). Slik jeg ser det har ikke far anledning til å hente barnet i bhg uten mors tillatelse her, men

HI bør ringe barnevernet og spørre hva hun skal gjøre. Her inne er det fryktelig mange "eksperter"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i barnehage, når det gjelder foreldre som ikke bor sammen , så har de kun lov til å hente barnet sitt på avtalte faste dager... hvis vi ikke har fått beskjed; muntlig eller skriftlig om endring på forhånd, så har vi IKKE LOV til å sende hjem barnet med andre , selv om dette er mor eller far.... en av grunnene til dette er sikkerhet, vi vet ikke alltid hvordan privatlivet er, konflikter, trusler osv osv Dette gjelder også andre uanmeldte hentinger , feks av tanter,naboen, besteforeldre osvosv... ringer alltid hjem da for å bekrefte henting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her: Så jeg var litt uheldig å postet innlegget to ganger, så ble litt rot.

Barnefar og jeg har aldri bodd sammen, så vi har ikke delt foreldreansvar, det har jeg alene. Jeg har lyst å spørre i bhg, men jeg er redd jeg driter meg mer ut enn hva han gjør. Har ikke lyst til å virke som en surrefamilie heller. Og hvis det er sånn at jeg ikke har noenting som holder min side, så blir det jo bare enda mer vanskelig.

Jeg har pratet med mamma, hun sier hun skal avspasere etter lunsh og kan hente henne for meg da. Barnslig ja, men det er ikke jeg som ikke klarer å holde meg til avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...