Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hva er førstehjelp for barn som slår seg i munnen?

• Logg inn for å svare
2 svar til dette emnet

• Gjest

Skrevet 27 mars 2010 - 17:30

Nei, det er ingen krise her i heimen nå, men i stad slo jenta mi seg i munnen og blødde litt. Det sluttet av seg selv. Men så kom jeg til å tenke på; hva er førstehjelp for større sår/kutt i munnen som ikke slutter å blø med det første? Hva gjør jeg på veien til legen?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 melkekua™

melkekua™

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Skrevet 27 mars 2010 - 17:50

Sår i munnen Situasjon * Kutt i tunga og leppene skriver seg vanligvis fra den skadetes egne tenner * Blødning fra munnen eller en tannsokk kan også forekomme like etter at man har mistet en tann Førstehjelp 1. Hold luftveiene klare * Få den skadete til å sette seg ned * Bøy vedkommende forover og mot den skadde siden for å hjelpe til å drenere vekk blod og holde luftveiene klare 2. Press mot såret * Bruk engangshansker om mulig * Dekk såret med en gazkompress * Be den skadete å presse kompressen mot såret i 10 minutter 3. Dersom det blør fra en tannsokk * Legg en gazkompress over tannsokken. Den bør være tykk nok til at tennene oppe og nede ikke møtes * Be den skadete å bite på kompressen i 10 minutter 4. Dersom det blør lengre enn 30 minutter * Bør du søke lege eller tannlege 5. Ikke drikk noe varmt * Den skadete bør ikke drikke noe varmt de første 12 timene etter at blødningen har stanset Hentet fra: http://nhi.no/forsid...nnen-18797.html

#3 lille sprelle

lille sprelle

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 481 Innlegg:

Skrevet 27 mars 2010 - 18:13

Dersom ikke blødningene er av så altfor alvorlig karakter, så hadde jeg også tatt en rask sjekk av tennene. Sjekk at ingen av dem er løse ved å rugge litt på dem. Er det en som er løs - ta kontakt med tannlege.