Gå til innhold

Grensa er på 38 år !


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har inte varit här inne på evigheter, men nu måste jag bara skriva det jag tänker. Den enda anledning som jag själv ser till att jag borde ha startat tidigare med barn (fick mitt första när jag var 41 år och mitt andra när jag var 43 år) är att jag troligen inte får fler. Det är Ok, men jag hade eg velat ha fler...

 

En annan sak, de flesta mammor som får barn med kromosomfel idag (enl genetiskrådgiver på Ullevål) är under 35.... Varför? Jo, därför att de som är över 37 år får genetisk rådgivning och också har ett val. Visst är risken större, men de gamla mammorna gör troligen också ett medvetet val.

 

Oavsett vad du som 24-åring menar om lämplig tidpunkt för att få barn, så är de flesta kvinnor på över 40 år mer erfarna och mogna än vad en 24-åring kan vara. It hurts, och det hade jag aldrig tillstått som 24-åring själv, men sånn är det bara. det kallas LIVET! God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er trist å lese at noen har så sterke meninger om hvorvidt jeg som er over 35 bør få barn eller ikke. Jeg møtte ikke den rette da jeg var 20, heller ikke da jeg var 30. Jeg møtte den rette da jeg var 33. Vi ventet 1,5 år før vi begynte å prøve, så vi rakk å bli godt kjent og å bo sammen ei stund først. Vi har prøvd i ca ett år nå.

Jeg hadde mange tanker om at jeg skulle få mange barn og at jeg skulle få alle før jeg ble 30. Men hvem skulle jeg få de med??? Når jeg ikke fant den rette så var det jo ikke bare å hoppe på den nærmeste heller?

Jeg vet at risikoen øker med alderen. Det blir vanskeligere å bli gravid og sjansen for vanskelige svangerskap øker. Sjansen øker også for å få et barn med kromosomavvik. Dette er vi klar over. Men faktum er at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er på rundt 30 år i Norge. Så vi er faktisk ikke så langt unna "normalen". Og det er da ikke noe selvfølge at mødre over 35 er uegnet eller i elendig helse eller gått ut på dato. Folkehelsa har ikke så vidt jeg vet gått ut og frarådet kvinner over 35 eller 38 med å bli mødre.

Min mor var 32 da jeg ble født og hun klarte seg utmerket med fire barn. Jeg har flere kollegaer som har fått barn når de er rundt 40 og dette er spreke damer som absolutt har mye å gi til sine barn.

Jeg velger å overse folk som ikke er i målgruppen til denne tråden, de får heller lage seg en tråd hvor de kan diskutere seg imellom, så kan vi som faktisk er over 35 få ha tråden i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du gidder HI..

 

Hvilken rolle spiller det for deg om noen får barn etter fylte 38 år? Og hvorfor plager det deg så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at man ikke har full kontroll over livet. Ting skjer, livet endrer seg.

 

Jeg trodde ikke at jeg kom til å være prøver i en alder av 36 år. Men her er jeg. Jeg trenger ikke å forsvare mine valg for deg - eller noen andre. Jeg vet at jeg er i stand til å være en omsorgsfull mamma, også til dette barnet.

 

Og det er jo det som må bety noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, livet blir ikke alltid slik en hadde tenkt seg.

En over her sa at HI burd poste dette innlegget på slitere for å provosere.

Vel, jeg kan vel kalle meg en sliter.

Planen var å få barn da vi følte oss klare, jeg var da 21 år.

Men, etter flere år innså vi at vi ble barnløse.

 

Så i en alder av 34 år ble jeg gravid uten å være i forsøk.

Så kom sterkt ønske om søsken.

På mitt 4 icsi forsøk med eggdonasjon ble jeg gravid, og fødte tvillinger i en alder av 39 år.

Har også ett forsøk igjen.

 

HI har overhodet ingen empati, hadde hun hatt litt mer i hodet hadde hun aldri postet det innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm synes det skal være artig og høre fra deg når du er i slutten av 30 årene og høre hva du tenker da om dine holdninger og utsagn. Er ganske sikker på at du synes du fremstår som umoden og lite reflekterende. For de fleste, vil nok være relativt ung mor, men ikke alle, og for alle er det ikke et alternativ. Uavhengig av alt, tror jeg man er den beste mamman for sine barn. Og undersøkelse for et par år siden viste at barn med eldre mødre var mer ute i naturen, mindre stillesittende tid innendørs. Og barna presterte bedre faglig og sosialt på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe tenkte akkurat som deg da jeg var på din alder og allerde hadde en på 3 år. Husket at jeg syntes en kollega på 32 år var en urgammel mamma, hun fikk barn i samme mnd. som meg ..

 

Lov meg at du skriver ned dette et sted og kikker på det igjen om 15 år, jeg garanterer deg at du ikke har samme mening da.

 

Det er ikke alltid det går helt som planlagt her i livet, eller så er det mange som ikke vil ha barn tidlig.

 

Selv fikk jeg nr 2 som 35-åring og mente da at dette var det siste barnet, grensen min var da 35 år, men vips så har man lyst på enda et vidunder - i en alder av 39 år og jeg mener bestemt at mitt evt nye barn ikke vil ta noen skade av å ha en moden mamma.

For å være ærlig var det å få barn forholdsvis sent noe helt annet enn tidlig, begge er selvfølgelig like mye elsket, men nå er vi roligere, har bedre økonomi og vi følger opp barnet på en annen måte nå en første gang. Da var jeg en ganske ganske umoden og usikker mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva i alle dager er det du mener med dette innlegget ditt? Det du mener er altså at jeg ikke burde vært født!!!! Mine foreldre er gamle ja....mamma er nå over 70 år. For meg er mine foreldre de beste jeg noen gang kunne ha ønsket meg og de har sannelig stilt opp for meg hele veien og gjør det fortsatt!

De slet litt med å bli gravid og da jeg var på vei og ble født helt frisk og fin var de verdens lykkeligste....og jeg har aldri manglet noen verdens ting.....

Du burde tenke deg litt mere om før du ytrer din mening særlig her hvor det kan virke som du bevist går inn for å såre andre mennesker og jeg mener dessutten at du ikke har noe som helst rett til å forhåndsdømme andre på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er unødvendig å legge inn et slikt innelgg på dette forumet. Det er jo egene forum for de som er unge og gravide. At man har blitt "over 35 og prøver" har faktisk ofte ikke noe med at man har "levd livet" eller "tatt utdanning" eller "vært opptatt med å realisere seg selv".

Noen ganger har det blitt slik. Jeg har hatt mange aborter. Første da jeg var 25 og ville ha barn. Jeg var en periode i et forhold som var så forferdelig at jeg hadde nok med å overleve det. Har også slitt med en alvorlig sykdom de siste årene, der leger ga meg forbud mot å bli gravid før det var mer stabilt. Så nå har jeg endelig en herlig snill fyr og er blitt noenlunde stabil helsemessig, og mitt høyeste ønske er et barn, og om jeg er veldig heldig kanskje to. Jeg er nå 35,5 år. Jeg er smertefult klar over alle komplikasjoner og risikoer man har når man når denne alderen. Jeg tenker på dem hele tiden. Det vi trenger her inne, på dette forumet, er positive og oppbyggende innlegg. Tips og råd, dele erfaringer og sorger/gleder. Vi vet alle hva vi har å forholde oss til her inne. Jeg har aldri ønsket å bli en "gammel" mor. Men i forhold til deg vil jeg jo bli det selvsagt om jeg noen gang klarer å bli gravid. Det er ikke ideelt, jeg ser jo det, men det som betyr noe for et barn, er å bli elsket og tatt vare på, og få omsorg og kjærlighet. Og det vet jeg at jeg kan gi, og det kan alle de andre kvinnene her inne som er "over 35 og prøver". Noen av de verste tilfeller av dårlige mødre jeg har sett og hørt om gjennom årene, har vært unge mødre. Som plutselig finner ut at de har så mye å ta igjen. Det er alltid for-og ulmeper i livet. Men innlegget ditt er unødvendig og trist her inne på et forum hvor mange strever hardt for å få ,for min del, sitt første barn. Kanskje blir jeg til og med over 38 før jeg klarer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha - dette innlegget var morsomt! Jeg er 40 og prøver å få nr 2, du er tydeligvis ikke bare 16 år yngre enn meg, men også 16 år dummere. Har du tenkt på hvilken belastning det er for et barn å ha en mor som er så unyansert i sine synspunkter. Tror det er langt mere skadelig enn en voksen mor med livserfaring.

 

Fniis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor i all verden har du funnet tallet 38?????? det er jo utrolig individuelt i forhold til alles livssituasjoner og helsetilstander!!! en 40 åring kan være i betydelig bedre form enn en 20-åring,for eksempel,for ikke å snakke om å være mentalt oppegående og forberedt.....-jeg var 20 år med første barn og skal nå ha nr 4 som 37-åring,helsa er super,og jeg har en helt annen ro enn som yngre mor......ellers så er gjennomsnitts levealder i min familie nermere 100 år........så for dem som er så priveligerte å kunne få barn,må det alvorlig talt være opp til den enkelte når det passer seg best........noen burde være litt ydmyke og ta ting til etterretning,og ikke bare kverulere-men DEN egenskapen vokser seg forhåpentligvis sterkere når en blir mer voksen......håper du lærer barnet ditt riktige verdier selv om du har et snevert syn på dette emnet......(;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære lille pike!

 

Hva gjør du egentlig inne på dette forumet i utgangspunktet?

 

Ønsker deg lykke til videre i livet, og håper at du en dag møter dine egne fordommer i døra.

 

Og jeg krysser fingre for at dine barn ikke får de samme holdningene som deg.

 

Ha en fin dag :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg hadde ei venninne på 28år da jeg var 19 år, hun var singel og barnløs og jeg husker jeg tenkte stakkars henne som ikke hadde hverken mann eller barn og mente at hun var for gammel til å begynne å prøve....

 

Nå snart 16 år etter har jeg måtte spise i meg de ordene og jeg rødmer nesten av mine egne tanker og holdninger, men jeg liker å tro at jeg var noe mer liberal som 24åring.

 

Hadde alltid et håp og mål om å være ferdig med å føde barn før jeg fylte 30 år, så gikk det ikke sånn, møtte ikke kjæresten min før jeg var 29 år, så har jeg hatt et håp om å bli mor før jeg fyller 35 år og det går også i dass, så nå er håpet å bli gravid og mor i løpet av 2011 i stedet.

 

Det er sårt å være barnløs og det har vært sårt og høre og se holdninger til mange rundt det å få barn sent, men både fastlegen og gynekologen min er lykkelig over at vi er prøvere og sier at vi har maaaange år på oss til å bli gravide og ikek skal bekymre oss så nå slapper jeg av fordi jeg vet at mitt ønske om å bli gravid og mor skal gå i oppfyllelse på den ene eller andre måten.

 

Det finnes fordeler å bli ung mor, men det finnes også veldig mange gode grunner til å bli moden mor, som moden mor har du forhåpentligvis levd livet og er klar til å vie livet til barna sine, mens en ung mor veldig ofte også har behov for å fly på byen og være med venner osv osv.

Vet flere unge mødre som plasserer barna sine hos besteforeldre både hver og annenhver helg.

Og det er klart det er greit med barnevat i blant for all del, men når festlivet går foran behovet for kvalitetstid med barna sine så er en kanskje ikke så klar for morsrollen som en liker å tro?

Når det er sagt så finnes det mange flotte unge foreldre også, og det finnes dårlige foreldre både blant unge og eldre.

 

Det finnes ganske enkelt ikke noen fasit når en skal få barn, langt mindre kan vi bestemme når vi skal ha de.

Og ettersom kvinner er fruktbar til rundt 50års alderen så er det jo i grunn ingen diskusjon å ta, det får da være opp til hver enkelt om når en ønsker barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg har 5 barn. og prøver å få et barn til. jeg er 45 år med masse energi .håper at vi klarer det snart !!!!!! Jeg synes det er veldig bra at vi damer over 40+ får barn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser ut som babyjente mars har sluppet taket, og det var godt for nå har hun andre ting å konsentrere seg om som er langt viktigere en å spy ut sine meninger her inne.Ble kanskje en besettelse for henne siden hun fikk så mye tilbakemeldinger.

Forumet er jo for kvinner over 35 som kan ha en konstruktiv meningsutveksling.

Blir glad når leg leser om alle dere her inne som har fått barn rundt 40.

Jeg fikk en fin gutt da jeg var 35 år gammel. Prøver nå igjen,jeg er 39.

Har hatt tre ma i uke 6,6,og 19. Håper på at det skal gå neste gang.

Må si det at barn med downs kan mann få i alle aldre selv om risikoen er mye større jo eldre du blir.Mann blir jo like glad i disse barna og de og de har i mine øyne livets rett på lik linje som barn uten kromosonfeil.

 

Lykke til til alle kvinner som prøver å bli gravide. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

VEL, etter de utsagnenen som du har kommet med hittil er det vel ganske så klart at du ikke har en god uttdannelse ihvertfall.... Da hadde du sannsynligvis vært litt mer opplyst enn det som du uttrykker her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg sa også en gang at jeg aldri skulle få barn etter at jeg ble 30. Nå fikk vi et barn da jeg var 32 og nå prøver vi igjen, er 37 år nå. Oppdaget vel at en ikke var så gammel etter fylte 30 likevel:) Føler meg ikke eldre nå enn da jeg var 25 og førstemann ble født:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du .jeg er også 45 år har to fra før.(11 og 13)der den minste trenger mye tilsyn og omsorg i mange år til jeg må derfor være der for henne alikevel (lettere psykisk utviklingshemmet)og synes at en liten en nå hadde vært helt topp,siden jeg alikevel har ei som trenger ekstra omsorg en stund til .dvs at jeg fortsatt blir bunden,

Mn nye mann (vært sammen i 4 år)har ingen barn selv og jeg ønsker han skal få oppleve det,har stresset mye med dette men har vel egentlig tenkt skjer det så skjer det,,:o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare gi deg BabyjenteMARS<3

det er ingen som hører på deg alikevel vi har skjønt hva du mener....

 

men du kan ikke "bestemme"over livet til andre,

skal hilse på deg jeg da du er gravid i en alder av 40 år.

lykke til,,,det går så bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig! Jeg titter inn her av ren nysgjerrighet. Jeg er selv 23 og foreløpig barnløs, har lyst på barn tidlig. Men DET er mitt eget valg, akkurat som det er 35-40åringers eget valg å få barn i den alderen. Selv vil jeg gjerne ha en framtid før jeg kan gi et barn det samme - med andre ord vil jeg fullføre utdannelse og skaffe meg en jobb.

 

Selv er jeg barn av en mor i midten av 20-årene og en far i begynnelsen av 40-årene. Min far var alle barnas favoritt, med mye overskudd og til tider barnslig fremtoning. DU som skriver dette vet NADA om disse (potensielle) mødrene! Sett deg heller ned og tenk over deg selv og dine egne barn. Helt enig med Kristi her, DU lager fordommer mot bortimot alle under 30 - barn eller ikke barn. Det fins masse dårlige mødre på 40, men det fins da for søren meg mange dårlige mødre på 23 også. Rull inn puppen, og pass dine egne saker - det blir for dumt.

 

Til alle dere som FAKTISK hører hjemme her: Ikke gidd. Bare ikke GIDD å bry dere om bedrevitende drittunger som ikke vet bedre.

 

Masse lykke til til dere alle! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mine barn som ung mor,( yngre enn deg) og tanken på å flere etter 30 var ikke på tale. Men det kan skje mange forandringer i livet, men man tenker ikke på det når man er 24 år og forelsket. Du kan være kjepphøy her nå, og si at du ikke vil ha barn etter 35. Men den dagen kan komme når du og din nåværende partner går i fra hverandre, og du treffer en ny mann som du vil ha barn med. Da tror jeg du må svelge dine egne ord. Du sier at du vil være en mor som stiller opp hele veien, og ikke en mor på 50 som har en tolvåring. Selv om du er 24 år kan jeg tenke meg at de fleste av disse damene i dette forumet er i bedre form enn deg. Vi har kommet til en punkt i livet hvor vi passer godt på oss selv, og holder oss i form. Jeg vet at jeg kan være like aktiv i dag med et barn som da jeg var ung og hadde tre små barn. Og jeg vet med sikkerhet at jeg har mer å gi et barn i dag enn da. Jeg har bedre råd, mer erfaring, og mer selvsikker enn den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spør den som startet denne debatten. Ser ut som 2 barn er målet ditt. Og 35 år og god mor til dine barn.

 

Må barre spørre

 

Tenk om du er 35 år og har mistet 1 av barna dine. Tror du angrer kav du har lakt ut på denne siden.

 

Snakker om erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...