Gå til innhold

Anbefaler dere pseudotvillinger?


MissSofie - Jente09Baby11

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på 7 mnd. Jeg har alltid hatt lyst på barn, og syns det er helt fantastisk(foruten at vi fikk en veldig vanskelig jente som har slitt med refluks, låsninger i rygg og kolikk da:/ ). Jeg begynner å like tanken om å få neste barn ganske så fort, gjerne så det blir mellom 18 og 24 måneder mellom dem. Vi har jo nylig kjøpt et rekkehus med 4 soverom, så plass nok har vi:-) SAmboern er ikke helt enig da, men må jo prate litt om det;)

MEN hva tenker dere? Er dere fornøyd med aldersforskjellen, eller syns dere at vi burde vente? Positive og negative sider?? Vil gjerne ha litt synspunkter fra dere som faktisk vet hvordan det er å ha så tette barn:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 15,5 mnd mellom våre to små gutter.

For oss har det vært helt topp :) Nå er de 6 og 22 mnd.

 

Veldig lite søskensjalusi. Tror ikke det tok lang tid før storebror ikke lenger hadde noe minne om det å være alene med mamma og pappa. Søskenkjærligheten fra eldstemann varierer fra dag til dag, noen dager er det kyss og kos til lillebror, mens andre dager blir han helt oversett. Aldri vært noe sinne eller irritasjon rettet mot lillebror, kun litt mot mamma og pappa over tapt oppmerksomhet. Søskenkjærligheten fra lillebror er stor, han følger storebror med blikket overalt og gliser stort når han ser på han!

 

Lillebror har heldigvis vært et fornøyd lite barn, vi har vært skånet for nattevåk, mageproblemer eller annet. Hadde stakkaren hatt kolikk, ville nok hverdagen vært mer hektisk...

 

Storebror begynte i barnehage rett før lillebror ble født. Dette hadde både fordeler og ulemper. Det verste var nok at han som alle små barnehagebarn startet sitt nye liv med sykdom, sykdom og atter sykdom. Heldigvis fødte jeg midt i en antibiotikakur, så formen hans var stigende... Men å ha en syk gutt på 15-16 mnd samtidig som man har en nyfødt, det var til tider tøft. Og all oppmerksomheten storebror da krevde, dette gikk selvsagt utover oppmerksomheten man har å gi til lillebror. Som sagt, lillebror har heldigvis vært et fornøyd og lite krevende barn :) Og en nyfødt sover jo stort sett det meste av døgnet.... :)

Fordelen med barnehage er at han nå har et sted på dagtid hvor han faktisk får stimuli og aktivisering. Merker at hvis han er hjemme med meg og babyen noen dager så blir han rastløs og sutrete, tror han rett og slett kjeder seg. Det er også fordel for mamma og lillebror. På denne måten får lillebror alenetid med mamma (når storebror kommer hjem fra barnehagen krever han mye oppmerksomhet), og mamma får alenetid når lillebror sover. Til enten å gjøre noe husarbeid, eller rett og slett sove litt selv.

 

For oss har det vært veldig fint med to tette, og vi hadde nok gjort det samme igjen. Jovisst er det travelt, men helt ærlig, jeg trodde det skulle bli mye travlere (og jeg var veldig mye alene med guttene de første 4 månedene) Og travelt tror jeg det blir uansett når nr 2 kommer, samme hvor gammel nr 1 er. Utfordringene blir bare litt andre. Og vi tenker mye på hvor stor glede de to guttene vil få av hverandre etter hvert som de vokser opp, det tror jeg blir veldig fint :)

 

Lykke til :) Samme hva dere bestemmer dere for, men jeg sier go for it...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 13 mnd nå, og neste mnd starter vi prøvinga. Håper at lillebror eller lillesøster blir født i januar, da er det 24 mnd mellom dem. Har lyst på to tette, er selv tvilling og har hatt mye glede av å bestandig ha broren min både for lek og støtte. Er selvfølgelig litt redd for at det skal bli mer hektisk enn hyggelig, men satser på at det blir så bra som vi håper på. Jeg skal og begynne å studere etter at nr to er født, det er også litt av grunnen til at vi vil ha dem tett, jeg har ikke lyst å få barn under utdanning. Det var litt av mine tanker :)

 

lykke till :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har 15mnd å 2dager mellom mine jenter. i dag er minste 7mnd og største 22mnd:)

det var veldig hardt den første mnd, til man kom inn i det og ble sikkelig kjent med barne.

jeg er hveldig glad jeg har de tett, ser nu kor knyttet de er til hverandre.

jeg har da ingen i barnehagen, er hjemme med begge og pappaen:)

anbefaler det på det sterkeste MEN det er ikke for alle:)

har jo to bleiebarn, to som griser når de spiser, to som trenger hjelp til det meste, ei som ikke søv om natta og ei som e kommen med en et godt ben i trassalderen...

men for all del det er helt hærlig, å jeg kan jo si d slik d er jo dette som er normalt for meg jeg vat jo ik hvaordan det er å ha mange år i mellom xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

eneste jeg har å si noe på er at ¨jeg merker at kroppen trenger lengre tid på å komme skikkelig tilbake til formen. bekkenet får seg en "trøkk" me to tette svangerskap.men nå når jeg har fått to flotte jenter, er det selvsagt at jeg synes det er verdt det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

NEI!!!! Jeg synes det er og har vært et BLODSLIT med to tette. Har stort sett vært alene med dem hele tiden da, så det har mye å si. Søskensjalusien har vært der fra dag en, kan ikke vende ryggen til før det smeller. I tillegg til to barn som gråter, to bleieunger, to soveunger. Når eldste er hjemme fra bhg pga sykdom og i helger, så sover de på skift. Hele dagen går med til soving, bleieskift, matlaging og rydding. Klokka 7 er det endelig stille og jeg kan få kvilt hodet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har 18 mnd mellom mine to gutter. Mine gutter har fra dag en trivdes sammen og for meg har det faktisk vært lettere med to enn ett barn. Mine to gutter er nå 22 mnd og 3år og 3 mnd. Guttene hadde hvert sitt rom men ville selv sove sammen og deler nå rom, de er stort sett gode venner, har felles venner og deler leker. Det er også genialt med tanke på reservetøy da jeg bare tar med ett sett så duger det om det er krise. For meg som syntes spedbarnsperioden er litt lang så har det vært helt ypperlig å bli litt ferdig med den for så å komme ett skritt videre. Positivt er det jo også att de ulike periodene i livene kommer ganske på likt og at de alltid har en lekekamerat på ferier osv.

 

Negativt er at mye utstyr må kjøpes dobbelt da den første ikke er ferdig med det enda. Mye utstyr er jo dyrt som seng, bilstol ol, det samme med klærene etterhvert. Negativt er det også for mange med tanke på egen kropp, men for meg var også dette omvendt (jeg fikk fikset bekkenet naturlig). Det at man får to tette er heller ikke det samme som at de blir gode venner og det er mange som sliter med dette.

 

Jeg ville absolutt fått de såpass tett om jeg skulle gjort det igjen og har selv kun positive erfaringer og gleder meg over hver eneste dag med dem. Jeg har også hatt muligheten til å ha dem hjemme og fulgt dem godt opp noe mange med høyere utdanning og god jobb ikke alltid har muligheten til, men med to tette fikk jeg det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke gjort det om igjen. 14 Mnd mellom mine, og siste har ikke ville sove, hatt kolikk, øreproblemer, astma osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk yngste to uker før storesøster fylte to år og jeg elsker å ha to tette. De leker godt sammen allerede, tross at lillemor bare er 9 mnder. Tro det eller ei, det er mye "hjelp" å hente i en to-treåring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hadde jeg svart for noen mnd siden så hadde jeg no sagt aldri igjen, men ting forrandrer sge. nå er de 1/2 og 1 1/2 år og ting går mye bedre. de båe leker og "sloss", men de er søte sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei! 20 mnd. mellom mine yngste gutter, 3 og 4,5 år nå. Føler det har blitt alfor lite tid til hver enkelt av dem. Hver for seg er de verdens beste gutter, men sammen er de "spinnville". Masse slåssing og sjalusi. Så hadde ikke gjort det om igjen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da må man være klar over at det blir utrolig mye jobb en periode og tåle at det blir lite overskudd, voksentid og egentid! :)

Vi har kjempefine dager når begge er friske og alt går greit, slitsomt når en slår seg vrang og ett lite h... når begge er sjuke/slitne. Eldste var en veldig krevende baby, hadde KISS, sov lite og krevde oppmerksomhet 24-7. Tenkte vi liksågodt kunne bli ferdig med småbarnstida i en fei, derfor to tette hos oss.

 

Tror også det er forskjell på hvor tett man velger å få dem. Med tanke på svangerskap/barseltid og baby hjemme er det stor forskjell på 1 år imellom og 1,5-2 år imellom. Vi har 19,5mnd mellom våre gutter. Ble gravid igjen ca 10mnd etter fødsel. Da hadde jeg rukket å komme meg godt etter første fødsel, vi var ferdig med nattamming og jeg fikk en sommer med flere sosiale anledninger med venner og litt barnefri. Eldste begynte å gå rett før 12mnd alder, da ble det mindre bæring. Han begynte i barnehage hvor han stortrivdes. Sleit med kvalme i første halvdel av svangerskapet og kynnere og premature rier i siste halvdel. Da var det ganske slitsomt med fortsatt nattevåk, bleieskift og løfting.

 

 

Eldste reagerte litt da vi fikk lillebror ut av magen, men det var først og fremst rettet som frustrasjon over mindre oppmerksomhet fra oss voksne. Han syntes lillebror var kjempefin og god å kose med. Gutta har forgudet hverandre fra første stund. Eldste har en meget sterk personlighet og vi har vært gjennom perioder med voldsom trass som nok har blitt forsterket pga søskensjalusi. Da lillebror begynte å krabbe og det ble konkuranse om lekene som kom sjalusien for fullt. Innimellom blir det noen harde tak, og man må passe på så det ikke blir for voldsomt. Nå som minste har blitt 14mnd tar han igjen, og han er neimen ikke fremmed for å yppe litt på storebror heller. Da er det bare å gi dem et morskt blikk/streng beskjed om å slutte så ser man på storebrors reaksjon hvem som har startet krangelen :) Neste øyeblikk viser de stor omsorg for hverandre, gir hverandre leker og kosedyr.

 

Med to barn er det verre å komme seg på butikken eller dra på besøk. Da bør man helst være to (min mann er mye opptatt): Det er også verre å drøye kvelden når man er borte eller har besøk, skal mye til at det går på to barn, dessuten har man TO trøtte barn dagen etter.

 

Lykke til med valget dere tar! Med to tette "bytter" man så det blir en kortere men mer intens småbarnstid. Finnes ingen fasit, men som sagt må man være inneforstått med at det er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14mnd og 5dager mellom mine to gutter

Såklart både fordeler og ulemper med dette som med allt annet.

Gått veldig greit for oss, ike noe søskensjalusi etc.

Men føler eg mista litt av babytiden med nr en gr svangerskapsplager med nr to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler og anbefaler fru blom... Tror nok ikke det hadde skadet og vente til hun største var litt større. 14 mnd mellom. Føler egentlig mye av babytiden både med nr 1 og 2 ble borte. 1. fordi jeg var veldig sliten, og nr 2. fordi jeg hadde begge hjemme til minsten var 5 måneder. Og når hun største begynte i barnehage følte jeg mesteparten av dagen gikk til henting og bringing. (et stykke unna)

 

Nå er jeg så vant med tilværelsen, at det synes ikke spille så stor rolle lengere. De leker ganske fint med hverandre nå. Minsten er snart 15 mnd. Begge i barnehage. Vi har klart oss bra, men det har vært et slit som jeg tror de som har større avstand mellom slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nei jeg angrer som bare det på at jeg ikke hadde flere år mellom mine! Det er 13 måneder mellom de....og jeg fullammet dag og natt... Jeg var kjempeglad for jeg mente det samme som mange sier her inne at det var så mange fordeler med å ha to tette....men man velger ikke hvilke barn man får. Dette kan helt sikkert fungere flott, men fy flate så mye slit og frustrasjon det medfører om den planen viser seg å ikke stemme :( Jeg fikk to kolikkbarn, sistemann sov ikke ei hel natt på nesten 3 år. Jeg var mye alene med de og sitter igjen med mye dårlig samvittighet fordi jeg følte jeg aldri fikk tid til en og en. Nå er de 11 og 12 år, krangler så busta fyker, hakker stadig på hverandre, har stikk motsatte interesser, forskjellige venner som ofte ikke går overens med den andre og er så forskjellige som dag og natt. Tanken om at to tette ville ha mye glede av hverandre slo fullstendig feil da de har så totalt ulik personlighet og jeg hadde aldri gjort det om igjen - både for min og ungene sin skyld !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....må legge til at jeg hadde noe bekkenløsning med nummer en, og dette økte voldsomt med nummer to, gikkpå krykker de to siste månedene. Nå etter 11 år sliter jeg fortsatt. Det tok mange år før jeg orket å høre babyer gråte, gikk ut av butikker hvis det dukket opp en :P Babytiden står for meg som slit, slit og slit..og kjenner jeg nesten blir irritert på de som triller rundt på cafe med babyer som sover. Tenker ofte på at jeg også kunne hatt en koselig babytid om jeg hadde hatt bare en om gangen å konsentrere meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ja, her var det litt av hvert av erfaringer. Jeg har nesten tre år mellom mine, fordi jeg ikke ville ha to tette. Er selv pseudotrilling, vi var tre stk på 3 1/5 år. Det er klart det er fordeler, og vi lekte mye med hverandre, men har ikke veldig tett forhold. Men nå som jeg selv har blitt mor ser jeg hvorfor forholdet mellom oss er som det er og. Den eldste hos oss er veldig forsiktig, litt seint utviklet, og beldig sjenert. Hun hadde klart hatt nytte av å ha fokuset lengre enn hun hadde. Så kom en veldig aktiv og krevende mammadalt av en bror og tok mye fokus og tok raskt igjen storesøster motorisk. En stund etter kom jeg, og var visst litt midt i mellom. Man vet aldri hva slags barn man vil få, og noen takler bedre enn andre å få søsken raskt. Hos oss har aldri storesøster vært "den store" fordi hun liksom ikke har fått muligheten til å ha overtaket. Min eldste er også litt sart og forsiktig og har fåtten sterk lillesøster som nok vil ta henne igjen, men ikke på veldig lenge. Og da vil hun forstå mer, og se ar noen ting er hun god og andre ting er lillesøster bedre på. Jeg er glad hun fikk være enebarn i nesten tre år, for jeg tror hun trengte det. De har masse glede av hverandre og det er lite sjalusi her i huset, men det kan jo endre seg. Nå er de 1 1/5 og snart 4 1/5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sussie77

ja!  Har 20 måneder mellom mine, og kunne ikke tenkt meg noe annet enn to tette.Har selv også vokst opp med en tett bror, og vi har alltid hatt et godt forhold. Mye krangling som barn, men også lekt godt sammen. Vi er bestevenner i dag. :)

 

Slitsomt til tider er det, men mye positivt også. Ingen søsken sjalusi og de har masse glede av hverandre. :) Men passer nok kanskje ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

15 mnd mellom og det passer perfekt! Jeg har eldste gutt og minte jenta, derfor er forskjellen er mindre i utviklingen og de er nesten tvillinger. Ja, det var vanskelig i begginelsen ( fra siste måneden av graviditet til nesten 1,5 år med nummer to men helt perfekt etter minste ble 1.5 år).

Anbefaler veldig! Mannen min har 18 mnd forskjell og også var fornøyd med pseudotvillingssituasjon i familie og ønsket å ha selv tette barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...