Hvor mange barn og barnebarn det forefinnes har jo også betydning.
Eksempel: Mine foreldre har 4 barn, 4 svigerbarn, 8 barnebarn og 8 oldebarn. 24 julegaver, 24 bursdagsgaver. 48 gaver i løpet av et år. Det blir en del penger... 1000 pr gave gir 48 000 i året! Om gaven er på 500 pr stk gir en gaveutgift på kr 24 000 i året. Anseelig sum penger for minstepensjonister.
lurer litt på om HI kunne svare igjen her i denne saken.... er hun alene, god eller dårlig økonomi, hva bruker hun å gi, er det barnets mormor eller din mormor? er lettere å gi nærmere svar når jeg ser du kommer med andre innspill enn bare første...
har klare meninger om det du skriver men synes de spørsmålene over er på sin plass for å vurdere det du spurte om.
og hvormange oldebarn/barnabarn har hun fra før?
Er muligens en peppes pizza for deg, men for andre kan det være mer enn nok penger å bruke på en gave! Tydelig at mange kun døper barna sine pga penger og gaver!
Da niesen min ble døpt kjøpte jeg et smykkeskrin til ca. 300.
Jeg hadde lite penger og bestemte meg for å finne noe spesielt til henne. Så jeg leitet rundt lenge etter et perfekt antikt smykkeskrin som skulle være spesielt og fant et til den prisen.
Jeg syntes det er dårlig at man skal gå rundt å se på prisen på gavene og ikke heller tenke på hva som ligger bak.
Det er ikke sikkert mormor hadde så mye penger. Jeg vil heller at personer skal ha penger til det de trenger og til å betale regninger enn å gi overdådige gaver.
Jeg synes det er lite. Jeg ga selv en sølvskje til ca 800 kr i dåpsgave til mitt tantebarn. Av barnets mormor og morfar fikk de 10.000 kr.. Men dette er jo selvsagt veldig avhengig av økonomien.. En venninne som var student kjøpte for ca 500 kr til sitt tantebarn, så synes jo egentlig at en mormor burde klare å skrape sammen litt mer når barnebarnet døpes...
Som nevnt i mange andre innlegg synes jeg det kommer litt an på økonomien til mormor. Andre faktorer som spiller inn er om hun har andre barnebarn, hva har de fått etc.
Jeg forstår at du er skuffet hvis mormor har god økonomi, eller har gitt mer til andre barnebarn.
Jeg har opplevd at farmorog farfar gjør forskjell på sine barnebarn, og synes det er veldig trist. Heldigvis er barna såpass små at de ikke legger merke til det ennå. Farmor og farfar skal to helger på rad i dåp til to av sine barnebarn, så jeg er spent på hva de gjør da. Tidligere har det vært to år mellom, så da har ikke forskjellen blitt lagt så godt merke til, men nå når det er bare en uke mellom er det ikke til å unngå å legge merke til. Sist var det snakk om 5000 kroner i forskjell, så det utgjør jo litt også. Vil tilføye at vi som er foreldre har nokså lik økonomi, selv om vi nok strever litt mer så kan vi ikke klage på noen måte.
400 kroner er ikke lite. Ikke vær for kravstor! Og ikke ta det opp med henne, da gjør du en feil! Det viktigste er ikke penger, men hvor engasjert hun er og hvor mye kjærlighet hun gir. Det er det du må fokusere på.
Jeg blir så irritert av å lese at dere kristne er så jævlig kravstore, dere skal ha masse gaver ved fødsel, dåp, bursdag, konfirmasjon, bryllup, jul osv. Dlli blir blakke
Hvorfor døper du barnet ditt egentlig? Er det for at det skal ha en rett til plass i himmelen eller fordi du vil ha sølvskjeer og penger? Ikke glem hva som egentlig er saken her, at du sutrer over litt penger som egentlig bare skal være en liten bonus på begivenheten. Ha respekt for at andre ikke har samme økonomi eller syn på gavene som du.