Gå til innhold

Er 400kr fra mormor i dåpsgave lite?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Herregud er det mulig å tenke sånn! Man skal være takknemlig får gaver man får, ikke forvente å få noe i det hele tatt!!

 

Man går ikke å sier det var litt billig gave, vi vill ha en dyrere. Gaver er noe man gir av sin godhet forde man ønsker, tenke seg å være så utakknemlig og grådig som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Huff. Det er ikke greit med slike forventninger når julen nærmer seg. Tiden forandrer seg, ting skjer med folk slik at de gjerne ikke har så mye å avse. Vi er i situasjon hvor 150 kr i julegave per person egentlig er alt for mye. Og hvor lett er det å finne ting til 150 kr til folk som har alt, og gjerne gir deg tilbake gaver for 500 kr.

 

Nei, tror du må tenke deg litt om og "håper" du en gang kommer i situasjonen hvor du bare kan gi din mormor en gave for 50 kr fordi du ikke har økonomi til mer. Da vil jeg påstå du har en bedre forutsetning for livet som kommer, og kanskje du vil få ett annet syn på om 400 kr er mer enn nok.

 

Hadde jeg vært din mormor per i dag og du hadde reagert på at det var lite så tror jeg at vårt forhold hadde fått en ganske grov knekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei det synes jeg ikke. Det er det samme våre barn får av min farfar. Han er nå enkemann, men har egentlig ganske så god råd. Han har 5barn, 13 barnebarn, 6 oldebarn + foreløpig 2oldebarn til på vei. Er jo helt umulig å koste på mange tusenlapper i gaver til alle til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg er nesten litt enig med deg.. Hadde blitt litt paff om det var tilfelle hos oss.

Men når det er sagt så vet jeg at mormoren vår har penger til det. Vi får tusen til jul, så om vi da hadde fått 400 i en dåp hadde jeg syntes det var litt rart..

Men nå vet jo ikke jeg om sitvasjonen til din mormor..

 

Men som jeg tenker da, hadde jeg hatt bare 400 i en dåp så hadde det nesten hvert bedre å kjøpt en liten ting. Smykke osv. For da ser man ikke verdien i kr..

 

Syntes ikke du er kravstor, det er bare vår genrasjons oppfattning av penger. 400kr er en peppes pizza liksom... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er det mormor til dåpsbarnet? Ja,jeg synes 400 kr er lite..Man får ikke mye for det,og dåp er en mye større dag enn en bursdag/jul...Her er det farmor og farfar som gir lite i gave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det finnes ingen "rett" pris på gaver, uansett anledning... Så her synes jeg du faktisk er kravstor!! Dåpsgaven er ett bidrag til dåpsbarnets framtid, og de 400 kronene vil bli mer om de får stå i fred på konto å rente seg til barnet skal videre i livet!!

Hvor mye mener du er "helt greit" eller "nok"??

Vær glad barnet i det hele tatt får noe... Eller har du bært barnet til dåp pga gavene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mye eller lite kommer jo an på så mangt: gavegiverens inntekt, gavemottakerens inntekt, hva som ellers praktiseres i ulike sammenhenger i familien. Uansett alt dette så kan det jo også være andre forhold som spiller inn: mormor innser at det kommer til å bli mange barnebarn og at hun ikke vil skru opp gavenivået for høyt, men sette en standard hun kan leve med for alle barnebarn, mormor har for tiden lite penger, uavhengig av at hun normalt har en økonomi som tilsier større gavebeløp (jada, det kan skje) eller mormor er ikke så opptatt av dåpsgaven, enten fordi dåpen har liten betydning for henne eller fordi det er selve dåpshandlingen og ikke gavejaget som har betydning for henne.

 

Uavhengig av hva som er grunnen til at mormor bestemte seg for å gi 400 kr i dåpsgave til barnet ditt mener jeg at du er svært kravstor som i det hele tatt vurderer om du "burde reagere" på dette og at det irriterer deg. At det (som enkelte her får seg til å si) er forventet i dagens samfunn å få større gavebeløp synes jeg er fullstendig irrelevant - at mange oppfører seg dårlig og har dårlige holdninger kan på ingen måte legitimere dårlig oppførsel og dårlige holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer ann på mormorens økonomiske situasjon.. f.eks min mor som har flere investeringer og millioner på bok, når hun da velger å gi en dåpsgave til 300-400kr så kan man jo stusse litt..

 

men feks min far gav en dåpsholder som ikke var så altfor dyr men han er i en helt annen situasjon så den stte jeg VELDIG pris på.

 

men moren min er faktisk ganske gjerrig.. husker at jeg måtte ta ut tannreguleringen når pappa ikke hadde råd, og mamma sa bare at om jeg hadde bodd hos henne hadde hun betalt det.. Hun har heller ikke villet hjelpe som garantist eller på førstehjemslån.. har egentlig aldri fått noe særlig støtte økonomisk eller på andre måter... så kan denne mormoren relateres til min mor så synes jeg det er litt lite..

 

jeg kan ihvertfall takke mamma for at hun fødte meg om ikke annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri og bevare.... Jeg er i alle fall sjeleglad for at jeg aldri skal gi noen gave til deg eller ditt barn... Ja, du er kravstor, så det holder også - å bestemme gaver til ditt barn er faktisk ikke din rettighet. Pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neei er vel ikke for lite? Hva har hun pleid å gi ellers? har hun flere barnebarn? Alle gaver skal taes i mot med takk spørr du meg. Jeg har vært i dåp 2 ganger før, hvor jeg var fadder da gav jeg gaver i verdi av 500... Men slikt er forskjellig, jeg spurte moren min hva hun synes og da sa hun 500 siden jeg var fadder..

 

Syns ikke man skal være utakknemlig slike ting er forskjellige;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei er vel ikke for lite? Hva har hun pleid å gi ellers? har hun flere barnebarn? Alle gaver skal taes i mot med takk spørr du meg. Jeg har vært i dåp 2 ganger før, hvor jeg var fadder da gav jeg gaver i verdi av 500... Men slikt er forskjellig, jeg spurte moren min hva hun synes og da sa hun 500 siden jeg var fadder..

 

Syns ikke man skal være utakknemlig slike ting er forskjellige;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn og barnebarn det forefinnes har jo også betydning.

 

Eksempel: Mine foreldre har 4 barn, 4 svigerbarn, 8 barnebarn og 8 oldebarn. 24 julegaver, 24 bursdagsgaver. 48 gaver i løpet av et år. Det blir en del penger... 1000 pr gave gir 48 000 i året! Om gaven er på 500 pr stk gir en gaveutgift på kr 24 000 i året. Anseelig sum penger for minstepensjonister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

lurer litt på om HI kunne svare igjen her i denne saken.... er hun alene, god eller dårlig økonomi, hva bruker hun å gi, er det barnets mormor eller din mormor? er lettere å gi nærmere svar når jeg ser du kommer med andre innspill enn bare første...

har klare meninger om det du skriver men synes de spørsmålene over er på sin plass for å vurdere det du spurte om.

og hvormange oldebarn/barnabarn har hun fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er muligens en peppes pizza for deg, men for andre kan det være mer enn nok penger å bruke på en gave! Tydelig at mange kun døper barna sine pga penger og gaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da niesen min ble døpt kjøpte jeg et smykkeskrin til ca. 300.

 

Jeg hadde lite penger og bestemte meg for å finne noe spesielt til henne. Så jeg leitet rundt lenge etter et perfekt antikt smykkeskrin som skulle være spesielt og fant et til den prisen.

 

Jeg syntes det er dårlig at man skal gå rundt å se på prisen på gavene og ikke heller tenke på hva som ligger bak.

 

Det er ikke sikkert mormor hadde så mye penger. Jeg vil heller at personer skal ha penger til det de trenger og til å betale regninger enn å gi overdådige gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg synes det er lite. Jeg ga selv en sølvskje til ca 800 kr i dåpsgave til mitt tantebarn. Av barnets mormor og morfar fikk de 10.000 kr.. Men dette er jo selvsagt veldig avhengig av økonomien.. En venninne som var student kjøpte for ca 500 kr til sitt tantebarn, så synes jo egentlig at en mormor burde klare å skrape sammen litt mer når barnebarnet døpes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som nevnt i mange andre innlegg synes jeg det kommer litt an på økonomien til mormor. Andre faktorer som spiller inn er om hun har andre barnebarn, hva har de fått etc.

Jeg forstår at du er skuffet hvis mormor har god økonomi, eller har gitt mer til andre barnebarn.

Jeg har opplevd at farmorog farfar gjør forskjell på sine barnebarn, og synes det er veldig trist. Heldigvis er barna såpass små at de ikke legger merke til det ennå. Farmor og farfar skal to helger på rad i dåp til to av sine barnebarn, så jeg er spent på hva de gjør da. Tidligere har det vært to år mellom, så da har ikke forskjellen blitt lagt så godt merke til, men nå når det er bare en uke mellom er det ikke til å unngå å legge merke til. Sist var det snakk om 5000 kroner i forskjell, så det utgjør jo litt også. Vil tilføye at vi som er foreldre har nokså lik økonomi, selv om vi nok strever litt mer så kan vi ikke klage på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det viktigste med en mormor er HVOR MYE HUN ENGASJERER SEG I BARNEBARNET SITT, IKKE HVOR MYE PENGER HUN BRUKER...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 kroner er ikke lite. Ikke vær for kravstor! Og ikke ta det opp med henne, da gjør du en feil! Det viktigste er ikke penger, men hvor engasjert hun er og hvor mye kjærlighet hun gir. Det er det du må fokusere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg blir så irritert av å lese at dere kristne er så jævlig kravstore, dere skal ha masse gaver ved fødsel, dåp, bursdag, konfirmasjon, bryllup, jul osv. Dlli blir blakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvorfor døper du barnet ditt egentlig? Er det for at det skal ha en rett til plass i himmelen eller fordi du vil ha sølvskjeer og penger? Ikke glem hva som egentlig er saken her, at du sutrer over litt penger som egentlig bare skal være en liten bonus på begivenheten. Ha respekt for at andre ikke har samme økonomi eller syn på gavene som du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...