Gå til innhold

Når kan babyen overnatte hos far for første gang?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lille jenten min er kun 1 mnd gammel og barnefar ( som jeg ikke er sammen med) vil ha henne på overnatting,

Er ikke det alt for tidlig?

Jeg vil jo at de skal knytte bånd.. men overnatting når hun bare er en måned gammel?

Når begynte dere med pendling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hvis hun ikke er avhenig av pupp om natten, så er det vel ikke værre enn at dere prøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor tidlig, mener jeg. Jenta vil ikke ha noe utbytte av det å være sammen med far over natta når hun er så liten. Hun trenger trygge og vante omgivelser, og det vil si å ha deg rundt seg. Vent til hun sover hele natta igjennom og ikke trenger pupp om natta lenger iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kanskje dere burde få en time på Familievernkontoret? Vi fikk ihvertfall veldig god hjelp til å bli enige om en samværsavtale der. de var også flinke til å forklare bf hvorfor babyen ikke kunne være hos ham annenhver helg, og borte fra mamma mer enn noen timer om gangen.

 

Her har bf dagsamvær med babyen, 2-3 timer tre ganger i uka. I begynnelsen var han her hjemme hos meg, men nå er de gjerne ute på trilletur eller han tar babyen med hjem til seg. babyen er nå et halvt år, og har sovet hos pappaen sin to ganger. Vi har ikke noe fast opplegg for dette, men jeg har spurt han istedet for mine foreldre om å ha henne når jeg har vært bedt bort. Babyen viser tydelig at han kjenner igjen pappaen sin, og er trygg på ham. Det var viktig for meg før den første overnattingen. jeg var også edru i tilfelle babyen skulle "slå seg vrang".

 

Når babyen er ett år begynner vi nok med faste overnattinger, men kun én natt annenhver uke. Først når han er tre år blir det torsdag til søndag annenhver helg. En helg er veldig lenge for et lite barn, og ei natt kan være veldig lenge for en liten baby.

 

Men hvis babyen din blir fullammet, er det jo lenge til hun kan være borte fra deg en hel natt. Hvis du da ikke pumper deg, men det synes jeg ikke at bf kan kreve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er faktisk helt uenig med hun som skriver at babyen ikke vil ha utbytte av å være hos far så tidlig, og at den trenger vante omgivelser.

 

Når babyer er så små sover de jo gjerne overalt, og kan gjerne sove i vognbagen sin -som er et "vant og trygt" sted- også om natten.

 

For meg blir det mer et spørsmål om du ammer babyen eller ikke, og hvis du gjør det, om du orker å pumpe nok.

 

Ellers syns jeg forsåvidt det kommer litt an på hvor langt unna han bor, og jeg forutsetter at han er en ansvarlig fyr. Det kan jo være et flott tilbud til deg også, å få sjansen til en hel natts søvn i ny og ne?

 

(Hvis man skal vente til ungen sover natten igjennom, kan det jo ta lang tid, det er jo mange småbarnsforeldre som ikke har sovet en hel natt før ungene er nærmere skolealder...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner jeg blir litt provosert når jeg leser at det bare kommer an på ammingen om babyen skal overnatte hos pappaen eller ikke. Joda, vi som er alene med babyer har godt av en god natts søvn av og til, men ikke på bekostning av babyens utvikling og trygghetsfølelse. Dette har jo ingenting med om babyen sover natten gjennom og at man må vente til skolealder med overnatting hos far. Dette har noe med en babys utvikling, og hvordan hukommelsen til et barn fungerer. Dette har noe med at våre babyer kun har én hovedomsorgsperson (sånn er det dessverre, når mor eller far til en baby flytter ut), og det er ikke bra for en baby å være ofte eller lenge borte fra hovedomsorgspersonen.

 

Det er viktig at pappaen ser babyen ofte, og bygger opp en relasjon. Kanskje kan barnet sove hos pappa om et par måneder, én natt, hvis de har sett hverandre ofte. Men den skal ikke gjøre dette annenhver helg før den er 1 1/2. Men det er bedre at babyen er en natt hos pappa enn hos en barnevakt, for eksempel. Man kan utvide denne ene natten etterhvert som barnet blir eldre, og man ser at dette går bra. Barn er jo også forskjellige.

 

Les litt på nettsiden til Barneombudet, der står det noe om samvær med babyer.

 

anonym 23.19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Helt enig. Føler noen tenker på babyen som en dukke man kan flytte hist og pist. Babyen har også behov og det er svært ødeleggende før babyens utvikling og la den være borte fra hovdomsorgsperson så lenge. Husk mor og baby er i symbiose, babyen er i et med mor og har ikke forstått enda at den er et eget individ......sånn er naturen. Mor er gravid, mor føder, mor ammer, mor og baby er et.......

 

Far kan ha baby på overnatting senere, dvs. når baby er klar, ikke når far er klar. Og ikke ta hensyn til babyns interesser synes jeg rett og slett er og blir egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneombudet anbefaler 1 overnatting fra 1-2 år. 2 overnattinger fra 2-3 år. 60/40 gradvis fra 3 år... Evnt 50/50 etter 7 år...

Dette fikk jeg vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Mitt barn ble født i fjor sommer, og barnefaren flyttet ut når han var 6 uker gammel...Vi startet med samvær annenhver helg og en ettermiddag i måneden for 2 åringen vi har, men babyen får han bare se de 3 timene i uka, hjemme hos meg..familievernkontoret anbefalte at vi ventet med helgesamvær hos pappan for babyen til han var 1år og 3 måneder...dette også fordi barnefar snart skal bli pappa igjen nå...vi skal prøve et par ganger i sommer med en overnatting av gangen...far har forresten ingen rett til babyen før han er 1 år, så alt han får det ses på som en bonus som gis fra mor til far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En jeg kjenner lot barnet sitt overnatte hos far en gang i blandt helt fra den var liten baby. Ca en måned tror jeg. Det anbefaler hun IKKE! Det var tydelig at dette gjorde barnet utrygg og etterhvert som den ble litt eldre var det hylskrik hver gang barnet mistenkte at moren skulle gå. Da den hadde blitt litt større, var det flere ganger mora ikke kunne holde avtaler fordi barnet slo seg vrang når det skulle være hos bf. Dette fordi barnet følte at det var blitt forlatt, og var redd for at det skulle bli forlatt igjen. Bf som det treffer kanskje noen ganger i uka gir ikke den samme trygghetsfølelsen som mor.

 

Jeg er også alene med et barn som nærmer seg 7mnd, og det er helt uaktuelt at det skal overnatte hos noen andre før det er nærmere halvannet. Dersom jeg har planer på kvelden, er bf her og er sammen med barnet her. Bf treffer han som regel opptil tre ganger i uka, og tar barnet med på en tur, men det er bare et par timer om gangen.

Barn er veldig forskjellige, og noen kan sikkert tåle overnatting tidligere enn andre, men jeg tar ikke risikoen på at barnet mitt skal føle seg utrygg og bli en skrikerunge, sånn som barnet til hun jeg kjenner. Derfor er jeg veldig nøye på å ta det rolig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har vært alene med datteren min hele veien. Hun er 12 mnd. Hun har hatt lite samvær med far, da han bor 2 timer unna, og ikke kom inn i bildet før hun var 3 mnd. Nå har han vært på ferie 1 mnd, og hun kjenner han ikke igjen.

 

Det er fullstendig uaktuelt å ha henne på noe overnatting hos BF før hun kjenner han godt og er trygg på han. Jeg kommer ikke til å slippe henne før hun er 3 år. Hvertfall!

 

Mine foreldre har vært MYE sammen med henne og hun er veldig trygg på de. Det er aldri noe problem å ha henne alene hos de på dagen. Men de prøvde å ha henne på overnatting hos seg nå for en ukes tid siden. Hun ville IKKE roe seg, og det endte med at jeg måtte komme å hente henne. SÅ det sier jo litt om hvor viktig mor er. Separasjonsangst er en ting man MÅ ta hensyn til hos barn, Det kommer for fullt når de er rundt 6-7 mnd og varer helt til 3 års alder. Dette MÅ respekteres!!!

BF får bare vente! Aldri om jeg kommer til å la hans behov gå forran datteren min sine!

 

Dere jenter må bli tøffere! Stå på kravene, IKKE la dere presse av BF eller andre og sett barnet ALLTID først!

 

I disse Lysebaken-pappa-hype tider, er det jammen ikke enkelt å være alenemor.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...