Anonym bruker skrev 26 februar 2012 - 23:38:
Anonym bruker skrev 26 februar 2012 - 23:28:
Sitat
Mitt opprinnelige svar var på situasjonen i tråden. At mor var lei seg fordi hun fikk vite om graviditeten sammen med andre, samtidig som hun satt hos eks og nydama og kvitret over en kopp kaffe ofte. Ja, din mor viste sikkert med hele seg at hun hadde det vondt. Men hun lot ikke å være bestevenninne med eks og stemor, for så å forvente at de skulle ta hensyn til følelser hun ikke viser? Som sagt, jeg svarte ikke på DIN situasjon. Og ja, jeg synes at det du skriver om at dere "aksepterte" stemor og ikke satt pris på henne før dere ble voksne, vitner om at hun også har hatt det tøft. Jeg har vært stemor selv og havnet BESTANDIG sist i rekka. Etter barna, eks, mor osv. Og jeg mener at barna heller ikke skal være først alltid. Hvis familien har planlagt en tur med felles barn og stebarnet, så skal ikke turen avlyses bare fordi stebarnet plutselig en time før avreise har bestemt seg for at det vil ikke hun/han være med på. Når våre felles barn begynte å stille i siste rekka sammen med meg, pluss andre omstendigheter, flyttet jeg.
Vel, du skal ikke være bekymret for min stemor.
Vi har hatt mange fortrolige samtaler etter at jeg ble voksen. Stemor er en veldig varm og høyst oppegående kvinne. Hun hadde ingen forventninger om at vi, barna, skulle lykkelig ta imot henne med åpne armer. Hun, som i våre øyne (vi var barn!) hadde "stjålet" pappa. Hun er skilsmissebarn selv, så hun visste hvordan dette utartet seg for oss barna. Barn er barn. De tenker ikke som voksne. Og det gjorde heller ikke vi. Selvsagt aksepterte vi henne ikke fra dag en. Men vi var alltid snille med henne, selv om vår lojalitet alltid var først og fremst hos mamma.
Det var ikke hun som opplevde sorg. Det var vi barna, og mamma. Til en viss grad pappa også, som så at vi barna slet, og som hadde skyldfølelse fordi han hadde brutt opp familien. Men nettopp fordi stemor var den hun var, måten hun tok hensyn til vår alles sorg på, så løste dette seg helt fint. Som jeg skrev så lærte vi etterhvert å akseptere henne, og ble med tiden glade i henne også. Noe mer kan man vel egentlig ikke forlange?
Nei, men du skriver samtidig at uansett hvor god stemor var, så hadde du ønsket at dine foreldre heller var sammen. Virkelig? Unner du ikke faren din å være lykkelig? Må alt dreie seg om at mor fikk hjertet knust? Du vet ingenting om grunnen til at han gikk. Jeg har gifte foreldre, som verken har snakket sammen uten å krangle eller vært nære hverandre siden jeg var 5-6 år gammel. Tro meg, jeg ville heller at de skilte lag og en av dem fikk hjertet sitt knust, enn ¨å vokse opp på den måten! "Selvsagt aksepterte vi ikke henne fra dag en. Men vi var alltid snille med henne" er en motsigelse. Barn viser at de ikke aksepterer voksne ved å være frekke, tause eller slemme mot dem. Som du sier selv, barn tenker ikke som voksne. Og hva i all verden vet du om hun opplevde sorg eller ikke? Kanskje det at hun ikke fikk aksept hos dere på lenge, slet på henne selv om hun ikke viste det? Du virker ganske egosentrisk. Alle hadde det ille, både dere, moren deres og faren (altså, hvis han var ulykkelig, hvorfor gikk ikke han tilbake til moren deres?), mens stemor hadde det strålende fint. Jada. Virker som at stemor i deres situasjon har hatt engletålmodighet og at dere ikke tok noe særlig hensyn til henne. Hadde jeg havnet i en familie der jeg måtte sette alle sine hensyn foran mine hele tiden, så hadde jeg gått. Det er ikke sunt å utslette seg selv for mann, hans barn, hans eks og faens oldemor, unnskyld språket. Stemor passet på å ta hensyn til dere, moren deres og faren deres. Hvem passet på at hun hadde det bra, har du noen gang tenkt på det?
Herrejemini. Det virker nesten som om du tar dette personlig. Det virker som om du tror du vet bedre enn meg hvordan ting var. Er det jeg skriver så provoserende for deg? Hvorfor?
Jeg har aldri skrevet at jeg hadde ønsket at mine foreldre heller var sammen. DA ønsket jeg det. Og om jeg så hadde ønsket det: er det så ondt av meg? ønsker ikke de fleste barn at foreldrene skal holde sammen? Hvorfor tror du egentlig mange barn oppelver det så kritisk når foreldrene skiller lag?
Føler nesten at du kjefter på meg, for å ha opplevd en skilsmisse som vond da jeg var åTTE år gammel. ALT dreie seg om at mamma fikk sitt hjerte knust? Hvorfor mener du alt dreier seg om det? Nøyaktig hvor leser du at det var tilfelle? Tvert imot har jeg vel skrevet mest om stemor, og hvordan hun og pappa forholdt seg til oss og mamma?
Og ikke kom her og lat som om du kjenner til min families situasjon bedre enn meg selv. Det virker som du skaper sannheter ut i fra DINE erfaringer. Ikke bland dem inn i mine er du snill. Jeg vet utmerket godt hvorfor pappa gikk. Jeg vet også utmerket godt at jeg unner pappa all lykke i verden, så ikke kom med dumme, påståelige spørsmål.
Og at dine foreldre ikke snakket sammen har overhode ingenting med vår families situasjon å gjøre. Du har NULL peiling på hvordan forhold min mamma og pappa hadde.
Og nei, det er ingen motsigelse å si at vi ikke aksepterte henne fra dag en men var snille med henne. At du definerer aksept på din egne måte har heller ingenting med meg å gjøre. Du vet INGENTING om hvordan jeg og mine søsken var mot vår stemor. At du antar at vi var frekke, tause eller slemme får være din sak. Jeg gidder ikke forsvare meg mot sånne dustete påstander.
Hvis du går rundt og tror at barn flest som nettopp har gått gjennom foreldrenes brudd aksepterer foreldrenes nye partnere just like that, så får du bare gjøre det. Du viser særdeles lite innsikt i hvordan barn tenker og føler i slike situasjoner. Heldigvis viste min stemor langt større forståelse for disse følelsene enn hva jeg mistenker du ville ha gjort.
Hvorvidt min stemor opplevde sorg eller ikke... som sagt har jeg hatt mange fortrolige samtaler med min stemor etter at jeg ble voksen. Jeg vet i hvert fall bedre enn deg hvordan hun har hatt det. Stemor har fortalt meg at hun var takknemlig og ydmyk for måten hun ble tatt i mot på av oss barna på. At det var vanskelig i starten, som det var for ALLE involverte,men at hun var forberedt på dette. Hun er som sagt skilsmissebarn selv, og visste nøyaktig hvordan vi følte det.
Og hvorfor ikke pappa gikk tilbake til mamma hvis han var "ulykkelig" som du sier? Ser du selv hvor idiotisk spørsmålet ditt er? Eller tror du det er helt umulig å ta et valg man selv mener er best, men allikvel være lei seg for de konsekvenser dette får for sine nærmeste? Tror du pappa skulle ha tenkt "neimen, se på det, kona og barna ble jo DEPPA fordi jeg stakk jo! nei, ser man det. Jeg får vel dra tilbake til kona da". Tror du det er så enkelt?
Du kaller meg egosentrisk og påstår at vi ikke har tatt hensyn til vår stemor. Vel, BEKLAGER at jeg som 8-åring hadde det reaksjonsmønsteret jeg hadde. Beklager at jeg som barn ikke følte plikt til å ta hensyn til min stemors følelser. Beklager at jeg ikke anså det som min plikt å "passe på henne".
Det er helt utrolig at du i det hele tatt klarer å vri mitt innlegg til å handle om hvor fæle vi har vært mot stemor. Jeg har jo skamrost dama, Og det DU henger deg opp i, er at jeg og mine søsken brukte tid på å akseptere henne, tid på å bli glad i henne. DETTE er det du mener er grunn nok til å nesten kjefte meg ut. Vel, jeg mener det er for mye forlangt av barn som nettopp har opplevd sin livs største krise, at de umiddelbart skal ta steforeldre inn i varmen. Steforeldre, som gjerne blir stående som selve symbolet på bruddet mellom mamma og pappa. Og selv når jeg har understreket hvor godt forhold jeg og stemor har i dag, så skal du liksom problematisere ting. Helt utrolig merkelig.
Du må huske på en ting: vi voksne velger våre partnere. Det er ikke vi barna som velger våre steforeldre. Steforeldre er noe vi blir "prakka på". Da er det helt, fullstendig urimelig å forvente at små barn uten videre skal bli bestekompis med denne personen. Som i alle andre mellommenneskelige forhold, så tar det tid å bygge opp tillit og kjærlighet til hverandre. Barn i forhold til steforeldre er intet unntak. Selv om du åpenbart mener jeg er en egosentrisk, hensynsløs møkkakjerring som ikke tok stemor inn i varmen umiddelbart. Som fuckings 8-åring.