Gå til innhold

Noen som har begynt med fast føde???


*Mammalykke*

Anbefalte innlegg

Småen blir fem måneder om en uke. Han får fremdeles bare morsmelk. Har lyst til å begynne med grøt, synes småen begynner å bli stor nå.. Men helsesøster spiller på samvittigheten min! Anbefalingene er morsmelk i seks måneder så jeg får jeg bare vente..

Føler han klarer seg greit på morsmelk en stund til så det er nok bare egoet meg som gleder seg og vil gi han grøt :)

Hvordan er det med dere?

Hvordan tok småen å spise grøt første gang?? Spennende tid dette her!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

 

Her er lillemor 5 mnd i dag og hun får 2 måltider med grøt hver dag i tillegg til mm og en liten flaske mme rett før leggetid.

Det var faktisk HS som anbefalte oss å øke til 2 grøtmåltider pr dag, startet så smått med 1 grøtmåltid når hun var ca 4 1/2 mnd.

 

HS sa også til oss at om en ukes tid så kan vi starte med å introdusere litt fruktmos eller middag i tillegg til grøten. Det er viktig å starte med indroduksjon av mat mens man fortsatt ammer, for de som ammer da.

 

Her så går det i Risgrøt med banan og fersken, samt den hvetegrøten fra Nestle som er fra 4 mnd.

Hun spiser ikke et fullt måltid hver gang og jeg har også oppi en teskje eller to med sviskemos, den hjelper mot hard mage. Lager også grøten litt mer flytende enn oppskriften på pakken :-)

 

Har gått kjempefint, men maisgrøt fikk hun vondt i magen av så den venter vi en stund med tenker jeg.

Hun spiser av hjertens lyst og har funnet ut at å prate med grøt i munnen er kjempegøy...til min store fortvilelse for da spruter det alle veier hehe

 

Og etter indroduksjon av grøtmåltid nummer to samt litt mme på kvelden før natta så har hun begynt å sove myyyyyye bedre på natta også. Maks 1 amming om natta nå :-)

 

Anbefaler å amme rett før grøtmåltidet slik at han ikke blir for mett av grøten til å ville ha mm.

De to siste dagene har jeg også tilbudt vann på tutekopp etter grøten og hun suger og smatter ivei på den :-) Artig :-)

 

Jeg har iallefall en mye mer tilfreds liten tulle etter at hun fikk grøt og ikke bare mm. Men merket at jeg ikke hadde så mye melk som før så hun trengte det nok :-)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Anbefalte helsesøster deg deg? Ja der kan man se, det kommer helt an på hvem man snakker med hva som er best eller ikke. Jeg har hørt at andre har sagt at man ikke må vente så lenge med grøt for da kan barnet være så godt vant med mm at h*n ikke vil ha noe annet.. Men min helsesøster sier altså vent, så jeg "tørr" jo ikke gjøre noe annet.

 

Hun snakker med mat i munnen ja. Hehe. Så søtt! :D Det er en hærlig tid dette her!

 

Gleder meg til å gi grøt jeg også. Småen er veeeeldig intressert hvis jeg spiser når jeg har han¨på fanget. Sperrer øynene opp og smatter med tungen. Er ikke lenge igjen til han også kan få. Gleder meg veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at han er veldig intressert når du spiser kan være et tegn på at han er klar for litt smaksprøver iallefall :-)

Trenger ikke være mer enn en teskje ferdig grøt, most frukt eller liknende :-)

 

Bare husk å gi det på formiddagen, dersom han da får vondt i magen så er det over til natta iallefall :-)

 

Utrolig hvor mange svar man kan få ved å spørre forskjellige HS, til og med på samme helsestasjon hehe. Men håper jo at de ser hver unge litt ann....her så hadde snuppa ikke lagt på seg så mye den siste tiden så var nok derfor hun ba oss øke til 2 grøtmåltider.

Er igrunn veldig glad for det nå da, har blitt skikkelig syk med høy feber og generelt dårlig form og merker at melkeproduksjonen nesten er helt i bånn.....håper den tar seg litt opp når jeg er frisk igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næss da, vi har ei lita tulla som alltid har spist kjempe godt, men nygjerrigheta tok overhånd og nå har vi i ca en mnd spist grøt så å si en gang om dagen. Em ble 5 mnd nå 3 dg siden...Likevel får hun pupp så å si annenhver time og en gang om natta...

 

Og hun elsker grøt..

 

Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ut til at HS gir masse forskjellige råd... Jeg fikk beskjed om å begynne med smaksprøver ved 4 mnd. Min går kun på MME, så det kan vel være en sammenheng der....

Innføringen av fast føde har gått helt supert! Gøy å prøve nye ting og se reaksjonen i ansiktet:)

Tror ikke det er lurt å vente altfor lenge med fast føde heller. Dess eldre de blir, jo mer skeptisk blir de til nye ting.

 

Samtidig tror jeg noen helsesøstre er litt vel "firkantet". Som min mor sa: "Da du var liten var det rett på full prosjon, ikke noen gradvis tilvenning med smaksprøver"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk til råd av HS å fullamme så lenge som mulig (for de av oss som ammet).

Men da snuppa helt klart begynte å ha behov for mer mat, så begynte vi så smått med smaksprøver på det meste.

Gikk ganske dårlig i begynnelsen, men det kom seg fort. Etter å ha prøvd hver dag i en uke, så skjønte snuppa endelig poenget med at hun måtte svelge maten, IKKE spytte ut :P

Så prøvde vi oss forsiktig med litt smaksporsjoner, for å se hvordan det gikk med magen hennes. Det gikk helt greit, så da økte vi til en halvposjon, å da det også gikk greit, så fikk hun en hel porsjon dagen etter :) Nå spiser hun en hel porsjon til frokost/lunsj (avhengig av når vi står opp), å så spiser hun ett 2mnd middagsglass til middag :)

Har også begynt å gi henne en halv porsjon med grøt til kvelds, å så får hun pupp på sengen.

Ammer nå 1-2ganger pr.natt og 3-4ganger pr dag. Men er ikke lenge hun ligger på puppen, så skal slå sammen ett av måltidene snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...