Gå til innhold

Fra planlagt keisersnitt til drømmefødsel!! (Min fødselshistorie)


semalilla

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ha planlagt KS den 13. april pga foranliggende morkake. Dette var tøft for meg å godta, og jeg ga liksom aldri opp håpet om å få lov til å føde selv, så da vi skulle inn på sykehuset for KS-forberedelser den 12. april, ba jeg tynt om å få bli sjekket en siste gang. Legen syntes det var så fint at jeg så gjerne ville føde selv, så hun sjekket gladelig - og jammen var det fri vei!!! Det var en helt fantastisk beskjed å få. Jeg hadde ikke termin før den 20., så vi ble veldig i tvil om hva vi skulle gjøre - ta KS eller bli sendt hjem og vente på at fødselen startet naturlig? Det kunne jo ennå ta tre uker, og vi var jo helt innstilt på at hun skulle komme dagen etter... Legen skjønte dilemmaet, så hun tok en vektestimering, og fant ut at nurket var rundt 4 kg, kanskje mer. Føden hadde plass til oss, og vips skulle jeg bli satt igang! Alt dette skjedde på en halvtime, så dere kan tro jeg var overveldet. Vanligvis får man jo ca 9 måneder på å forberede seg til fødsel... Med tårene trillende og lettere skjelvne innstallerte vi oss på et rom på føden. Jeg fikk en modningspille, og ble strippet, og kjente det murret med en gang. De neste tolv timene hadde jeg denne murringen, som var som menssmerter, ikke vonde (jeg sov med dem), og da de sjekket igjen, var det klart til å ta vannet. DA ble det fart på sakene. For hvert tak som kom økte intensiteten voldsomt, og jeg var i aktiv fødsel (3-4 cm) fra kl. 0330 om natten. Jeg har født før, og trodde jeg visste hva som var i vente, men den gang ei... Det var helt ekstremt, jeg kunne kjenne at mormunnen åpnet seg mer for hver ri, og jeg tenkte at hvis dette er 3-4 cm har jeg et stort problem nå. Jeg lurte på hvordan i alle dager det skulle bli når det nærmet seg full åpning! ...lite visste jeg at jeg jo nesten hadde det, før jeg plutselig fikk pressetrang. Da ble jeg rimelig forvirret. Hun hadde jo nettopp sjekket meg! Jordmor kom og sjekket igjen, og der var det 8 cm gitt. Jeg ELSKET den dama da!!

Litt tidlig å presse, så jeg peste meg gjennom tre-fire rier til (vi har to hunder, så jeg tenkte på de når de peser, og det funket! Klarte å la være å presse på tre av de ihvertfall:), og så var det klar bane. Med god støtte fra jordmor og lege og en fantastisk mann, fødte jeg vår lille Freja kl. 0444 - en time og et kvarter etter at fødselen startet. Det var helt ubeskrivelig herlig!!!!

Hun er verden nydeligste baby, 4100 g og 54 cm, frisk som en fisk og med stoore øyne. Jeg måtte sy noen sting, men har ikke hatt noe ubehag i de, ammingen går som en drøm (ikke en sår pupp engang), ungen sover som en stein om natta og magen er faktisk blitt flat igjen allerede! Jeg er helt overveldet over denne opplevelsen.

Det var ikke sånn sist gang - da hadde jeg totalruptur, mistet masse blod og var redusert i 2 mnd etterpå. Det er så godt at man får nye sjanser...

 

Nå skal jeg bare kose meg med Freja og nyte våren.

 

Lykke til dere andre ventende!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...